شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیمشاهیر داستان موفقیت مهدی معصومی موسس تلاونگ

داستان موفقیت مهدی معصومی موسس تلاونگافزودن دیدگاه

آقای مهدی معصومی پدید آورنده برند مرغ و تخم مرغ تلاونگ می باشند. کار آفرینی که در این عرصه بسیار موفق عمل کرده اند.

کسب و کار ایشان از این جهت انتخاب شده که صنعت غذا، بویژه مواد غذایی اولیه، بخش بسیار مهمی از زندگی همه مردم کشور را شامل می شود. ارایه محصولات غذایی با کیفیت و نو آوری در زمینه تولید محصولات با ارزش غذایی بالاتر باعث شد که زندگی کاری ایشان برای بررسی انتخاب شود. تجربیات ایشان از یک منظر دیگر نیز بسیار مهم می باشد و آن اینکه ایشان هیچ آشنایی در این زمینه در زمان ورود نداشتند و تجربیات ایشان به تدریج و با کمک شرکایشان بدست آمده که بررسی این عوامل می تواند برای افرادی که می خواهند وارد زمینه کاری شوند که با رشته تحصیلی یا مهارت های آنها ارتباطی ندارد مفید واقع شود و چراغ راهی برای این کار آفرینان جوان باشد.

 

آقای معصومی لطفا خودتان را معرفی کنید؟

من متولد سال 1342 هستم. در مدرسه ی نیکان تحصیل نموده ام که در آن زمان جزء مدارس سطح بالا از لحاظ علمی و مذهبی محسوب میشد. در دوران دبیرستان به دلیل داشتن روابط عمومی بالا خیلی زود با همکلاسی ها و معلمانم رابطه ی صمیمی و تنگاتنگ برقرار میکردم و در فعالیتهای فوق برنامه ی مدرسه حضور فعالی داشتم وبه همین دلیل زمانی که از دبیرستان فارق التحصیل شدم دارای تجربیاتتی بیش از یک فرد دیپلمه بودم.

 

آقای معصومی چه عاملی باعث شد بعد از فارغ التحصیلی از دبیرستان به سمت کار تولید و مرغداری گرایش پیدا کنید؟ آیا در زمینه پیش از آن فعالیت خاصی داشتید؟

وقتی دبیرستان را تمام کردم، به خاطر انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها تعطیل بود. در آن زمان در تمامی زمینه‌ها جو انقلابی و موج کار و تولید حاکم بود. یکی از بستگان ما یک مرغداری را بدون مطالعه با دستگاه‌های خارجی خریداری کرده بود. او به پدر و عموهای من مراجعه کرد چون نمی‌دانست باید چه کار کند و به پول احتیاج داشت.مجموعه مرغداری در سال 1361 توسط خانواده خریداری شد. آن موقع ۱۸ سالم بود که وارد این کار شدم. کاری بسیار سخت که نیاز به فعالیت زیاد داشت. اکثر کار مجموعه به بنده و پسرخاله ی بنده واگذار شد. من مدیریت داخلی مجموعه را به عهده داشتم. در این برهه از زمان با بسیاری از کارهای مدیریتی آشنا شدم.

 

لطفا کمی از سختیهای راه اندازی و مدیریت این برند معروف و معتبر در اوایل کار برای ما توضیح دهید؟

زمانی که ما میخواستیم مرغداری را تاسیس کنیم با سختیهای زیادی در همان ابتدای راه مواجه شدیم . کار را که استارت زدیم در‌‌ همان هفته اول بانک آمد و همه سرمایه‌مان را گرفت چون صاحب قبلی بدهکار بود. البته خریدار از این موضوع اطلاع داشت ولی هیچکس فکر نمی‌کرد به این زودی نیاز به پرداخت بدهی‌ها باشد. در نتیجه روزی که کارمان را شروع کردیم، پولی در بساط نداشتیم. البته مجموعه بسیار بزرگی بود و ما تصور می‌کردیم یک مرغداری بسیار مدرن داریم که در این مورد هم کلاه سرمان رفته بود. آن مجموعه ۱۰ سالن بزرگ داشت که فروشنده سر هر کدام از سالن‌ها را تجهیز کرده و نشان داده بود اما بعدا فهمیدیم باقی سالن خالی است. ما ماندیم با گرفتاری‌ها، بدهی‌ها و تجربه و تخصصی که نداشتیم!

همانطور که گفتم مدیریت داخلی مجموعه با من بود. عاملی که بسیار به رشد تفکر و بعد مدیریتی شخص من کمک کرد، درگیری با تصمیم گیریها بود. کسی که در معرض تصمیم گیری ها قرار بگیرد سریع رشد میکند. طبیعتا هرچه دایره ی تصمیم گیریها بزرگتر باشد و اختیارات بیشتری داشته باشید، بررسیها وسنجش جوانب بیشتر صورت میگیرد که به اعتقاد بنده این عامل باعث باز شدن پنجره هایی به سوی من شد. بنابر این به مرور زمان کار توسعه پیدا کرد و در مدت کوتاهی به تعداد100 پرسنل رسیدیم. کم کم کسب و کار گسترش پیدا کرد و تعداد شرکا نیز محدود شد.

 

اگر ممکن است تعدادی از موفقیت هایی که در این صنعت به آن دست پیدا کرده اید را برای ما نام ببرید!

اگر بخواهم موفقیتهای اصلی و پررنگ خود را که در تبدیل شدن برند تلاونگ به یک برند معتبر نقش داشته نام ببرم:

1. راه اندازی مرغداری در سال 61

2. تولید محصولی با کیفیت بسیار بالا و موفقیت در گرفتن 50% بازار بعد از یک سال (در سال 72)

3. بسته بندی تخم مرغ به شیوه ای جدید با افزایش کیفیت آن (در سال 80)

 

به نظر شما چه عواملی در موفقیت یک کسب و کار و کارآفرین تاثیر زیادی دارد؟

هم عوامل فردی و هم عوامل محیطی هر دو نقش عمده ای دارند. اما اگر به طور خلاصه مجموعه ای از عوامل را بیان کنم مجموعه ا ی از فاکتورهای زیر خواهد بود:

درستکاری و صداقت در کار (فردی)

پیشرو بودن و دست به نو آوری زدن (فردی)

رعایت استانداردها چه در کار و چه در زندگی شخصی (فردی)

نیاز جامعه به محصولات با کیفیت و متنوع (محیطی)

تلاش و پشتکار فراوان که از نظم و انضباط حاصل می شوند (فردی)

ریسک پذیری و پذیرش عدم موفقیت به عنوان بخشی از کار (فردی)

داشتن حمایت مناسب از طرف شرکا (محیطی)

اکثر عوامل بالا عوامل فردی بود اما عامل بسیار تاثیرگذار به اعتقاد بنده حمایت شرکا از من بود.که یکی از عوامل محیطی مهم به شمار می آید .اینکه شرکا به هنگام تصمیمکیری های اشتباه مانعم نمیشدند. چرا که تصمیم کیری های اشتباه در صورت وجود آگاهی و زیرکی لازم در فرد باعث درس گرفتن و طی کردن پله های م.فقیت یکی پس از دیگزی شد.

 

به نطر شما خانواده در موفقیت یک کارآفرین چه قدر تاثیرگذار است؟

بدون شک تاثیر بالایی دارد. در اکثر موارد یک فرد کار پدرش را ادامه میدهد یا به کاری در همان سطح مشغول میشود. خانواده ی بنده هم به لحاظ اینکه اکثرا بازاری و کاسب بودند تاثیر زیاد در شکل گیری شخصیت اینجانب داشته اند.

 

به عنوان سوال آخر آیا برای موفقیت یک کارآفرین باید به عامل مادی بیش از همه توجه داشته باشد؟

شاید من دیدگاهم با بسیاری از تجار و صاحبان کسب و کارهای معروف تفاوت داشته باشد. به نظر من بالاترین تخصص بنده مدیریت است که نشآت گرفته از توکل به خداست. در کارآفرینی فقط نباید به پول توجه کرد بلکه مهم تر از همه توجه به ارزشهاست.

 

مصاحبه: حدیث یاهو

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت