شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیهوش مالی چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟افزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

یکی از سوالاتی که عمیقا ذهن همه ما را در دوران بزرگسالی تا پیری به خود مشغول میکند همین سوال است: «دقیقا چه زمانی ثروتمند خواهم شد»؟


پیش از آنکه جواب سوال بالا را به شما بگویم اجازه دهید در ابتدا انواع جریان درآمدی را برای شما تعریف کنم. اینکه تا امروز عقل و خرد بشر چگونه توانسته برای خودش و دیگری درآمدزایی کند! بطور کلی هر یک از ما می‌توانیم در یک لحظه 7 جریان درآمدی داشته باشیم که به اختصار هر یر از این 7 جریان درآمدی را مرور می کنیم.

 

جریان درآمدی اول؛ درآمد اکتسابی (Earned Income)

درآمدی است که در ازای زمانی که برای کار خودمان یا دیگری صرف می کنیم دریافت می کنیم. مثلا کارمندان در ازای روزی هشت ساعت کار، درآمد اکتسابی خواهند داشت. اضافه کاری بیشتر مصادف است با درآمد بیشتر. کسب و کارهای خدماتی نیز شامل این جریان درآمدی می شوند. بطور کلی شما به ازای ارزشی که تولید می کنید، درآمد خواهید داشت.

 

جریان درآمدی دوم؛ درآمد سود (Profit Income)

درآمدی است که در ازای سود فروش محصولات دریافت می کنیم. شاید بیشتر ما تجربه فروش را داشته باشیم. کالایی را به قیمت مشخص از شخصی خرید کرده ایم و به شخص دیگری به قیمت بالاتری فروخته ایم. روزانه در دنیا میلیاردها تراکنش مالی با فروش کالاها اتفاق می افتد که این جریان درآمدی را شکل می دهد. با توجه به کاهش ارزش پول در کشورمان، خرید فروش کالای دست دو در ایران بسیار رواج یافته و قشر زیادی از مردم با این جریان درآمدی زندگی می گذرانند.

 

جریان درآمدی سوم؛ درآمدِ بهره (Interest Income)

درآمد بهره، درآمد حاصل از یک وام دهنده برای استفاده از وجوه خود و یا سرمایه گذار در سرمایه گذاری خود، در یک دوره زمانی مشخص است. برای مثال بانک ها در ازای وامی که در اختیار دریافت کننده قرار می دهد، بهره دریافت می کند.

 

جریان درآمدی چهارم؛ درآمد سودسهام (Dividend Income)

درآمد سود سهام، توزیع درآمد سهامداران که ممکن است در قالب پول نقد، سهام یا دارایی باشد. سود سهام، معمولا به طور ماهانه به ازای سود حاصل از سرمایه گذاری ها، پرداخت می شود. پیش نیاز و شرط مهم جهت ساختن این جریان درآمدی، داشتن دانش کافی در بازار بورس است.

 

جریان درآمدی پنجم؛ درآمد حق امتیاز (Royalty Income)

این پرداختی است که برای استفاده و بهره برداری از آثار هنری یا ادبی، اختراعات و حقوق معدنی دریافت می شود. حق امتیاز برای استفاده از کپی رایت، علائم تجاری و اختراعات و حق امتیاز از استخراج نفت، گاز یا مواد معدنی نیز جزو این دسته است.

 

جریان درآمدی ششم؛ درآمد اجاره (Rental Income)

مقدار پولی که توسط صاحب یک ملک از یک مستاجر یا گروه مستاجران برای استفاده از یک فضای خاص جمع آوری می شود. این ملک می‌تواند خانه، باغ، کارخانه و حتی زمین باشد.

 

جریان درآمدی هفتم؛ سود سرمایه (Capital Gains)

افزایش تدریجی ارزشِ یک سرمایه (مثل املاک و مستغلات) است که در هنگام فروش ارزش بیشتری نسبت به زمان خرید دارد. در این حالت تا زمانی که دارایی فروخته نشود سود حاصل نخواهد شد. این جریان درآمد در بسیاری در کشورهای دنیا در بلند مدت و میان مدت قابل حصول است.

البته جریان های درآمدی که ممکن است هر یک از ما داشته باشیم ممکن است ترکیبی باشد، اما هر چه باشد حداقل در یکی از موارد بالا قابل دسته بندی خواهد بود.

تجربه ثابت کرده است که برای ثروتمند شدن حداقل باید 4 جریان درآمدی را برای خودتان بسازید. شما زمانی ثروتمند خواهید شد که علاوه بر درآمد ثابت ماهیانه که از طرق مختلف بدست می آورید، سرمایه‌ی شما نیز برای شما درآمدزایی کند. متاسفانه در کشور ما همه نگاه ها معطوف به بازار سکه و ارز دوخته شده است. در حالیکه کشورمان بازار سهام بسیار پربازده ای را داراست؛ البته به شرط اینکه دانش کافی در این زمینه را داشته باشیم. پیشنهاد ما این است که برای ساختن هر یک از جریان های درآمدی که نام بردیم، حتما از کارشناسان آن حوزه مشورت بگیرید و بی گدار به آب نزنید.

واقعیت این است که با حقوق کارمندی و درآمد ماهیانه، هر چه باشد شما فقط برای گذران زندگی و در بهترین حالت پس انداز آینده تان را می توانید تامین کنید. برای ثروتمند شدن و داشت ن یک زندگی راحت باید جریان های درآمدی دیگر را هر چه سریعتر بسازید و آن ها را توسعه دهید. اگر کسب و کاری دارید، بهترین کار این است روی کسب و کارتان تمرکز کنید و آن را توسعه دهید. از ریسک کردن نهراسید؛ نتیجه هرچه باشد ارزش دارد. چیزهایی که یاد می گیرید هوش مالی شما را بسیار تقویت خواهد کرد.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت