شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار بیانیه و ماموریت کسب و کارتان را اینگونه بنویسید

بیانیه و ماموریت کسب و کارتان را اینگونه بنویسیدافزودن دیدگاه

یک بیانیه ماموریت خوب، بیانیه ای است که شما را به ادامه دادن مسیر تشویق می کند؛ چیزی از چنس ماموریت زندگی که در تنگناها همه دلخوشی شما انجام آن ماموریت است.


چشم انداز (VISION): چشم انداز یا VISION، یک جمله کوتاه است که ناهیت و هدف کلی کسب و کار را نشان می دهد. در چشم انداز، اهداف و آرزوها نشان داده می شود. معمولا چشم انداز یک جمله کوتاه با بکارگیری تعداد زیادی از صفت ها است. چشم انداز ماهیت وجودی و ایده آل یک کسب وکار را نشان می دهد.

بیانیه مأموریت (MISSION): بیانیه ماموریت معمولا تکمیل کننده چشم انداز است و مسیر رسیدن به هدف را مشخص می کند. (چگونه کسب و کار می خواهد به آن چشم انداز برسد). بیانیه ماموریت یک پاراگراف است.

 

چشم انداز و بیانیه ماموریت خوب دارای 6 ویژگی می باشد:

1) بازارگراست؛ یعنی بر اساس فرصت های محیطی یا بر اساس نیاز، خواسته و تقاضای مردم جامعه هدف، ایده اصلی آن کسب و کار شکل گرفته است. (یهنی آن کسب و کاری را در حال شکا دادنش هستیم باید ناشی از نیاز مردم جامعه باشد)

 

2) واقع گرایانه است؛ یعنی محقق شدنی است و به عمل امکان پذیر است. ( نباید چشم انداز یا بیانیه ماموریتی که می نویسیم سخت و یر قابل دسترس باشد.)

 

3) خاص باشد؛ یعنی آن کسب و کار یک ویژگی ممتاز داشته باشد. به عبارتی دیگر قابلیت و برتری داشته باشد که امکانبدست آوردن بازار را داشته باشیم)

 

4) متناسب با محیط باشد؛ متناسب با تحلیل محیطی باشد. ( یعنی از تحلیل محیط، فرصت را شناسایی کنیم، ایده کسب و کار را ایجاد کرده و بعد شروع به راه اندازی کسب وکار کنیم. 3 نوع محیط داریم:

الف) محیط صنعت که شامل:1- رقبا 2- تأمین کنندگان صنعت 3 – مشتریان 4- بازارهای واسطه

ب) محیط ملی که شامل: 1- سیاسی و قانونی 2- اجتماعی و فرهنگی 3- اقتصادی 4- تکنولوژی و زیستی

ج) محیط بین الملل که شامل: 1- محیط اقتصادی در سطح بین الملل 2- محیط سیاسی در سطح بین الملل 3-محیط تکنولوژیکی در سطح بین الملل 4- محیط فرهنگی در سطح بین الملل.

 

5) متمایز باشد؛ نسبت به رقبا وجه تمایز داشته باشد.

 

6) برانگیزاننده باشد؛ چشم انداز و بیانیه ماموریت را به گونه ای بنویسیم که در مخاطب ایجاد انگیزه کند. مخاطبانِ بیانیه مأموریت و چشم انداز، ذینفعانِ سازمانی هستند،که شامل مشتریان، بازارهای واسطه، تأمین کنندگان، سهام داران ونیروهای متخصص سازمان می باشد.

 

در اینجا بیانیه ماموریت و چشم انداز برای یک شرکت خودروسازی فرضی آورده شده است:

ماموریت: افزایش سطح رفاه عمومی و کیفیت زندگی از طریق تولید خودروهای ایمن و متناسب با اقشار مختلف جامعه در سطح درآمدهای مختلف برای بازار ایران و بین الملل

چشم انداز: ما در 20 سال آینده ، 50 درصد سهم بازار ایران را در اختیار خواهیم داشت و نیز جایگاه خود را در سطح آسیا ارتقا داده و در زمره‌ی برترین ها خواهیم بود.

 

مثال‌هایی از  چشم‌انداز شرکت های بزرگ:

آمازون (Amazon) (خرده فروشی آنلاین): چشم‌انداز ما این است که مشتری‌ محور‌ترین شرکت در کره‌ی زمین باشیم تا مشتریان قادر باشند در آن هر چیزی را که می‌توان به صورت آنلاین خریداری کرد، با کمترین قیمت پیدا کنند.»


پپسیکو (PepciCo)(صنایع غذایی):‌ «چشم‌انداز ما این است که از طریق برنامه‌ها و تمرکز بر فعالیت‌های محیطی به جامعه سود برسانیم و متعهد شویم که ارزش سهام را از طریق تبدیل پپسیکو به یک شرکت پایدار، افزایش دهیم.»


سازمان عفو بین‌الملل (غیرانتفاعی):‌ «چشم‌انداز ما جهانی است که در آن همه‌ی افراد، صرف نظر از نژاد، مذهب، قومیت، گرایش یا هویت جنسی، از همه‌ی حقوق بشر که در بیانیه‌ی جهانی حقوق بشر سازمان ملل و دیگر استاندارهای بین‌المللی حقوق بشر تصریح شده‌اند،، برخوردار باشند.»
آیکیا (Ikea)(لوازم منزل): «ساخت زندگی بهتر برای افراد بیشتر.»

 

مثال‌هایی از بیانیه مأموریت شرکت های معروف:

شرکت بریستول-میرز اسکویب (Bristol-Myers Squibb) (داروسازی): «کشف، توسعه و به ثمر رساندن داروهای نوآورانه که به بیماران کمک می‌کنند تا بر بیماری‌های خطرناک غلبه کنند.»


کنکوفلیپس (ConocoPhillips) (گاز/انرژی): «هدف ما قدرتمند کردن تمدن انسانی است.»


والگرینز (Walgreens) (خرده فروشی دارو): «مورد اعتمادترین و مناسب‌ترین فراهم‌کننده‌ی چندمجرایی و مشاور داروهای نوآورانه، سلامتی و ارائه‌دهنده‌ی راه‌حل‌های درمانی و کالا و خدمات مصرفی درون آمریکا.»


نایکی (Nike) (ورزشی): «به ارمغان آوردن نوآوری و الهام بخشی برای ورزشکاران در سراسر دنیا.»


شرکت شیمیایی دو (Dow) (صنایع شیمیایی): «خلق نوآوری به‌صورت مشتاقانه برای ذی‌نفعان در برهم‌کنش، شیمی، زیست‌شناسی و فیزیک.»

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت