شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیاستارت آپ اصول استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی برند استارتاپ ها

اصول استفاده از رسانه های اجتماعی در بازاریابی برند استارتاپ هاافزودن دیدگاه

وفاداری به برند از مهمترین موضوعات موردتوجه کسب و کارها می‌باشد و شرکت‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای کسب و جلب وفاداری مشتریان می‌باشند. یکی از مهمترین معیارهای وفاداری به برند، عامل یادآوری و بازآوری برند با گروه کالایی خاص می‌باشد که زمینه را برای خریدهای مجدد مشتریان فراهم می‌آورد.

برندِ شما، اعتبار شما در نزد مشتری است. برند به مشتریان شما می‌گوید که چه انتظاری از محصولات و خدمات شما داشته باشند و اینکه تفاوت آنچه شما ارائه می‌دهید با آنچه رقبای‌تان عرضه می‌کنند، چیست. برندِ شما، برآیندی از شخصیت فعلی شما، شخصیتی که می‌خواهید باشید و برداشت دیگران از شخصیت شما است؛ که هر چه حرفه ای تر عمل کنید وفاداری بیشتر مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

اما برای خیلی از کسب و کار های کوچک، کمپین های تبیلغاتی یا حتی تبلیغات در مجله های عادی بسیار پر هزینه هست. این نشون می ده که کسب و کار ها در مراحل اولیه با یک چالش واقعی مواجه می شن: چطوری برند و نام تجاری مون رو به مشتری ها بشناسونیم.

چندین روش خوب برای استفاده از روابط عمومی موثر و استراتژی های بازاریابی وجود داره که شرکت ها می تونن از اون برای آگاه کردن گروه مشتریان هدفشون استفاده کنن، اما یک موضوع که توسط خیلی از کسب و کار های کوچیک نادیده گرفته شده ، یا به درستی انجام نمی شه، استفاده از رسانه های اجتماعی هست.وقتی که از رسانه های اجتماعی به صورت استراتژیک و برنامه ریزی شده استفاده بشهمی تونه شما رو با مشتریان هدفتون مرتبط کنه و بتونید با خیلی از اونها ارتباط برقرار کنید.

برای مثال فیس بوک در حال حاضر بیش از یک میلیاردو و دویست میلیون نفر عضو داره و تخمین زده می شه در ایران حدود هشت تا ده میلیون نفر عضو فیس بوک باشن. مشخصه که برای کسب و کار های کوچیک که توانایی مالی کمی دارن این رسانه ها یک فرصت عالی هستن که با استفاده از اونها نام و نشون تجاری خودتون رو به دیگران معرفی کنید ، با مشتریان ارتباط برقرار کنید و در نهایت بتونید درآمدتون رو افزایش بدین.

اما چطوری می شه فهمید که یک کسب و کار از اونها به طور صحیح استفاده می کنن که اهداف تجاریشونو پشتیبانی کنه، در عوض اینکه وقتشونو بگیره و به هیچ چیزی نرسن؟

این فکر که " خب ، ما هم باید تو این سایت ها حضور داشته باشیم " آسونه. اما استفاده از این رسانه ها و سایت ها نیازمند یک استراتژی قوی هست که بتونه نتیجه ای برای کسب و کارتون داشته باشه.

مثل خیلی از موضوعات دیگه ، یک فرمول دقیق و ثابتی برای این موضوع وجود نداره ، اما یک تعداد سوالات اساسی هستن که یک شرکت باید قبل از شروع این کار بررسی کنه.

1- ما تلاش می کنیم که به چه افرادی دسترسی پیدا کنیم؟

این موضوع ممکنه واضح به نظر برسه ، اما خیلی از کسب وکار ها بدون اینکه به این موضوع فکر کرده باشن شروع به فعالیت می کنن. و البته تعجبی نداره که به ندرت می تونن به هدفشون برسن. به همین دلیله که شرکت ها باید به این موضوع فکر کنن که هدفشون از فعالیت توی رانه های اجتماعی چیه و به چه چیزی می خوان برسن و استراتژی شون رو بر اساس هدفشون طرح ریزی کنن. یک موضوع مهم این هست که مشتری هاتون رو بشناسید ، به عنوان مثال، آیا کسب و کار شما یک کسب و کار B2B ( کسب و کار هایی که مشتریان اونها شرکت های دیگه هستن ) یا B2C ( کسب و کار هایی که جامعه ی هدفشون مشتری های نهایی هستن ). آیا شما مخاطبان دیگه ای مثل دانشجویان یک رشته یا اساتید دانشگاه هم دارید؟ این موضوع رو به طور واضح برای خودتون روشن کنید که جامعه ی هدف و مخاطبان مستقیم و غیر مستقیمتون چه کسانی هستن.

2- چه کانال هایی (شبکه هایی) برای رسیدن به مشتری های هدفمون بهتر هستن؟

این موضوع خیلی مهمه که بدونید باید توی چه شبکه ها یا سایت هایی حضور داشته باشید و مشتری هاتون بیشتر از چه سایت هایی استفاده می کنن. برای مثال اگه کسب و کار شما B2B هست ، ممکنه که فیس بوک آنچنان که باید و شاید باب میلتون نباشه اما در عوض لینکدین بیشتر به کارتون بیاد. اما در عوض اگه مشتری های شما نوجوون ها و جوون ها هستن ، لینکدین ممکنه اصلا به دردتون نخوره. پس وقتی که می خواید از رسانه های اجتماعی استفاده کنین همه فکر میکنن که باید توی فیس بوک و توییتر و لینکدین عضو باشن ، اما اگر چه این ها سایت های غالب تو این زمینه هستن ولی ممکنه که به اهداف و سایت هایی که مشتری های شما عضو هستن همخونی نداشته باشه.

3- مشتری هامون به چه نوع اطلاعات و محتوایی علاقه مند هستن؟

افراد خیلی کمی توی این دنیا هستن که دوست دارن هر روز بمباران تبلیغاتی بشن ، اما با این حال وقتی به فعالیت خیلی از شرکت ها تو این رسانه ها نگاه می کنید ، چیزی که می بینید فقط و فقط تبلیغاته !

وقتی که متوجه شدین مشتریان هدفتون و افرادی که می خواین باهاشون ارتباط برقرار کنید چه کسانی هستن سعی کنید بفهمید که علایق اونها چی هست. اونها به اخبار علاقه دارن؟ موضوعات خنده دار یا عکس و محتوای تصویری؟

به شرکت های دیگه که تو این زمینه موفق بودن و تونستن با مشتری های هدفشون ارتباط خوبی برقرا کنن نگاه کنیند و ببینید که اونها چیکار میکنن. به سایت ها و شبکه های مربوط به کسب و کار خودتون سرک بکشین و فعالیت اونها رو رصد کنین.

 

امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نبوده و شركتها نبايد به رضايتمندي مشتريانشان دلخوش كنند، آنها بايد مطمئن شوند كه مشتريان رضايتمندشان، وفادار هم هستند.

4- چقدر می خوام برای این موضوع وقت بذارم؟

فعالیت درست و حسابی توی سایت های اجتماهی نیازمند اینه که وقت زیادی برای این کار در نظر بگیرید . هیچ فایده ای نداره که شما یک شبکه یا کانال درست کنید ولی از اونها استفاده نکنید. در واقع قبل از اینکه این کار رو شروع کنید باید مطمئن بشید که می تونید زمانی رو هر روزه برای این کار در نظر بگیرید. این رو در نظر بگیرید که مسئول رسیدگی به این کار چه کسی هست. خودتون مطلب می ذارید و با مشتری هاتون ارتباط برقرا می کنید یا ی شخص دیگه؟

اگه این موضوع رو به شخص دیگه ای محول کردید مطمئن بشید که این یک بار اضافی برای فرد نباشه تا علاوه بر کار روزانه اش و وقت کمی که داره بتونه این فعالیت رو هم به درستی انجام بده ، و البته اگه این اتفاق بیفته معمولا این فعالیت از اولویت فرد خارج میشه .

 

نکته پایانی

وفاداری به یک برند، انتخابِ هر روزِ مشتریان است. خبر خوب آنکه بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند که به یک نام و برند تجاری وفادار بمانند؛ زیرا به خوبی آن را می‌شناسند و به آن اطمینان دارند. در واقع وفادار ماندن به یک برند بسیار راحت‌تر از تغییر دادن آن است. در این میان، صاحبان مشاغل و کسب‌و‌کارها، با به کار بردن راهکارهایی مانند مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توانند زمینه‌ی این وفاداری را فراهم کنند و رضایت مشتری را بیش از پیش جلب کنند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

مدیریت مالی شخصی

نکات کلیدی در مورد چک

نکات کلیدی در مورد چک

مدیریت زمان

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

مشاهیر

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

بیزینس پلن

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

راه اندازی کسب و کار

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

فروش تلفنی

معجزه پیگیری

معجزه پیگیری

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت