شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیهوش مالی تکنیک‌های وصول مطالبات

تکنیک‌های وصول مطالباتافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

داشتن راهکار مناسب جهت وصول مطالبات یکی از حیاتی ترین امور هر کسب و کاری است. داشتن مهارت و قاطعیت در وصول مطالبات تاثیر بسیار زیادی در سود و زیان هر کسب و کاری دارد. مشتریان حرفه ای آموخته اند که با استفاده از تکنیک‌های ساده و درعین حال مهمِ وصول مطالبات، ضمن راضی نگه داشتن مشتری، تمامی مبالغ فروش را وصول می‌کنند و این به منزله فروش مجدد به مشتری راضی می‌باشد.


قدم اول وصول مطالبات

تا آنجا که برایتان مقدور است نقد بفروشید! چراکه به هر میزان اعتبار یا چک مشتری نزد شما باشد به همان میزان وصول مطالبات برایتان سخت خواهد شد؛ باید تمام تلاش‌تان را بکنید که هر زمان مشتری درخواست خرید چکی یا شرایطی را مطرح کرد، شما اما هم درمقابل درصد هرچه بیشتری از فاکتور را نقدی دریافت کنید. فراموش نکنید که مبلغ تعهد کمتر یعنی ریسک کمتر! نکته دیگر اینکه برای وصول مطالبات آنی سعی کنید مشتری را ترغیب به استفاده از امتیازات فروش نقدی کنید، بطوریکه در صورت پرداختِ شرایطی، امتیازاتی مثل خدمات پس از فروش، مشاوره رایگان و گارانتی کالا از مسئولیت شما خارج خواهد شد. در واقع از این اهرم برای ایجاد فشار و همچنین وسوسه کردن مشتری به خرید کاملا نقدی استفاده کنید. پس اولین قدم در وصول مطالبات این است که با ترفندهای مختلف بتوانیم نقدی بفروشیم و «سری را که درد نمی‌کند دستمال نبندیم»!

 

به هیچ وجه وارد بازی مشتری نشوید!

یکی از حرفه‌ای ترین تکنیک های وصول مطالبات این است که در گفتگو با مشتری و یا شخص بدهکار، اصلا و ابدا وارد دنیای ایشان نشوید. بدهکارانِ حرفه ای همواره سعی می‌کنند تا با آوردن بهانه و باز کردن پای شخص سومِ فرضی به داستان، از شما زمان بخرند. برای مثال فرض کنید امروز شنبه اول مرداد ماه است و موعد بدهی مشتری شما فرارسیده است؛ زمانی که با مشتری تماس می‌گیرید و درخواست وصول مطالبات را دارید، به شما می‌گوید که همین امروز یک چک از فلانی گرفتم و تا ظهر به بانک مراجعه می‌کنم و پس از نقد کردن چک، حساب شما را تسویه می‌کنم!! خوب دقت کنید! در اینجا مشتری سعی می‌کند پای شخص سوم فرضی را به داستان باز کند و اگر شما قبول کنید قطعا بازنده هستید، چرا؟ چون شما وصول مطالبات خودتان را به پاس شدن چک یک شخص خیالی گره زدید! اینجاست که وقتی ظهر همان روز مشتری را پیگیری می‌کنید، ایشان با وقاحت تمام به شما می‌گوید که فلانی چک را پاس نکرده در نتیجه پولی ندارد به شما بدهد و الی آخر . . .

بهترین روش وصول مطالبات در هنگام برخورد با چنین ترفندی این است که اصلا و ابدا وارد بازی مشتری نشوید و در زمان مواجه شدن با جملاتی نظیر (چکم پاس بشه طلب شما رو هم میدم، از فلانی پول میخوام میگیرم بهت میدم، قرار از فلان جا برام واریز کنن، وام بگیرم با شما هم تسویه می‌کنم، ماشینمو یکی پیدا بشه بخره طلب و صاف می‌کنم، امروز دشت نکردم و . . .) بگویید که اراتباطات و حساب و کتاب شما با بقیه به خودتان مربوط است و ما کاری به این قضایا نداریم و طبق توافق امروز موعد وصول مطالبات شماست!

سماجت و پیگیری را فراموش نکنید!

به جرات می‌توان ادعا کرد که پیگیری کردنِ مشتری و شخص بدهکار، بصورت کاملا قاطعانه و البته محترمانه و به دور از هرگونه تشریفات و تعارف، یکی از قدرتمندترین و کاربردی‌ترین روش وصول مطالبات است. در این مورد خاص تا می‌توانید سمج باشید و به اصطلاح رویِ مُخ طرف بروید. روزانه حداقل 3 مرتبه با مشتری تماس بگیرید. اگر رک بخواهم به شما بگویم، هیچوقت تعارف و رودربایستی برای شما پول نخواهد شد!! فراموش نکنید که مشتری و شخص بدهکار علاوه بر شما، تعهدات مالی دیگری نیز دارد؛ منتهی نکته مهم این است که با سمج بازی و پیگیری زیادِ شما در وصول مطالبات، او را مجاب کنید که تعهد مالی شما را در اولویت بگذارد و به قول معروف «از شر شما راحت شود»!! همانگونه که پیگیری کردن در فروش بسیار مهم است، در وصول مطالبات هم دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ پس اگر بخواهم سه نکته بسیار بسیار مهم در وصول مطالبات به شما بگویم، خواهم گفت پیگیری، پیگیری و پیگیری!!

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت