شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار 20 عاملی که موجب گرایش بیشتر به کارآفرینی می شوند

20 عاملی که موجب گرایش بیشتر به کارآفرینی می شوندافزودن دیدگاه

راه اندازی یک کسب و کار هرگز کار آسانی نیست، اما بسیار با ارزش است؛ ارزشی که هم می‌تواند برای فرد مفید باشد و هم برای جامعه.


رؤیاها رشد می‌کنند و انسان‌ها تبدیل به کارآفرینانی می‌شوند که رؤیاهایشان را پرورش می‌دهند، از درون آن‌ها ایده‌هایی را خلق می‌کنند و سپس آن ایده­ها را عملیاتی می‌‌سازند. گر چه رشد فعالیت‌های کارآفرینانه در کشورهای پیشرفته نسبت به چند سال گذشته کاهش داشته است، اما رشد کارآفرینی در سایر ملت‌ها به شدت ادامه دارد. هر ساله کارآفرینان آمریکایی بین 3 تا 5/4 میلیون کسب و کار راه اندازی می‌کنند و باعث رشد اقتصاد ملی می‌گردند؛ رشدی که همه اقشار جامعه از آن بهره می‌برند.

کارآفرینی بیش‌ترین اثر خود را بر توسعه اقتصاد ملی کشورها گذاشته است. کارآفرینان محیط کسب و کار را بازسازی و احیاء می‌کنند و با ایجاد شرکت‌های جدید، نقش بسیار مهمی را در اقتصاد کسب و کار خود و اقتصاد ملی ایفا می‌نمایند. آن‌ها مشاغل جدید ایجاد می‌کنند، بازارها را توسعه می‌دهند و برای خود و جامعه ارزش افزوده ایجاد می‌کنند و این کاری است که بسیار از آن لذت می‌برند.

 

در اینجا به 20 عاملی که موجب رشد و توسعه کارآفرینی شده و همینطور نیروهایی که سبب گرایش بیش‌تر به کارآفرینی می شوند اشاره خواهیم کرد.

 

1- معرفی کارآفرینان به عنوان قهرمان

یک عامل مهم و غیر قابل انکار در رشد و توسعه کارآفرینی، نگرش آمریکایی‌ها به کارآفرینان است. کارآفرینان در نگاه آنان، به نوعی قهرمانان ملی هستند.

 

2- آموزش کارآفرینی

دانشگاه‌ها پی برده‌اند که آموزش کارآفرینی در دوره‌های تحصیلی مختلف، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌ است. امروزه بیش از 1500 کالج و دانشگاه در آمریکا، دوره‌های آموزش کارآفرینی را به 15000 دانشجو و کسب و کارهای کوچک ارائه می‌دهند. بسیاری از کالج‌ها و دانشگاه‌ها تقاضاهای زیادی برای دوره‌های کارآفرینی و کسب و کار دارند.

 

3- عوامل جمعیت شناختی و عوامل اقتصادی

نزدیک به 25% از کارآفرینان، کسب و کارهای خود را در سنین 25 تا 44 سالگی آغاز می‌کنند. علاوه بر این، رشد اقتصادی در محدوده سال­های 1980 و 1990 بسیار بالا بود و در نتیجه، این گروه سنی ثروت قابل توجهی را به دست آورد.

 

4- تغییر رویکرد به سمت اقتصاد خدماتی

بخش خدمات 92% مشاغل و 85% مشاغل خانگی را در آمریکا به خود اختصاص داده و این‌گونه خدمات نسبت به دهه‌های قبل افزایش شدیدی پیدا کرده است، زیرا هزینه‌های نسبتا پایینی برای راه اندازی نیاز دارد. کسب و کارهای خدماتی در میان کارآفرینان، بسیار محبوب است. بخش پررونق خدمات، فرصت‌های زیادی را برای کارآفرینی ایجاد می‌کند اما نه برای کسب و کارهایی که نیاز به فناوری‌های پیشرفته دارند.

 

5- پیشرفت‌های تکنولوژیکی

با کمک دستگاه‌های مدرن امروزی مانند کامپیوتر، لپ تاپ، دستگاه فکس، پرینتر، تلفن‌های دیجیتال و ایمیل‌های صوتی‌، به هر شخصی که حتی در خانه کار می‌کند، می‌توان به عنوان یک شرکت بزرگ نگاه کرد. زمانی قیمت بالای این تجهیزات، استفاده از آن‌ها را برای کسب و کارهای کوچک برای رقابت با شرکت‌های بزرگ که توان سخت افزاری بالایی داشتند، غیر ممکن کرده بود. اما امروزه قدرت خرید کامپیوتر و تجهیزات ارتباطی با توانایی مالی کوچک‌ترین کسب و کارها نیز امکان‌پذیر است. گر چه کارآفرینان ممکن است قادر به تهیه تجهیزات سنگین نباشند، اما آن‌ها می‌توانند اطلاعات و خدمات اثر بخشی را از خانه‌هایشان به مشتریان ارائه دهند.

 

6- زندگی مستقل

کارآفرینان می‌خواهند زندگی خود را به طور مستقل اداره کنند. گر چه امنیت مالی برای کارآفرینان مهم است اما مسائلی مانند وقت گذاشتن برای خانواده و دوستان، در اختیار داشتن برنامه زندگی و کنترل بر روی کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

7- تجارت و دنیای گسترده وب

گسترش استفاده از دنیای وب و توسعه شبکه‌هایی که با اینترنت به یکدیگر وصل شده و اطلاعات را در سرتاسر دنیا در اختیار کاربران قرار می‌دهند، مجموعه‌ای از هزاران فرصت کارآفرینی ایجاد کرده‌اند که از سال 1993 آغاز شده و تا کنون ادامه دارد. تجارت آنلاین در حال رشد است و فرصت‌های بسیاری را برای کارآفرینان در وب فراهم کرده است. خدمات کامپیوتری سخت افزاری و نرم افزاری، کتاب‌، موسیقی، فیلم‌‌ و لوازم الکترونیکی، بیش‌ترین میزان فروش را در میان محصولات و خدمات در وب دارا هستند. کارآفرینان از همین موقعیت برای فروش محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند. 57% کسب و کارهای کوچک برای بازاریابی از اینترنت استفاده می‌کنند و 33% آن‌ها دارای وب سایت هستند. شرکت‌هایی که دارای وب سایت هستند، در ابتدای راه‌اندازی کسب و کارهایشان، به کمک وب سایت توانسته‌اند به سود بیش‌تری دست یابند. بعد از راه اندازی یک کسب‌وکار، 41% کسب‌وکارهای کوچک گزارش داده‌اند که فروششان افزایش پیدا کرده است و 55% کسب‌وکارهای کوچک که از وب سایت استفاده می‌کنند، گزارش داده‌اند که رکورد فروش و کسب سود را شکسته‌اند.

 

8- فرصت‌های بین المللی

کسب‌وکارهای کوچک محدود به مرزهای یک کشور نمی‌شوند. مدتی است که درهای اقتصاد جهانی به روی کارآفرینان باز شده است. گر چه آمریکا بازار جذابی برای کارآفرینان می‌باشد، اما تقریبا 95% جمعیت دنیا در خارج از مرزهای آمریکا زندگی می‌کنند. برخی تحولات جهانی مانند برداشتن دیوار برلین، سقوط کمونیسم و شکسته شدن موانع تجارت در دنیا، شرایط را تغییر داده و بازارهای جهانی بیش‌تری را به روی کارآفرینان گشوده است.

 

9- تنوع فرهنگی کارآفرینی

به نظر می‌رسد هر کسی عملا توان بالقوه کارآفرین شدن را دارد. در حقیقت، تنوع فرهنگی، بستری برای کارآفرینی است.

 

10- کارآفرینان جوان

برخی از کسب و کارهای کارآفرینانه توسط جوانان راه‌اندازی می‌شوند. کالج بابسون در یک پژوهش دریافت که افراد متعلق به نسل سال‌های 1965 تا 1976، سه برابر بیش‌تر از افرادی هستند که در دیگر نسل‌ها، کسب و کاری را راه اندازی کرده‌اند.

 

11- کارآفرینی زنان

با وجود سال‌ها تلاش قانونی، زنان هنوز با تبعیض نیروی کار روبرو هستند. تعدای از زنان در حال شکستن حصارهایی هستند که مانع راه‌اندازی و سازماندهی کسب و کارشان می‌شود. نزدیک به 6% زنان، کسب و کارهای خود را خود، راه‌اندازی کرده‌اند. اگر چه 69% از کسب‌وکارهای متعلق به زنان در خرده فروشی و خدمات متمرکز شده‌اند، اما به گزارش مرکز تحقیقات کسب‌وکار زنان در آمریکا، سریع‌ترین رشد برای کسب‌وکارهای متعلق به زنان، در ساخت و ساز، محصولات کشاورزی، حمل و نقل، ارتباطات و خدمات رفاهی می‌باشد. کسب‌وکارهای زنان غالبا کوچک‌تر از کسب‌وکارهایی است که مردان راه‌اندازی می‌کنند. کارآفرینان زن، امروز بیش از هر زمان دیگری باید دارای تحصیلات عالی و تجربه مدیریتی در زمینه‌ای باشند که قصد دارند در آن فعالیت کنند.

 

12- سرمایه‌گذاری اقلیت‌ها

بخشی از کسب و کارهای کوچک با رشد سریع، متعلق به اقلیت‌های قومی و جمعیتی هستند. در آسیا، آفریقا و آمریکا گروه‌های اقلیتی هستند که تبدیل به کارآفرینان می‌شوند. وجود تبعیض بین اکثریت جامعه و اقلیت‌ها‌، دلیل اصلی ورود آن‌ها به دنیای کارآفرینی می‌باشد.

طبق پژوهشی که توسط مرکز کسب‌وکارهای کوچک (SBA) انجام شده، اقلیت‌ها هم اکنون 15% از کل کسب‌و‌کارها را در ایالات متحده در اختیار دارند. اقلیت مالک شرکت‌های تولیدی، 591 بیلیون دلار درآمد سالانه و بیش از 4 میلیون و 500 هزار کارگر را در استخدام خود دارند. آینده روشنی در انتظار نسل جدید کارآفرینان اقلیت است که تحصیلات بهتری دارند و دارای تجربه بیش‌تری در کسب‌وکار هستند.

 

13- کارآفرینان مهاجر

ایالات متحده از ابتدا ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف بوده است و بسیاری از مهاجران به دلیل وعده آزادی اقتصادی به این کشور کشیده شده‌اند. بر خلاف گذشته که مهاجران غیرماهر بودند، امروزه مهاجران با آموزش بیش‌تر و تجربه، وارد آمریکا می‌شوند. گر چه بسیاری از آن‌ها با مقدارکمی سرمایه به آمریکا می‌آیند اما پشتکار و توفیق‌طلبی، آن‌ها را قادر می‌سازد که به رؤیاهای خود برای کارآفرینی دست پیدا کنند.

 

14- کارآفرینان پاره‌وقت

راه‌اندازی یک کسب و کار پاره‌وقت، دروازه‌ای برای شروع کارآفرینی است. کارآفرینان پاره‌وقت هم می‌توانند سهولت در شروع یک کسب‌وکار را داشته باشند و هم امنیت در پرداختی ثابت و سود. تقریبا 15 میلیون آمریکایی، کارمند پاره‌وقت خودشان هستند. یک مزیت مهم رفتن به سمت کسب‌وکارهای نیمه‌وقت، ریسک پایین در سرمایه‌گذاری می‌باشد. بسیاری از کسب‌وکارهای نیمه‌وقت، آزمون و خطایی برای کارآفرینی هستند تا افراد دریابند چگونه ایده‌های کارآفرینی‌شان ثمر خواهد داد و چقدر تقاضا برای کالاها وخدماتشان وجود دارد و چقدر از استقلال کاری خود راضی هستند. با رشد بسیاری از کسب‌وکارهای پاره‌وقت، بیش‌تر کارآفرینان کاملا وقف آن‌ها می‌شوند تا کسب و کارشان به صورت تمام وقت درآید.

 

15- کسب و کار خانگی

راه‌اندازی کسب و کار خانگی بسیار پر رونق شده است. اساس و پایه 53% کسب و کارها خانگی است ولی 80% آن‌ها بسیار کوچک هستند و هیچ کارمندی ندارند. عوامل مختلفی سبب ایجاد کارآفرینی خانگی می‌شود که اولین آن، انتخاب محل کسب‌وکار است:

الف) راه‌اندازی یک کسب‌وکار در خانه، هزینه‌های عملیاتی را به حداقل می‌رساند.

کسب‌وکارهایی که در خانه شکل می‌گیرد، به مالکان این امکان را می‌دهد که سبک زندگی و شیوه کاری انعطاف‌پذیری داشته باشند.

استفاده از فناوری و تجهیزات الکترونیکی و ارتباطی امروزی به کارآفرینان این امکان را داده است که کسب و کارهای خانگی را با تنوع گسترده‌ای از فعالیت‌ها ایجاد کنند.

در گذشته تمایل افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار خانگی در گستره‌ی محدودی از فعالیت‌ها مانند خیاطی بود، اما امروزه فعالیت این کسب‌وکارها تنوع بیش‌تری دارد و بیش‌تر به سمت انواع کسب‌وکارهای خدماتی رفته است. میانگین ساعت کار در کسب و کارهای خانگی در آمریکا، 61 ساعت در هفته با درآمدی بیش از 50 هزار دلار می‌باشد. میزان موفقیت کسب و کارهای خانگی بسیار بالاست و 85% آن‌ها تا 3 سال به کار خود ادامه می‌دهند.

 

16- کسب و کار خانوادگی

کسب و کارهای خانوادگی کسب و کارهایی هستند که توسط دو یا چند نفر از اعضای یک خانواده و با سرمایه آن­ها راه­اندازی می­شوند­. کسب و کارهای خانوادگی بخش مهمی از اقتصاد کشورها را تشکیل می­دهند. این کسب و کارها، 60% از کل کسب و کارهای موجود در آمریکا و 50% تولید ناخالص ملی این کشور را تشکیل می­دهند و همه آن­ها هم کوچک نیستند: 37% درصد 500 شرکت بزرگ آمریکا، کسب و کارهای خانوادگی محسوب می­شوند. یک نویسنده می­گوید وقتی که عملکرد مطلوب باشد، هیچ شرکتی به اندازه یک شرکت خانوادگی موفق نیست و این، ریشه در ارزش­های خانواده دارد. با وجود اهمیت این کسب و کارها، آن­ها با تهدیدهایی روبرو هستند. یکی از این تهدیدها مسئله­ی جانشینی است. فقط 30% کسب و کارهای خانوادگی در نسل دوم، 12% در نسل سوم و 3% در نسل چهارم دوام می­آورند.

 

17- کارآفرینان زوجی

کارآفرینان زوجی، زوجی از کارآفرینان هستند که با هم کار می­کنند و گویی کسب و کار متعلق به خودشان است. مطالعات نشان داده است، شرکت­هایی که مالکان آن یکی از همسران هستند، سریع­ترین رشد را در بخش کسب و کارها دارند. اگر مدیریت کسب و کار با یکی از همسران باشد، ممکن است منجر به طلاق شود، ولی اغلب کارآفرینان زوجی چنین اعتقادی ندارند. «مارسیا شریل»، کارآفرینی که با کمک همسرش، «ویلیام کلینبرگ» یک کسب و کار در زمینه محصولات و لوازم چرمی به نام «کلینبرگ شریل» راه ­اندازی کرده است، می­گوید: «هیچ چیز مهیج­تر از پرورش یک کسب و کار و تماشای رشد آن همراه با کسی که به او عشق می ­ورزیم، نیست.» کارآفرینان زوجی موفق یاد می­گیرند که قبل از شروع کسب و کارشان، پایه­ریزی آن را بر اساس همکاری بنا نهند. برخی از اصولی که آن­ها باید رعایت کنند، عبارتند از:

- ارزیابی درست از شخصیت یکدیگر

- احترام متقابل

- انتخاب کسب و کارهای سازگار با اهداف زندگی و داشتن چشم­انداز مشترک

- اعتقاد به این­که آن­ها شرکای برابر هستند و هیچ یک تابع یا برتر از دیگری نیست.

- گفت­وگو و تعامل دو جانبه

- تقسیم­بندی روشن نقش­ها، میزان اختیارات و قدرت

- تشویق یکدیگر

- داشتن مکان­های جداگانه کاری

- حفظ مرز بین زندگی کاری و زندگی شخصی

- احساس رضایت

اگر چه کارآفرینی زوجی برای هر فردی گزینه مناسبی تلقی نمی­شود اما برای برخی از زن و شوهرها نتیجه خوبی به دنبال دارد و منجر به موفقیت کسب و کارهایشان می­شود. یک مشاور کارآفرینی خانوادگی می­گوید: «با کنار هم قرار دادن مهارت­های زوجین، یک به علاوه یک بیش از دو می­شود.»

 

18- شرکت­های ورشکسته

بسیاری از شرکت­های آمریکایی کوچک سازی شده­اند تا بتوانند مزیت­های رقابتی برتری داشته باشند. از طرف دیگر برای بیش از یک دهه، شرکت­های بزرگ یکی پس از دیگری اعلام ورشکستگی یا کاهش درآمد کردند و تعدیل نیرو داشتند و میلیون­ها انسان شغلشان را از دست دادند. این افراد پس از خروج، سرمایه­های انسانی مهم و بالقوه­ای برای فعالیت­های کارآفرینی هستند.

 

19- انحلال شرکت­ها

کوچک سازی شرکت­های آمریکایی، یک اثر هم در میان کارمندان باقی مانده ایجاد کرد و آن، مخدوش شدن اعتماد آن­ها به شرکت بود. نتیجه این خلاء اعتماد، رشد سریع استعفا در میان آنان بود، چرا که به سمت کارآفرینی و خوداشتغالی رفته بودند. ممکن بود در ابتدا کار روزانه آن­ها بیش­تر و درآمدشان کم­تر باشد، اما از آن­چه انجام می­دادند، لذت می­بردند و راضی­تر بودند. بدین ترتیب، دیگر افراد نیز الهام می­گرفتند که برای راه­اندازی کسب و کار پس از خروج از شرکت­های غیرشخصی متعلق به دیگران چه باید بکنند.

از آن­جایی که اغلب آن­ها تحصیلات دانشگاهی داشتند، دانش و تجربه چندساله آن­ها، منجر به استعفا و افزایش کسب و کارهای کوچک با نرخ بقای بالا می­شد. آخرین بررسی­ها توسط «ریچارد او سولیوان»[4] نشان داد که 64% افرادی که کسب و کاری را شروع می­کنند، دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و 14% آن­ها، تحصیلات عالیه و پیشرفته داشته­اند. آموزش بهتر و تجربیات بیش­تر کارآفرین، منجر به شکست کم­تر وی می­شود.

 

20- قدرت کسب و کارهای کوچک

امروزه از 25 میلیون کسب و کار در آمریکا، تقریبا 24 میلیون و 750 هزار کسب و کار یا به عبارتی 99% آن­ها به عنوان کسب و کار کوچک در نظر گرفته می­شوند. گر چه یک تعریف جهانی واحد از کسب و کار کوچک وجود ندارد، اما یکی از تعاریف مشترک و متداول از آن، کسب و کاری است که تعداد کارکنان آن کم­تر از 100 نفر می­باشد.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت