شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیمدیریت بازاریابی بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحلهافزودن دیدگاه

حداقل ده فرایند وجود دارند که اگر همگی آنها به دنبال یکدیگر انجام شوند، می توان گفت که بازاریابی انجام شده است.

مدیریت هر کسب‌وکاری نیاز به دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلفی دارد. در این میان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که هر مدیری برای به سرانجام رساندن کسب‌وکارش به آن نیاز دارد، آگاهی از اصول بازاریابی است. در مقاله‌ای که پیش رو دارید، اصول بازاریابی مطرح شده و با ارائه‌ی مثال و نمونه، شرح داده می‌شوند.

 

 

 

 

1-  شناخت یک نیاز در جامعه؛

سازمان‌ها برای تضمین بقا و حفظ منافع خود، همواره در پی تداوم مراجعات مشتریان و افزایش تعداد آنها هستند. تکرار مراجعات افراد به یک سازمان در قالب مشتری، بیانگر افزایش درآمد سازمان است و این امر با تکیه بر مشتری مداری قابل دسترسی است.

2-  پیدا کردن محصول یا خدمتی که نیاز را برطرف کند؛

محصول شما باید بیشتر از محصولات سایرین با علایق و آرزوهای مشتریان هم‌خوانی داشته باشد. قبل از اختراع تلفن‌همراه، ایمیل، ارسال پیام‌های اینترنتی یا گوگل، تعداد کمی از مشتریان متقاضی چنین امکاناتی بودند و یا حتی تصوری از این موارد داشتند، اما هر‌یک از این محصولات جدید با ظهور خود، بازارهای وسیع موجود را تحت ‌سلطه گرفتند. آن‌ها عطش ما برای کسب خشنودی سریع، دسترسی آسان و برقراری ارتباط را فرونشاندند و احساس فوق‌العاده جامعه‌ای با حضور همراهان هم‌فکر که دوست داریم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم را به ‌ما اعطا کردند. 

به‌همین‌دلیل است که رسانه‌ها، بازی‌ها و دستگاه‌های تلفن‌همراه آنلاین سهم بسیار عظیم‌تری از بازدیدکنندگان را به نسبت بازارهای تلویزیونی قدیمی به ‌خود اختصاص داده‌اند. ما ذاتا مخلوقاتی اجتماعی هستیم و سرگرمی‌های تعاملی را دوست داریم. ابزارهای ارتباط فردی چنان اثر عمیقی بر ما می‌گذارند که به جزء ضروری زندگی ما تبدیل شده‌اند.

 

3-  قیمت گذاری صحیح

همه فروشندگان به تجربه می دانند که فروش کالا به قیمت مناسب و در زمان مناسب همان چیزی است که باعث می شود یک کسب و کار پر منفعت باشد. هر چند استراتژی قیمت گذاری ممکن است از یک مدل کسب و کار به مدل دیگر متفاوت باشد اما انتخاب شیوه مناسب برای قیمت گذاری اصلی است که باید برای مورد توجه همه صاحبان کسب و کار ها قرار گیرد. قیمت گذاری صحیح آن است که نه تنها باعث افزایش رضایتمندی مشتری شود بلکه باید با قانون هم مطابقت داشته باشد.

 

4-  مطالعات بازار

تحقیقات بازار یا Market Research اصطلاحی است که به روند جمع‌آوری اطلاعات در مورد مخاطبان هدف و بازار هدف اشاره دارد. نقش اصلی تحقیقات بازار این است که به یک شرکت یا یک سازمان کسب‌وکار با نمایش عمیق از مشتریان یا مصرف‌کنندگان به‌منظور برآوردن نیازهای خود بهتر کمک کند. این فرآیند از تحقیقات بازار قادر به رقابت با بازیکنان دیگر در همان صنعت است و به تجزیه و تحلیل چیزهایی مانند اندازه بازار، رقابت و نیازهای بازار کمک می‌کند.

در واقع تحقیقات بازار، جمع آوری و تجزیه و تحلیل سیستماتیک و هدفمند از داده‌هایی در مورد بازار هدف، رقابت و محیط است. تحقیقات بازار تکنیک‌ها و روش‌های تحلیلی و آماری برای جمع‌آوری و تفسیر اطلاعات به شکلی منظم است. این فرآیند شامل پژوهش‌های اجتماعی در محیط کسب‌وکار است.


5-  تشکیل بانکهای اطلاعاتی

وظیفه اول شما در بازاریابی اینترنتی تعیین نوع اطلاعات مورد نیاز و ابداع روش‌هایی برای جمع‌ آوری این اطلاعات است. بسیاری از مدیران کسب و کار اینترنتی، وقتی فروش در کسب و کارشان ایجاد خواهد شد که به جمع آوری اطلاعات مبادرت کنند.


6-  تبلیغات (محصول و برند)

تبلیغات در گذشته به عنوان شکل یک طرفه ارتباطات بازاریابی در نظر گرفته می شد، که دریافت کننده پیام در موقعیتی نبود که فوراً نسبت به پیام واکنش نشان دهد. که این مورد نیز با ظهور و پیشرفت فن آوری اطلاعات در حال تغییر است. برای مثال، امروزه تکنولوژی تا حدی پیشرفته شده که مخاطبان را قادر می سازد با زدن یک دکمه اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا برنامه مورد علاقه­ شان به دست آورند. در حقیقت، انتظار میرود در آینده ای بسیار نزدیک تبلیغات از حالت ارتباط یک طرفه خارج شده و به مدلی تبدیل شود که تعاملات برند و مخاطب در آن به شدت بالا است. تعاملات برندها و مخاطبینشان بر روی شبکه های اجتماعی مثالی واضح بر این ادعاست.

 

7-  مدیریت ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان (SRM و CRM)

در دهه‌های اخیـر، رویکـرد جدیـد و مهمی کـه در مـدیریت زنجیـره تامین مطـرح شـده اسـت ، تقویت و گسترش ارتباطات بـا تامین‌کننـدگان سـازمان در قالب سیستم مدیریت روابط تامین‌کنندگان است، که توجه آن به کـل زنجیـره‌ی تامین از تهیـه‌ی مـواد اولیـه تـا مصرف‌کننده‌ی نهایی معطوف شده است، به‌طوری‌کـه بتوانـد امکان افزایش رضایت مشتری و کـاهش هزینـه‌هـا را فـراهم آورد.


8-  خدمات پس از فروش

در بازار كسب و كار امروز نحوه سرويس دهي و پشتيباني از فروش (گارانتي) بهترين راه رقابت بين شركتها مي باشد. هرچند فروش تجهيزات و بازاريابي تا حدودي مي تواند جلب رضايت مشتريان را به همراه داشته باشد، ولی نحوه ارائه خدمات پس از فروش بيشترين سهم را در وفاداري مشتريان به خود اختصاص مي دهد. در اين راستا شركت رميس با ارائه خدماتی ویژه تلاش در ارائه سرويسي خاص و برتر دارد.


9-  روابط عمومی و نظرسنجی 

هر چقدر فکر می‌کنم نمی‌توانم کلمه‌ای پیدا کنم که بتواند به معنای واقعی تاثیر نظرسنجی و  بازخورد گرفتن از مشتریان را در کار شما نشان دهد. کوتاه می‌توانم بگویم که نظرسنجی از مشتریان می‌تواند یک کسب‌وکار را از عرش به فرش برساند.


10-  بازنگری، توسعه و ارتقاء (مداوم) محصول یا خدمت

توسعه محصول جدید، فعالیتی است که توسط شرکت‌ها برای معرفی محصولات جدید‌تر به بازار انجام می‌شود. همیشه در هر کسب‌وکاری برای پاسخ‌گویی به نیازها، وجود محصولات جدید لازم است. ممکن است محصول امروزی شما از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده کند در حالی‌که شما به دنبال بخش‌های جدیدی در بازار هستید یا اینکه می‌خواهید بخش‌هایی از یک محصول را در محصول دیگری استفاده کنید. در چنین مواردی توسعه یک محصول جدید، راهکاری کارآمد برای شرکت است.

مشکل 99% افراد و کسب و کارها در این است که فقط فرایند 6 (تبلیغات) را انجام می دهند و نام آن را بازاریابی می گذارند!

 

 

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت