شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیفروش حضوری تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروشافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

بهتر است بدانید حرکات بدن و به اصطلاح زبان بدن شما آنقدر مهم است که ۸۰ الی۹۰ درصد ارتباطات بدون کلمات صورت می‌گیرد.

اگر بخواهیم دقیق تر به اهمیت این موضوع بپردازیم باید بگوییم که ۵۵ درصد اثرگذاری در کلام با زبان بدن صورت می گیرد؛ ۳۸ درصد اثرگذاری با لحن صدای مناسب منتقل خواهد شد و تنها 7 درصد اثرگذاری در کلام با انتخاب واژگان مناسب منتقل خواهد شد. پس تا آنجا که می توانید قرار اول با مشتری را حتما حضوری برقرار کنید. پس زبان بدن فقط حرکت دست و تکان دادن سر نیست؛ در واقع هر رفتاری که برای ترغیب مشتری به خرید انجام می شود به جز قدرت کلامی شما، باید به حساب زبان بدن نوشته شود.

 

در هنگام فروش از پوشش رسمی استفاده کنید، حتی زمان مکالمه با تلفن!

بهتر است بدانید که مغز شما تعداد دایره واژگانی که در خود ذخیره کرده است چیزی بین 3 الی 4 هزار کلمه است؛ جالب است که برای فرآیند صحبت کردن ما هر روزه تقریبا از 200 کلمه بصورت تکراری استفاده می کنیم؛ این یعنی مغز برای خودش یک دایره واژگان 200 عددی از لغات پر کاربرد را دم دست می گذارد و با آن، جملات را تولید می کند. البته افرادی هم که سخنوران بسیار ماهری هستند و در فن بیان بسیار مسلط هستند، حداکثر از 400 واژه در روز استفاده می کنند. جالب تر آنجاست که بدانید شما زمانی که در منزل در حال استراحت هستید، با اطرافیان غیر رسمی و راحت صحبت می کنید، پس مغز شما از کلماتی استفاده می کند که غیر رسمی هستند؛ پس اگر در محیط کار با لباس غیر رسمی ظاهر شدید و از پشت تلفن شروع به پرزنت محصول کردید، مغز شما با تصور اینکه در منزل هستید اقدام به گلچین واژه ها از دایره واژگانی خود می کند و به مراتب نسبت به زمانی که از پوشش رسمی استفاده می کنید ضعیف تر عمل می کند. پس لزوما زبان بدن را در حضور مشتری نباید به کار گرفت، بلکه در همه مواقع باید به یک شکل عمل کرد.

 

هیچ وقت در حالت ایستاده چیزی را ارائه ندهید؛

اگر بصورت مداوم در حالت ایستاده باشید، این خطر هست که از ارزش و اعتبار محصول خود بکاهید. هیچکس به محصولی که در حالت ایستاده پرزنت می شود خیلی اهمیت نمی دهد. مگر اینکه در پشت ویترین بفروشید و مجبور باشید. بطور کلی ایستاده صحبت کردن در انسان حس اضطرار بوجود می آورد و زمانی که فروشنده بصورت ایستاده اقدام به پرزنت محصول می کند این اضطرار به مشتری هم انتقال پیدا می کند؛ مشتری شاید در ظاهر خودش متوجه نشود که مضطرب شده است، اما در اینجا به شما می گوید: بگذارید کمی دور بزنیم و نگاهی به مغازه های دیگر بیندازیم!

 

نکته بسیار مهم آنکه اگر به محصولی که ایمان می فروشید ایمان کامل داشته باشید و خودتان از ویژگی های آن محصول هیجان زده شوید و سر ذوق بیایید، آنگاه ناخودآگاه زبان بدنتان به بهترین شکل ممکن پیام شما را مشتری منتقل خواهد کرد؛ پس هنگام پرزنت محصول بدون اینکه حواستان به تکنیک های زبان بدن باشد، روی ویژگی های محصول و منافعی که برای مشتری دارد تمرکز کنید.

 

دست دادن با مشتری

هنگام دست دادن با مشتری دستتان را روی دست رو قرار ندهید؛ این مدل دست دادن حس خوبی به مشتری نمی دهد. برای دست دادن همیشه شما پیشقدم باشید. بدون زاویه به مشتری دست دهید؛ گویی که مشتری روبروی آیینه ایستاده است. این مدل دست دادن حس برابری را به مخاطب القا می کند.

 

همیشه درست با قامت راست بایستید و بنشینید.

هیچ وقت موقع صحبت کردن دست به سینه نشینید زیرا بدان معنی است که طرف مقابل را کنار گذاشته و برایت اهمیتی ندارد. وقتی که پاها را روی هم می اندازید یعنی اطلاعاتی را از و مخفی نگه می دارید. بهترین حالت شما موقعی است که قدری به جلو خم می شویم با دقت به پیشانی و چشم ها و دهان مشتری نگاه می کنید و به دقت به حرفهای او گوش می‌دهی. هنگام صحبت کردن مشتری کمی سرت را تکان بده و لبخند بزن.

 

محیط پرزنت

باید محصول خود را در بهترین مکان و فضای روشن پرزنت کنید. مردم تحت‌تأثیر محصولی که تمیز مرتب و جالب است قرار می گیرند. به یاد داشته باشید هر چه فضایی که در آن مشغول به فروش هستید آراسته تر باشد و نور کافی وجود اشته باشد، این از نظر مشتری یعنی کیفیت مطلوب تر!

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت