شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیراه اندازی کسب و کار چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟افزودن دیدگاه

بسیار اتفاق افتاده که ایده ای را با دوستان و همکاران مطرح می کنیم و خیلی هیجان زده دست به کار می شویم؛ اما پس از گذشت چند هفته، دلسرد شده و سراغ ایده ای دیگر می رویم. اما علت چه می تواند باشد؟


پرش افکار را کنار بگذارید

یکی از شایع ترین موانعی که در مسیر موفقیت وجود دارد پرش افکار است. پرش افکار در ایده پردازی به این مفهوم است که پس از گذشت مدتی یک ایده را رها کرده و به خیال خودمان سراغ ایده بهتری می رویم. این مشکل زمانی به اوج خود می رسد که به خودمان ایمانِ کامل نداریم و هر چقدر هم ایده ای که در ذهن داریم، درجه یک و ناب باشد اما پس از مدتی تکراری به نظر می رسد. اینجاست که به نشست و برخاست با اطرافیان، ایده های جدیدتر ظهور می کنند و انرژی و زمان ما را به خود معطوف می کنند؛ بی آنکه ثمری داشته باشند! به یاد داشته باشید، مهم ترین عامل در به ثمر رسیدن ایده هایتان پیگیری و پشتکار است.

 

هیجان کاذب نداشته باشید

نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که با اولین نفری که از محصولتان استقبال کرد هیجان زده نشوید و با اولین نفری هم که از محصولتان انتقاد کرد، دلسرد نشوید. همه اینها ظاهر قضیه است. پیش از اینکه ایده تان را به مرحله تولید انبوه برسانید، حداقل از 20 نفر بخواهید که از محصول یا خدمات شما در شرایط کاملا مشابه استفاده کنند و نظرشان را به شما بگویند (برای این کار امتیاز خاصی برایشان در نظر بگیرید). سپس به تحلیل نظرات بپردازید. از آنهایی که خوششان آمده دلیل منطقی بخواهید که چرا مورد پسند آنها واقع شده است؟ آیا نکته ای هست که از این هم بهتر شود؟ و از منتقدان هم بپرسید چگونه کارکرد محصول بهتر خواهد شد؟ اگر شما بودید چطور تولید می کردید؟

 

کمالگرایی را کنار بگذارید

کمالگرایی یک نوع باور است که در آن باید همه کارها بی عبی و نقص انجام شود و شروع و پایان چشمگیری داشته باشد. بخشی از کمالگرایی از مدل تربیتی افراد و الگو گرفتن از اطرافیان حاصل می شود. اگر والدین یا اطرافیان نزدیک تان اینگونه هستند با آن ها همفکری نکنید. هر ایده ای در ذهن افراد کمالگرا مسخره و مضحک جلوه می کند. سعی کنید ایده هایتان را هر جایی مطرح نکنید و مهم تر از آن یک دوست صمیمی مثبت اندیش داشته باشید و برای همفکری سراغ او بروید. اما بخش بزرگی از کمالگرایی به دلیل وجود ضعف در شخصیت افراد است. اگر سابقه شکست داشته باشید و یا اگر چارچوب امن شما کوچک باشد دچار این نوع کمالگرایی ناشی از ضعف هستید؛ اگر اهل مسخره کردن افراد و یا ایده های دیگران هستید دچار این نوع ضعف هستید. چراکه در نظر افراد کمالگرا بسیاری از چیزها به این دلیل مسخره هستند که خودشان حاضر نیستند در آن موقعیت قرار بگیرند؛ چون خودشان حاضر نیستند، بنابراین قرار گرفتنِ دیگران در آن موقعیت برایشان قابل قبول نیست و مسخره می کنند.

برای رهایی از کمالگرایی باید ناب آفرینی کنید. وسواس را کنار بگذارید و هر چه به ذهنتان رسید را فورا عملی کنید. هر چه بیشتر اهل اقدام کردن باشید با دنیای واقعی هم بیشتر در ارتباط خواهید بود و به این ترتیب وسواس را کنار خواهید گذاشت.

 

کمی مشورت هم بد نیست

اگر به هر کسی بگویید که اهل مشورت هستید، هیچ کس به شما نمی گوید چرا چنین هستید! اما اگر بگویید اصلا اهل مشورت نیستید، حتما از شما استدلال می خواهند. بناربراین مشورت کردن به منظورِ چکش کاری و بهتر شدن ایده هایتان به شدت توصیه می شود. همواره سعی کنید از دیدگاههای متفاوت بگیرید؛ از مشتریان، کارشناسان دیگر مشاغل، از خانم ها و حتی بچه ها! هر کس به زعم خودش ممکن است نظرات مفیدی را در اختیار شما قرار دهد.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

کارآفرینی زنان

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

هوش مالی

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

مشاهیر

کاش زودتر شروع می‌کردم

کاش زودتر شروع می‌کردم

مدیریت فروش

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت