شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروشافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

روش های زیادی برای توسعه کسب و کارهای بزرگ وجود دارد، مثل احداث شعب جدید و اعطای حق امتیاز؛ اما این سبک از توسعه مناسب کسب و کارهای بزرگ است. چراکه نیازمند داشتن برندی قوی در صنعت است و تزریق سرمایه هم لازم است. کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها متناسب با دانش، وقت، پول و انرژی شان باید از فرمول دیگری برای توسعه کسب و کارشان استفاده کنند. روشی که بتوانند بدون تحمیل هزینه چشمگیر، کسب و کارشان را  توسعه و رونق بدهند.


بطور کلی زمانی می توان ادعا کرد که یک کسب و کار توسعه پیدا کرده است که افزایش فروش را به دنبال داشته باشد. در واقع مهمترین واحد هر کسب و کاری واحد فروش است. افزایش تولید و توسعه زیرساخت ها به تنهایی منجر به توسعه کسب و کار نخواهد شد، بلکه منجر به ورشکستگی شما خواهد انجامید اگر فروش تان افزایش پیدا نکند! پس به جرات می توان گفت که توسعه فروش و توسعه تولید و خدمات هر دو با هم اگر باشد، توسعه کسب و کار را در پی خواهد داشت.

 

توسعه فروش

توسعه فروش را در دو محور می توان جستجو کرد؛ اولی توسعه و پرورش مهارت های فروشندگی است که هر چه بهتر باشد، نرخ تبدیل مشتری احتمالی به خریدار بیشتر خواهد بود. به زبان ساده یعنی هر چه مهارت مذاکره و پیگیریِ شما حرفه ای تر و اصولی تر باشد، قطعا فروش نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در نتیجه باید مهارت فروش و فروشندگی تان را تقویت کنید، آموزش ببینید و واحد فروش را شاداب تر کنید. اما محور دوم در توسعه فروش، توسعه بازاریابی است. توسعه بازاریابی به معنی افزایش تبلیغات نیست. توسعه بازاریابی به معنی افزایش بودجه سالانه تبلیغات و شرکت در رویدادهای محتلف و اسپانسر شدن نیست. توسعه بازاریابی در درجه اول به معنی افزایش تعداد مشتری های احتمالی است که در معرض تبلیغات شما هستند؛ یعنی هر چه تبلیغات هدفمندتر و جذاب تر باشد، همان مشتری که قبلا بی تفاوت از کنار تبلیغات عبور می کرد، اکنون سریعتر واکنش نشان می دهد و برای خرید اقدام به برقراری ارتباط با شما خواهد کرد. توسعه بازاریابی در درجه دوم نیز به معنی ورود به بازارهای جدید می باشد.

 

توسعه تولید و خدمات

اگر قرار باشد سرمایه گذاری جدید و تزریقِ پول به کسب و کار نداشته باشیم، فعلیت بخشیدن به پتانسیل ِافزایش تولید و خدمات، فقط با هوشمندانه کار کردن محقق خواهد شد؛ با برنامه ریزی دقیق محقق خواهد شد؛ با هدفمند کار کردن محقق خواهد شد.

هوشمندانه کار کردن همان با برنامه کار کردن است. برنامه ای که به هدفی مشخص منتج خواهد شد. در واقع اینطور می توان گفت که شما زمانی هوشمندانه کار می کنی که تمام اهدافت را بصورت کمّی و قابل اندازه گیری دنبال می کنی؛ در هر لحظه می توانی ارزیابی کنی که چقدر از برنامه دور شده ای و یا مطابق طرح مکتوب پیش رفته ای. علاوه بر آن نحوه انتخاب هدفِ درست و روش صحیح هدفگذاری نیز بسیار حائز اهمیت است. بطور کلی مسیر توسعه کسب و کار اینگونه است که پس از اعتبارسنجی ایده های جدید و مهندسی ارزش، تست بازار (بررسی میزان پذیرش محصول، دوره انطباق محصول، شناسایی نقاط ضعف و قوت، تحلیل رقبا) انجام می شود. پس از تدوین طرح تجاری (تدوین استراتژی های بازاریابی، طرح اجرایی، بودجه بندی) محصول بصورت گسترده وارد بازار خواهد شد (طراحی سیستم توزیع متناسب با محصول، ارتباط با مشتری، پایش مستمر تحولات محصول) و توسعه بازار (بررسی مزیت رقابتی، پایش مستمر تحولات، طراحی مدل تبلیغات مناسب، ایجاد دپارتمان بازاریابی و فروش، برنامه ریزی توسعه بازار) صورت خواهد گرفت.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت