کسب و کار ها می خواهند بدانند که ایا سرمایه گذاری ( پول و زمان) آنها در رسانه های اجتماعی چگونه بوده است و آیا این فعالیت ها باعث افزایش و یا رشد در درامد های شرکت گردیده است یا اینکه فقط ابزاری برای اطلاع رسانی بوده است.

" /> کسب و کار ها می خواهند بدانند که ایا سرمایه گذاری ( پول و زمان) آنها در رسانه های اجتماعی چگونه بوده است و آیا این فعالیت ها باعث افزایش و یا رشد در درامد های شرکت گردیده است یا اینکه فقط ابزاری برای اطلاع رسانی بوده است.

" />

شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیکمپین اندازه گیری فعالیت ها در رسانه های اجتماعی

اندازه گیری فعالیت ها در رسانه های اجتماعیافزودن دیدگاه

کسب و کار ها می خواهند بدانند که ایا سرمایه گذاری ( پول و زمان) آنها در رسانه های اجتماعی چگونه بوده است و آیا این فعالیت ها باعث افزایش و یا رشد در درامد های شرکت گردیده است یا اینکه فقط ابزاری برای اطلاع رسانی بوده است.


اهدافتان را که در ابتدای کار مشخص کرده اید مجددا مورد بررسی قرار دهید. وقتی که معیار هایتان را بررسی می کنید ، به نرخ کلی ROI که در اهدافتان به عنوان شاخص موفقیت یا شکست  مشخص کرده اید نگاه کنید. گاهی به علت همپوشی فعالیت های بازاریابی ممکن است که شما قادر به نباشید که بتوانید تشخیص دهید کدام فعالیت باعث موفقیت یا شکست شما شده است.

فعالیت های شما در این گونه رسانه ها نمی تواند فقط با تعداد بازدید کننده سنجیده شود ، بلکه در عوض به کیفیت رابطه ای که با مخاطبان خود ساخته اید تمرکز کنید. فعالیت های زیر می تواند نسبت به  تعداد بازدید کننده ، شاخص های معنادار تری را ارائه کند.

 

سطح

شاخص

سطح 1

  • تعداد دنبال کنندگان/ طرفداران
  • تعداد لایک ها و نظرات

سطح 2

  • تویتت های مجدد retweet
  • تعداد به اشتراک گذاری پست ها
  • تعداد ارجاعات از طریق موتور های جستجو که به وسیله ی محتوایی که ایجاد کرده اید ، وارد شده اند

سطح 3

  • تعداد فروش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اگر می‌خواهید  نسبت به دیگر شرکت ها در صنعت خودتان بنچ مارک انجام بدهید ، در اینجا چند شاخص عملکرد وجود دارد که می توانید از آنها برای اندازه گیری در مقابل رقیبانتان استفاده کنید:

Influence – branding value

Interaction – engagement

Distribution – visibility

سوالاتی که باید پرسیده شود چگونه برخورد ها ( گرایش ها ) از طریق فعالیت در رسانه های اجتماعی تغییر می کند؟ این ارزش برند است که باید تبدیل به فروش شود.

  • تعداد مکالماتی که به اشتراک گذاشته شده است.
  • سطح رضایت مشتریان
  • نوع احساسات مشتری ( مثبت ، منفی ، خنثی)
  • مقدار وفاداری مشتریان

 سوالاتی که باید پرسیده شود- چقدر احتمال دارد که دنبال کنندگان به شما جذب شوند، پیامتان را پخش کنند و یا با برند شما در تعامل باشند؟

  • Retweets
  •  ارسال به یک دوست
  • به اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی
  • لایک زدن یا نمره دادن
  • بازدید صفحات
  • بازدید کنندگان یکتا ( افرادی که برای اولین بار وارد سایت شما شده اند)
  • ترافیک از سایت های اجتماعی
  • زمان صرف شده در سایت

سوالاتی که باید پرسیده شود- از کدام رسانه ی اجتماعی استفاده می کنید- مردم چطور می توانند به شما دسترسی داشته باشند- ایا شما قابل دیدن هستید؟

  • تعداد دنبال کنندگان
  • تعداد طرفداران
  • تعداد mention  ها
  • نحوه ی دسترسی
  • تعداد لینک هایی که به شما مرتبط شده است
  • تعداد ثبت نام کنندگان بلاگ

 

 

بسیار مهم است که تمامی این شاخص ها را با نظرات ، مکالمات و تمایلاتی که در شبکه های اجتماعی دریافت می کنید یا می شنوید ترکیب کنید.به این فکر کنید که با اطلاعات جمع آوری شده چه کاری می خواهید انجام دهید. برای مثال :

  • آیا می توانید نیازهای برآورده نشده یا مشکلات درکالاها و خدماتتان را شناسایی کنید؟
  • آیا نشانه هایی مبنی بر اینکه نیاز به تغییر در محتوای سایتتان و یا مطالبی که در سایت های اجتماعی به اشتراک میگذارید وجود دارد ؟
  • ایا با توجه به نتایج به دست امده نیاز است که استراتژی خود را در این رسانه ها و سایت ها تغییر دهید؟

گرد آوری همه ی این مطالب به شما کمک  می کند درکتان را از مشتریانتان افزایش دهید و به شما امکان به کار بردن بهتر در رابطه  با شاخص ها و اندازه گیری هایی می دهد که اهمیت دارد. به یاد داشته باشید که اندازه گیری یک فرایند ادامه دار است. شما باید به مکالماتی که در این سایت ها رخ می دهد گوش دهید ، به آنها پاسخ دهید و فعالیت هایتان را مطابق کنید.

 

راهنمای ایجاد استراتژی برای بازاریابی در رسانه های اجتماعی

در این قسمت تلاش می کنیم که به شما کمک کنیم تا اهداف و مخاطبینتان را در این رسانه ها مشخص کنید. هدف ما این است که شما درک کنید واقعا چه کاری می خواهید انجام دهید ، چه مدت زمانی برای این کار احتیاج خواهید داشت و چگونه این کار را انجام دهید.

  1. خود ارزیابی

قبل از اینکه جلوتر برویم ، به عوامل درونی که بر فعالیت در رسانه های اجتماعی تاثیر گذار است بیاندیشید. سوالات زیر می تواند به شما کمک کند.

  • در حال حاضر شما یا کارمندانتان چه مقدار زمان برای بازاریابی و فعالیت ارتباطی وقت می گذارید؟
  • در نظر دارید که چه مدت زمانی را به طور خاص به رسانه های اجتماعی اختصاص دهید؟
  • شما یا کارمندانتان در کدام یک از کانال های زیر تجربه دارید؟ ( به صورت شخصی یا حرفه ای)

فیس بوک

توییتر

بلاگ نویسی

سایت های به اشتراک گذاری عکس ( مثل فلیکر یا ایسنتاگرام)

سایت های به اشتراک گذاری فیلم ( مثل یوتیوب)

...

...

 

  • به کدام یک از موارد زیر دسترسی دارید؟

نویسنده ماهر

عکس های زیاد سازمانی

عکاس حرفه ای

ویدیو های سازمانی

افراد با تجربه در ساخت ویدیو

...

...

 

اهداف

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که از کدام رسانه های اجتماعی استفاده کنید ، باید در مورد اهدافتان به نتیجه برسید. دقیق باشید .در نظر گرفتن هدفی مثل " دست یابی به افراد و طرفداران زیاد " بسیار غیر واضح است. این گونه اهداف باعث می شوند که اندازه گیری میزان پیشرفت و تغییرات بسیار دشوار و یا حتی غیر قابل امکان شود.

ما لیستی از اهداف را برای شما نوشته ایم که می توانید آنها را در نظر بگیرید و آنها را متناسب با فعالیت و افکار خود تعدیل کنید.

- کاهش رتبه سایت در الکسا از ایکس ایکس -1

- افزایش تعداد بازدیدکنندگان سایت از ایکس به ایکس+1

- افزایش ترافیک سایت

- افزایش نرخ اشتراک گذاری مطالب از ایکس به ایکس + 1

- افزایش فروش یک محصول خاص در یک بازه زمانی مشخص

- افزایش تعداد فالوئر در شبکه های اجتماعی

- افزایش تعداد واکنش ها به تبلیغات شما

حالا سه هدف اصلی خود را انتخاب کنید و آنها را واضح ، قابل اندازه گیری ، قابل توجه ، واقع گرا و دارای چهارچوب زمانی کنید.

 

توضیح دهید که چگونه این اهداف به اهداف ارتباطی و بازاریابی شرکتتان مرتبط می شود.

 

اندازه گیری ( بررسی ) اهداف

حالا که سه هدف اصلی خود را شناسایی کرده اید ، بیایید دقیق تر به این موضوع بپردازیم که شما دقیقا به دنبال چه چیزی هستید ؟ چگونه می توانید کارتان را ارزیابی کنید؟ موفقیت در این کار چیست؟ دقیقا مشخص کنید که چه چیزهایی را به عنوان موفقیت در نظر می گیرید .

شاخص های موفقیت می تواند شامل :

تعداد دنبال کنندگان ، طرفداران یا خوانندگان باشد.

تعداد نظرات و تعداد کامنت هایی که در بلاگ یا مطالب شما در سایت های اجتماعی گذاشته شده است.

تویتت های مجدد شما و یا تعدا به اشتراک گذاری مطالبتان در رسانه های اجتماعی

پوشش رسانه ای

تعداد کلیک بر روی هر مطلب

آمار بازدید کنندگان جدید

تعداد مشتریان

...

...

 

برای هر کدام از اهدافی که در نظر گرفته اید به سوالات زیر پاسخ دهید.

چرا این هدف مهم است؟ چه نفعی به شرکت شما خواهد رساند؟

چگونه باید اندازه گیری شود؟ یک یا دو معیار برای اندازه گیری در نظر بگیرید.

چه چیزی نشان دهنده ی موفقیت در این کار است؟

goal         

What is the purpose

چگونه باید اندازه گیری شود؟

چه چیزی نشان دهنده ی موفقیت در این کار است؟

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جامعه هدفتان را مشخص کنید.

جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟

آنها چه چیزهایی در مورد سازمان و فعالیت های شما می دانند ؟

چه نکاتی رامی خواهید به جامعه ی هدفتان برسانید؟

 ...

...

 

درک جامعه ی هدف

قبل از شروع به فعالیت ، لازم است که مشخص کنید جامعه ی هدفتان چه مقدار و چگونه از این سایت ها و صفحات کسب و کار های مشابه شما استفاده می کنند. در اینجا پنج سوال ساده که شما است که شما می توانید از مشتریانتان بپرسید که مشخص کنید که چطور آنها از این گونه سایت ها استفاده می کنند. میتوانید با قرار دادن نظر سنجی در سایت خودتان ، یا در هنگام خرید و هر موقعیت دیگری که در نظر دارید این سوالات را بپرسید.

  • آیا شما با سایت های اجتماعی اشنا هستید؟
  • اگر بله از کدام یک از موارد زیر استفاده می کنید؟
  •  
  • روزانه چه مقدار زمان برای فعالیت در  این سایت ها اختصاص می دهید؟

برای استفاده شخصی

برای استفاده حرفه ای

  • چه چیزی شما را برای تعامل داشتن با ما در رسانه های اجتماعی مشتاق می کند ؟ ( کوپن های تخفیف ، محتوای جدید ، مطالب کاربردی ، ویدئو های آموزشی و...)
  • با چه برند ها و سازمان های دیگری در رسانه های اجتماعی تعامل دارید؟ ( این گزینه می تواند شامل وب سایت ها ، ویکی ها ، بازی ها و... شود)

 

Brain storming

 

هر کدام از رسانه های اجتماعی کاربرد متفاوتی دارند . نقاط قوت و ضعف هر کدام را در مقابل اهداف خود در نظر بگیرید تا دریابید که کدام یک از کانال ها برای شما مناسب تر می باشد.

از دیاگرام زیر برای طوفان فکری استقفاده کنید. ابتدا اهداف خود را بنویسید و سپس راه هایی را که هر کانال می تواند به شما کمک کند تا به اهدافتان دست یابید در نظر بگیرید.این فعالیت را برای هدف دوم و سوم نیز تکرار کنید.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت