شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیراه اندازی کسب و کار رویای راه اندازی کسب و کار چه زمانی محقق می شود؟

رویای راه اندازی کسب و کار چه زمانی محقق می شود؟افزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

همه ما دوست داریم کسب و کار خودمان را داشته باشیم، از رسیدن به استقلال شخصیتی گرفته تا استقلال مالی و کسب درآمد کافی؛ اما چرا اقدام نمی کنیم؟ چه چیزهایی در وجودمان باید شکل بگیرد که تا دست به کار شویم؟ آیا نداشتن سرمایه کافی دلیل موجهی است؟ آیا از دست دادن چارچوب امن مزید بر علت است؟


موارد زیادی هست که قبل از راه اندازی کسب و کار باید به آ«ها توجه کرد و آنها را مد نظر قرار داد. سوالاتی که حتما باید از خودمان پرسیده شود و البته که باید به آنها پاسخ صادقانه داد. البته در اینجا می خواهیم مواردی را مطرح کنیم که برای شما ثبات و موفقیت را به ارمغان می آورد، مواردی نامرئی که باعث می شود و بدانید آیا برای راه اندازی کسب و کار آماده هستید یا خیر؟ مواردی که رخوت و هیجان کاذب را به اراده و خرد تبدیل خواهد کرد.

 

زمانی که انضباط شخصی داشته باشید

پیش از هر چیز باید بدانید که انضباط شحصی به این معنی نیست که هر چیزی محل کار و زندگی شخصی تان را تمیز و مرتب نگه دارید، خوش قول و وقت شناس باشید و کارها را درست و موقع انجام بدهید. انضباط شخصی بدین معنی است که بتوانید روی تمام جنبه های کاری و زندگی تان کنترل کامل داشته باشید، به هنگام تصمیم گیری و انتخاب بصورت هیجانی رفتار نکنید و ارزش ها و اهدافتان را در اولویت قرار دهید و با اراده گام بردارید. انضباط شخصی در واقع نیرومحرکه ای است که شما را به سمت اهدافتان هل می دهد. انضباط شخصی بسیار بهتر از انگیزه عمل می کند. شما برای اینکه بتوانید بهره وری بالایی داشته باشید نیاز به انگیزه قوی دارید، انگیزه کوه مشکلات را تبدیل به خاکستر می کند؛ اما مشکل اینجاست که آدمی به هر دلیلی گاه و بیگاه انگیزه اش را از دست می دهد. اینجاست که انضباط شخصی فریادرس شما خواهد بود. انضباط شخصی در واقع یک جنگ تمام عیاری است که هر کس برعلیه خودش راه می اندازد. انجام هر کاری که به نفع مان باشد اما مورد میل مان نباشد. انجام هر کاری درست در موعد مقرر از پیش تعیین شده. انجام هر کاری بدون دخالت شرایط زندگی شخصی در کسب و کارتان!

 

زمانی که نیاز به استقلال داشته باشید

به جرات می توان گفت که بعد اصلی کارآفرینی، استقلال طلبی است. خارج شدن از زیر سایه سنگین رئیس اداره یا کارفرما و حتی خانواده! درواقع مهمترین دلیلی که می تواند شما را در مسیر راه اندازی کسب و کارتان بیانگیزاند، نیاز به استقلال است. افرادی که زندگی شغلی استخدامی را انتخاب می کنند حس استقلال طلبی کمتری نسبت به اشخاصی که دست به خود اشتغالی می زنند دارند ، به همین ترتیب افرادی که زندگی شغلی کار آفرینانه را برمی گزینند از استقلال طلبی بیشتری نسبت به گروه دیگر زندگی شغلی برخوردار هستند. اگر نیاز به مستقل شدن را در وجودتان احساس می کنید، می توانید یکی از شرایط کارآفرین شدن را دارا باشید.

 

زمانی که مرکز کنترل درونی باشد

در روانشناسی شخصیت، مرکز یا کانون کنترل (LOC مخفف Locus Of Control) نشان دهنده میزان و درجه ای است که افراد مختلف اعتقاد دارند، کنترل رویدادهای زندگی و نتایج آن در دست خودشان است یا تحت کنترل نیروهای بیرونی که در اختیار وی قرار ندارند. بطور خلاصه کسانی که مرکز کنترل درونی دارند بر این باورند که «وضعیت فعلی ‌آن‌ها، تابع عوامل قابل‌کنترل مانند تلاش، نگرش و آماده بودن است». در مقابل افرادی با مرکز کنترل بیرونی چنین فکر می‌کنند که: «وضعیت فعلی ‌آن‌ها، تابع عواملی است که عموماً خارج از کنترل‌شان بوده است.».

اگر شما هم فکر می کنید که در حق تان اجحاف شده و تمام تقصیر وضعیت فعلی تان به گردن جامعه، خانواده، دوستان و . . . می اندازید، متاسفانه شما برای راه اندازی کسب و کار آماده نیستید. در واقع مرکز کنترل شما بیرونی است. فکر می کنید از بیرون شما را کنترل می کنند در حالیکه بالعکس، اگر فکر کنید که کنترل شما دست خودتان است و وضعیت فعلی تان نتیجه تصمیماتی است که در گذشته گرفته اید، می توانید بار مسئولیت را به دوش بکشید.

 

زمانی که ریسک پذیر باشید

ریسک‌ پذیری بخشی از زندگی کارآفرینی است. هر کسب و کار یا استارت آپ نیازمند مقداری قابلیت ریسک‌پذیری است. در برهه‌ای از زمان وقتی یک کارآفرین تازه‌کار به این نتیجه می‌رسد که شغل دستمزدی خود را ترک کند و خودش سرمایه‌گذاری کند؛ ممکن است او را با ریسک مالی مواجه کند. ریسک پذیری به شما آرامش خاطر میدهد. ریسک پذیری باعث می شود که به آینده خو بین باشید و استرس کمتری داشته باشید. ریسک پذیری وابستگی شما را به محیط اطراف و چارچوب امنی که برای خودتان ساخته اید کمتر می کند. اگر می خواهید برای راه اندازی کسب و کار اقدام کنید حتما با افراد ریسک پذیر معاشرت کنید.

 

 

زمانی که هدفمند باشید

داشتن هدف همانند داشتن سوخت موشک است. چنانچه هدفمند باشید همچون موشک بالستیک در آسمان موفقیت به پرواز درخواهید آمد و چنانچه بدون هدف شروع کنید اصلا حرکتی نخواهید کرد! چراکه انسان بصورت ذاتی به بی نظمی، تنبلی و راحت طلبی میل دارد. درصورت نداشتن هدف مناسب، تمام وقت تان به بطالت خواهد گذشت و یا در بهترین حالت در صورت سعی و تلاش مضاعف هم به جایی نخواهید رسید.

بدون شک با داشتن هدف مناسب و برنامه ریزی معقول جهت تحقق آن، راه اندازی کسب و کاری شخصی خودمان حتما امکان پذیر خواهد بود. امروزه بازار آزاد در همه صنوف و مشاغل، از صنایع دستی گرفته تا برنامه نویسی پیشرفته، آنقدر رقابتی شده که جایی برای پیشرفت کسب و کارهای غیرهدفمند باقی نمی گذارد. پس لازمه همت و کوشش کارآفرینانه، حتما برنامه ریزی و هدفمندی است.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت