شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیمشاهیر از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کارافزودن دیدگاه

”قهرمانی در ورزش و پیشروی در کسب و کـار شباهت بـسیاری به هم دارند“؛

مصاحبه با محسن یزدانی؛ قهرمان پرورش اندام جهان و بنیانگذار باشگاه های زنجیره ای هیربد

 


شاید قهرمانی در ورزش و موفقیت در راه اندازی کسب و کار، در نگاه اول ربط زیادی با یکدیگر نداشته باشند. قهرمانی در ورزش بیش از هر چیز به وضعیت جسمانی مناسب بستگی دارد و موفقیت در راه اندازی و اداره یک کسب و کار به وضعیت فکری و ذهنی مناسب. یک باور عام در میان بسیاری از مردم وجود دارد که می گویند: از میان مغز و بازو باید یکی را انتخاب کرد و نمی توان هم فکری قدرتمند داشت و هم بازویی توانا. این باور همانند بسیاری از باورهای اشتباه که در جامعه ریشه دوانده اند، باعث ایجاد پیش داوری هایی غلط در جامعه شده است. در نظر بسیاری از ما، ورزشکاران افرادی بیگانه با علم و متفکرین افرادی با بنیه جسمی نه چندان قوی تصور می شوند.

در حالی که امروزه هم بسیاری از متفکرین از وضعیت جسمانی بسیار خوبی برخوردارند و هم ورزشکاران بسیاری در رشته های دانشگاهی تحصیل کرده و در زمینه هایی غیر از ورزش نیز موفقیت های قابل توجهی به دست آورده اند، که نشان دهنده هوش بالای آن ها است. محسن یزدانی نمونه بارز فردی است که هم در عرصه ورزش و هم در عرصه کسب و کار به مراتب بالایی دست یافته است. وی که کلکسیونی از افتخارات جهانی، آسیایی و کشوری در رشته پرورش اندام را به صورت انفرادی و یا در کسوت مربی تیم ملی ایران در کارنامه خود دارد، بنیانگذار یکی از بزرگ ترین مجموعه باشگاه های ورزشی در تهران با برند "هیربد" است.

او علاوه بر این که کارشناس حسابداری و کارشناس ارشد مدیریت اجرایی از مجتمع فنی تهران است، قهرمان پرورش اندام جهان نیز است و امروز پس از کسب افتخارات متعدد برای کشورش، در عرصه کارآفرینی نیز منشا اثرات مثبتی برای هم میهنانش بوده است. در یک روز گرم تابستانی به شعبه خیابان شیراز باشگاه هیربد رفتیم و در محیطی پر جنب و جوش با محسن یزدانی قهرمان با شخصیت و کارآفرین موفق کشورمان درباره شباهت های ورزش حرفه ای و راه اندازی کسب و کار گفت و گویی انجام دادیم و از عوامل موفقیتش در این دو شاخه به ظاهر متناقض و عمیقا مشابه پرسیدیم و پاسخ های جالب توجهی گرفتیم. حاصل این گفت وگو هم اکنون پیش روی شماست:

 

چه عواملی باعث شد که شما به ورزش و پس از آن به راه اندازی کسب و کار روی بیاورید؟

از سن پایین به ورزش علاقه داشتم و می دانستم که قهرمان خواهم شد. در سال 1376 با انگیزه ایجاد فضای مناسب برای ورزش به دور از دغدغه های روزمره خود و شاگردانم، با توجه به کمبود فضای ورزشی مناسب در شهر تهران و نیاز کشور به کارآفرینی و ایجاد شغل و ارتقاء سلامت جامعه و مسئولیت اجتماعی، ماموریت و چشم انداز خود را تعریف و اولین شعبه باشگاه هیربد را که به صورت خانوادگی در محله یوسف آباد اداره می شود، افتتاح کردم. هم اکنون باشگاه هیربد با اخذ استاندارد ISO در مدیریت کیفیت، بهداشت محیط کار، محیط زیست، و رضایتمندی مشتری دارای 9 شعبه در نقاط مختلف شهر تهران است. ما با تخصصی نمودن باشگاه ها به نحوی که باشگاه های بانوان به طور مجزا و تمام وقت در کنار باشگاه آقایان مشغول خدمت رسانی باشند؛ محیطی را فراهم کردیم تا خانواده ها به راحتی و با دسترسی آسان و در کمال آرامش در باشگاه های حرفه ای هیربد به ورزش بپردازند. چشم انداز مجموعه باشگاه های زنجیره ای هیربد، ایجاد 20 شعبه در سطح تهران و پس از آن ایجاد یک مرکز فوق تخصصی بدنسازی و واگذاری حق امتیاز و رهبری در صنعت باشگاه داری در کشور تا سال 1396 است. راهبرد این مجموعه نیز تغییر ساختارحقوقی سازمان از سهامی خاص به سهامی عام و حضور در بازار سرمایه و بورس تا سال 1400 است. ماموریت باشگاه هیربد بالا بردن سطح سلامت جامعه، فرهنگ سازی ورزشی، پیاده سازی اخلاق حرفه ای، کارآفرینی، حمایت تیم های ورزشی، تربیت مربیان حرفه ای، استعداد یابی و آماده سازی قهرمانان در رشته بدنسازی، بادی کالسیک و بدنسازی و سایر رشته های ورزشی جهت حضور در مسابقات آسیایی و جهانی و افتخارآفرینی برای کشور عزیزمان ایران، ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات با تجهیزات به روز دنیا با قیمت مناسب برای اعضاء و ایجاد زنجیره ارزش برای کلیه ذینفعان است.

 

با توجه به این که جنابعالی هم در زمینه ورزش حرفه ای به مقامی بالا در جهان دست یافته اید و هم در زمینه کسب و کار یک مجموعه موفق را راه اندازی کرده اید، چه رابطه ای بین این دو رشته می بینید؟ مهم ترین ویژگی هایی که باعث می شوند، یک شخص در ورزش حرفه ای موفق شود، کدامند و آیا این خصوصیات می تواند باعث موفقیت در کسب و کار هم باشند؟

ورزش قهرمانی یا پیشرو بودن درصنعت از نظر برنامه ریزی بسیار شبیه یکدیگرهستند. عوامل زیر از مهمترین فاکتورهایی هستند که برای موفقیت در این عرصه ها باید درنظرداشت:» تعیین اهداف، داشتن چشم انداز مناسب انضباط و دیسیپلین، پشتکار، اراده آهنین همراه با بکارگیری استراتژی ها و برنامه ریزی های مناسب در راستای اهداف و چشم انداز« من تمام موارد بالا را چه در ورزش و چه در صنعت باشگاه داری سرلوحه خود قرارداده ام. پشت سر هر موفقیتی داشتن اراده آهنین همراه با عمل، شجاعت، دیسیپلین و برنامه ریزی های همسو الزامی است.

 

چه نیازی در خود حس کرده اید که پس از به دست آوردن مقام قهرمانی جهان و راه اندازی باشگاه هیربد در دوره های مدیریت اجرایی شرکت کرده اید؟

من تا زمانی که حداقل 3 شعبه را اداره می کردم، هیچ وقت به مبحث آموزش به طور جدی فکر نمی کردم. ولی زمانی که تعداد باشگاه های هیربد به هفت شعبه در سطح تهران رسید، احساس کردم که دیگر به صورت سنتی ادامه رقابت در این سطح میسر نیست. پس شروع کردم به تحقیق درباره دوره های MBA که از قبل اطلاعاتی در رابطه با آن داشتم. در حین تحقیق با جناب آقای دکتر ابراهیم نژاد مدیریت دپارتمان کسب و کار مجتمع فنی تهران آشنا شدم و از همان ابتدا این احساس را داشتم که جای مناسب را پیدا کرده ام و در دوره هفتم EMBA مجتمع فنی تهران ثبت نام نمودم. در این دوره آموزش مدیریت اجرایی را زیر نظر اساتید مجرب این مجتمع در سطح عالی دیدم که جا دارد در این جا از استاد عزیزم جناب دکتر ابراهیم نژاد تشکر و قدردانی نمایم. زیرا آموزش های این دوره باعث شد تا بتوانم با تغییرنگرش، نقش موثرتری در مجموعه سازمانی خود داشته باشم.

 

تقریبا اکثر افرادی مانند شما که در ورزش بدنسازی به موفقیت دست یافتند، برای خود باشگاه هایی را راه اندازی کرده ولی اکثرا در سطح کوچک باقی مانده اند. چه عواملی باعث شد که باشگاه هیربد تا این اندازه رشد پیدا کند؟

معمولا قهرمانان ورزش بدنسازی یا درمربیگری این رشته فعالیت دارند و یا صاحب باشگاه بدنسازی هستند که به این ترتیب علاوه بر پرداختن به ورزش حرفه ای خود، هزینه های سنگین ورزشی را نیز تامین می کنند. ولی من از ابتدا چشم انداز بزرگی را برای خود ترسیم کرده بودم و این گونه هم عمل کردم. زمانی که کسی باور نداشت می توان قهرمان جهان شد، من برای اولین بار پس از 50 سال آن را اثبات نمودم. از همان ابتدا چشم اندازبزرگی را نیز برای مجموعه باشگاه های زنجیره ای هیربد تصویر کرده بودم و به همین خاطر همواره افزایش شعب، کارآفرینی، آموزش فرهنگ ورزش در جامعه و ایجاد ثروت را مد نظر داشتم و در همین راستا فعالیت های خود را گسترش دادم.

 

از نظر شما دانش مدیریت به چه میزان برای فعالیت اقتصادی و کسب و کار مورد نیاز است؟

در طول زندگی کاری ام همیشه فکر می کردم مدیریت ژنتیکی است و جای آموزش مدیریت در زندگی من خالی بود. زمانی که در دوره های مدیریت کسب و کار مجتمع فنی تهران شرکت کردم، متوجه شدم که چقدر پتانسیل در من وجود داشته است که به صورت سنتی از حداقل آن بهره برده بودم. لذا باید بگویم آموزش اجرایی مدیریت جایگاه ویژه ای در کسب و کار من داشت واگر بخواهم دقیق تر بگویم، بهره وری عوامل در مجموعه باشگاه های زنجیره ای هیربد به مدد دانش آموخته شده در حوزه علم مدیریت، تا کنون 15درصد افزایش یافته است.

 

با چه مسائل و تنگناهایی در زمینه گسترش کسب و کارتان مواجه بوده اید؟

گسترش کسب و کار همیشه جسارت های خود را می طلبد. چرا که گسترده تر شدن، ریسک بالاتر و خطرات بیشتری را برای کسب و کار به همراه دارد. برای این که گسترشی بدون چربی و چابک داشته باشیم، به برنامه ریزی های بلند مدت، راهبردها و استراتژی های مناسب در در راستای اهداف کسب و کارمان نیازمندیم. در کشور ما بیشترین تنگناها به دلیل عدم دسترسی به منابع مالی بوده که تیم هیربد با کوششی وصف ناپذیر بر این مشکل غلبه نموده است.

 

چه توصیه ای برای فعالان عرصه کسب و کار ورزش و سلامت دارید؟

همان گونه که خود احساس کردم، نیاز به آموزش حیاتی است. توصیه ام به فعالان صنعت باشگاه داری این است که حتما در دوره های آموزش مدیریت شرکت کنند. با توجه به این که هزینه ها و شرایط در این صنعت هر روز دشوارتر می شود، نیاز به آموزش برای بالا بردن حداکثر بهره وری و کاهش هزینه های سربار آموزش و مدیریت سرمایه های انسانی کاملا مشهود است.

 

در زمینه خدمات تفریحی و ورزشی در کشور ما شیوه های بازارسازی هنوز پا نگرفته اند. در مدتی که کسب وکار خود را آغاز کرده اید، به چه نتایجی در این زمینه رسیده اید؟

همان گونه که در بالا توضیح دادم، صنعت ورزش در گذشته به صورت سنتی برنامه ریزی می شد واین گونه بود که ابتدا باشگاه را دایر می کردند و آرام آرام به جذب اعضاء می پرداختند، که سرعتی بسیار پایین در رشد و حاشیه سود داشت. ولی امروزه با توجه به درآمد های بالا، تولید ثروت و قهرمان پروری در جوامع مختلف از طریق ورزش و پیچیدگی های این صنعت، به بازاریابی و بازارسازی علمی نیاز دارد و حتما ایجاد خدمات جدید ورزشی باید با به کار گیری مهندسی ورزش، علم پزشکی، تغذیه و تجربه صورت گیرد. همچنین باید برای فرهنگ سازی و ایجاد نیاز در جامعه و جذب حداکثر مشتری برنامه ریزی های لازم را انجام داد. از طرفی امروزه قهرمان سازی و الگو برداری از قهرمانان برای فرهنگ سازی چه از نظر ملی و چه از نظر اقتصادی یک نیاز است. هیربد با داشتن تیم تحقیق دربازار، پزشک متخصص و مربیان مجرب در ورزش برای ارائه خدمات ورزشی جدید و ایجاد نیاز نتیجه بخش برای اعضای خود، حداکثر توان سازمانی خود را بکار گرفته است و به این روند ادامه خواهد داد .

 

از این که وقت خود را در اختیار ما قراردادید، صمیمانه سپاسگذارم و امیدوارم که کماکان موفق و پیروز باشید.

من نیز از شما که به بررسی نقش علم مدیریت در موفقیت صنعت ورزش پرداختید، تشکر می کنم و امیدوارم که با به کارگیری تفکر نوین و علمی مدیریت، بتوانیم این بخش از فعالیت ها و اقتصاد کشور را نیز دچار تغییر و توسعه نماییم.

منبع: راه حل کسب و کار

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت