شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیراه اندازی کسب و کار اجزای قرارداد چیست؟ چطور قرارداد بنویسیم؟

اجزای قرارداد چیست؟ چطور قرارداد بنویسیم؟افزودن دیدگاه

بر اساس ماده ی ۱۸۳ قانون مدنی ، هنگامی که یک یا چند نفر در برابر یک یا چند نفر دیگر بر امری که مورد پذیرش آنها باشد ، متعهد می شوند، قراردادی بین آنها صورت می گیرد. اما اطلاع نداشتن از نحوه بستن قرارداد و اجزای قرارداد متاسفانه باعث ضایع شدن حق بسیاری از افراد می شود. اگر کسب و کاری دارید و به فکر توسعه آن هستید حتما باید اجزای قرارداد را بشناسید.


طرفین قرارداد

ماده اول در هر قراردادی طرفین قرارداد است. یک یا چند نفر حقیقی ، حقوقی ، شرکت های دولتی و خصوصی می توانند طرف قرارداد باشند ، طرف قرارداد کسی است که با توافق بر انجام امری ، اقدام می کند .در این قسمت باید نام و نام خانوادگی طرفین بصورت کامل طبق شناسنامه، کد ملی، آدرس طرفین و تلفن همراه و تلفن ثابت باید حتما قید شود. اگر طرف قرارداد شخص حقوقی بود، تمامی اطلاعات (به همراه کپی مدارک که ضمیمه قرار می شود) در قرارداد درج شود. مثلا اگر با یک شرکت قرارداد امضا می کنید حتما شماره ثبت و شناسه ملی مندرج بصورت واضح و خوانا بنویسید.

 

موضوع قرارداد

ماده دوم موضوع قرارداد است. کالا یا عملی که طرفین عهده دار انجام آن می شوند ، موضوع قرارداد را تشکیل می دهد . موضوع قرارداد باید به صورت کامل و با جزئیات ریز مشخص شود. اینکه قرارداد در رابطه با چه موضوعی بین طرفین قرارداد منعقد شده است. در قولنامه های املاک و یا ماشین این ماده معمولا تحت عنوان «مورد معامله» مکتوب می شود. اما در بحث خدمات سعی کنید موضوع را کمی قابل اندازه گیری کنید و سپس بنویسید؛ برای مثال موضوع قرارداد می‌تواند این باشد "مشاوره کسب و کار و آموزش های مرتبط با موارد عمومی کسب و کار شامل بازاریابی فروش و یا برنامه ریزی"

 

مدت قرارداد

در تمامی قرارداد ها باید تاریخی که طرفین بر انتقال کالا یا انجام کاری توافق می کنند ، قید گردد . در قسمت مدت قرارداد ما ذکر میکنیم که تاریخ قرارداد از چه زمانی شروع می شود و در چه تاریخی تمام خواهد شد. در واقع بازه زمانی که این قرارداد ارزش و اعتبار دارد در ماده سوم به آن پرداخته می‌شود که معمولاً هم با دریافت مبلغ پیش پرداخت از طرف دوم قرارداد مدت قرارداد شروع خواهد شد و جنبه رسمی پیدا خواهد کرد.

 

مبلغ قرارداد

ارزش که بابت کالا یا انجام خدمتی پرداخته می شود ، قیمت یا مبلغ کالا خواهد بود. این یعنی مبلغی که ما به ازای دریافت خدمات یا محصول به طرف اول قرارداد باید پرداخت کنید. پیشنهاد می کنیم که حتما مبلغ قرارداد را به صورت شفاف و واضح با ارز رایج مملکت یعنی به صورت ریال و تومان، هم به صورت عدد و هم حروف نوشته شود.

 

نحوه پرداخت

ماده پنجم هر قراردادی که در واقع میشه گفت بخشی از ماده چهارم است، نحوه پرداخت مبلغ قرارداد است. یعنی اون مبلغی که طرفین قرارداد با هم توافق می کنند به چه صورتی قرار است به طرف اول پرداخت بشه. اگر مبلغی رو باید شما نقدی پرداخت کنید باید رسیدِ آن ضمیمه قراداد شود و اگر قرار است چک رد و بدل بشه مبلغ چک، شماره چک، شماره سریال و همه جزئیات باید ذکر شود. هر کدوم از این موارد را اگر رعایت نکنید ممکنه بعدا دچار مشکل شوید.

 

تعهدات طرفین

ماده بعدی قرار داد که باید به تفصیل و جزئیات بسیار کامل بهش پرداخته شود تعهدات طرفین قرارداد است. در یک قرارداد معتبر باید کلیه شرایط و تعهدات خواسته طرفین قرارداد به صورت کتبی در قرارداد قید گردد در غیر این صورت، به هنگام بروز اختلاف نمی توان برخی از حقوق طرفین معامله را اثبات نمود . ابتدا تعهدات طرف اول قرارداد و سپس تعهدات طرف دوم یعنی شخصی که محصول یا خدماتی را به طرف دوم عرضه میکند خدمات به چه صورتی با چه کیفیتی و با جزئیات در خدمت طرف اول قرارداد قرار خواهد گرفت و به همین صورت برای طرف دوم. نکته بسیار مهم در این جا به آن اشاره می کنم محل انجام تعهدات است. از آنجا که بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی ، محل تنظیم قرارداد و محل تعهدات تاثیر بسزایی در تعیین دادگاه صالح رسیدگی کننده به قرارداد دارد ، لذا باید در تمامی قراردادها محل تنظیم قرارداد و محل انجام تعهدات کاملا مشخص باشد .

 

گارانتی و ضمانت

ماده بعدی بحث ضمانت و گارانتی است. آن محصول و یا خدماتی که در قالب قرارداد منعقد می‌شود آیا ضمانت دارد؟ اگر ضمانت دارد نحوه پاسخگویی به چه صورتی خواهند بود.


فورس ماژور

فورس ماژور واقعه ای غیرقابل پیش بینی مانند وقوع زلزله است که به موجب آن در اجرای قرارداد اختلال ایجاد می شود و یا اینکه ممکن است که موضوع قرارداد به کلی منتفی گردد ، لذا باید وقوع فورس ماژور در قرارداد نیز پیش بینی شود تا نحوه ی انجام مسئولیت ها به خوبی مشخص گردد .

 

حل اختلافات

و به عنوان آخرین موردی که حتماً بایستی در آخر هر قرار داد به آن اشاره شود مرجع حل اختلافات است. اگر هریک از طرفین قرارداد به تعهداتش عمل نکرد به چه مرجع ذیصلاحی باید برای رفع اختلاف مراجعه شود. برای صلح و سازش چه باید کرد؟ شرایطی که این قرارداد را خودبخود باطل خواهد کرد، چه شرایطی هست؟ در چه صورتی مدت زمان قرارداد زودتر از موعد مقرر به پایان خواهد رسید و مواردی از این قبیل. آیا طرفین حق فسخ دارند؟ به موجب حق فسخ به یکی از طرفین قرارداد اجازه داده می شود تا در صورت بروز برخی شرایط ، قرارداد را برهم زند ، وجود حق فسخ در قرارداد لازم است .

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کارآفرینی زنان

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

هوش مالی

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

مشاهیر

کاش زودتر شروع می‌کردم

کاش زودتر شروع می‌کردم

مدیریت فروش

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت