شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیراه اندازی کسب و کار نکات مهم در نامگذاری و انتخاب اسم برای کسب و کار

نکات مهم در نامگذاری و انتخاب اسم برای کسب و کارافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

پیداکردن یک نام مناسب، برای شروع کار تاثیری فوق العاده روی موفقیت و انگیزه شما می گذارد. عواقب بد یک نام نامناسب، هم شما را در برقراری ارتباط با مشتریان ناتوان می سازد و هم به تجارتی بدون پیشرفت منجر میشود. برعکس یک نام قدرتمند با معنایی واضح، هم در بازاریابی و هم در جاانداختن نام تجاری تان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

 

در اینجا ۱۰ روش به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید نامی زیبا و گیرا برای استارتاپ خود بیابید.

۱- از نام هایی که تلفظ سختی دارند دوری کنید؛

اگر نمی خواهید مشتریان بالقوه، هنگام یافتن نام تجاری تان در اینترنت گیج شوند و یا مجبور باشید مرتبا طریقه درست تلفظ کردن آن را به دیگران یاد دهید؛ پس نامی ساده انتخاب کنید. از حروفی که در زبان انگلیسی تلفظ ندارند مثل خ، ق، ژ خودداری کنید.

۲- نام هایی انتخاب نکنید که آینده ی تجارت شما را محدود کنند؛

انتخاب نام هایی با معانی کوچک ممکن است در آینده برای شما مشکل ساز شود. مثلا تصور کنید موسس آمازون روز اول به جای انتخاب نام “آمازون” از نام “کتابهای آنلاین” استفاده می کرد! با این کار مجبور بود همیشه کتاب بفروشد؛ بنابراین از نام هایی مثل “لباس های عروس شهرِ…” استفاده نکنید زیرا با این انتخاب، مرز تجارت خود را به آن شهر و آن محصول محدود می کنید.

۳- نام مورد نظر را در اینترنت خوب جستجو کنید؛

پس از انتخاب قطعی یک نام، در سایت های اینترنتی بگردید؛ شاید در حال حاضر کسی از آن نام استفاده می کند؛ زیرا همین امر ممکن است شما را منصرف کند. همچنین قبل از نهایی شدن انتخاب اسم، در همه شبکه های اجتماعی اسم مورد نظرتان را جستجو کنید تا خالی باشد.

۴- دامنه .com را به نام تجاری خود بدهید؛

بهتر است که تجارتتان را با دامنه .com قوی کنید نه با .net, .org  و  .biz در نظر مشتریان، تجارتی که نام .com داشته باشد قوی تر است.

توجه داشته باشید احتمال دارد شخصی صاحب این نام انتخابی (.com) باشد. بیشتر مالکانِ دامنه، تمایل دارند نام های خود را به قیمت بازار بفروشند. پس به نامِ دامنه ی .com  مثل یک سرمایه گذاری تجاری فکر کنید.

۵- تشابه نام انتخابی با شرکت های ثبت شده قبلی؛

از آنجا که احتمالا شما یک شرکت تجاری تشکیل می دهید باید در سوابق ثبت شرکت ها جستجو کنید تا مطمئن شوید که نام انتخابی شما با نام تجاری دیگری که قبلا ثبت شده شباهت نداشته باشد زیرا این تشابه مشتریان را گیج می کند.

۶-از نام معناداری استفاده کنید؛

ایده آل این است نامی انتخاب کنید که معنادار و مثبت باشد و با تجارتتان مرتبط باشد؛ یعنی مردم فورا متوجه شوند که نوع تجارت شما چیست؟ البته گوگل و یاهو نام هایی بی معنی هستند اما به دلیل اینکه ساده به ذهن سپرده می شوند، گیرایی دارند. به این نکته هم توجه داشته باشید برای برند کردن نامهای بی معنی، هزینه های سنگینی متحمل خواهید شد.

۷- بررسی کنید که آیا نام مورد نظر گیرایی دارد؛

قطعا تمایل ندارید تا نامی کسل کننده روی تجارت خود بگذارید؛ همچنین نمی خواهید نامی انتخاب کنید که “غیر عادی” باشد. پس نامی انتخاب کنید که کارکنان شما به راحتی و بدون تردید آن را به زبان بیاورند و در گوش شنوندگان طنین انداز باشد.

۸- واکنش ها را نسبت به آن نام بررسی کنید؛

۵ الی ۱۰ نام انتخاب کنید و بین دوستان و آشنایان خود بازگو کنید. واکنش شنوندگان را بررسی کنید. اطمینان پیدا کنید که نام انتخابی، بار معنایی منفی نداشته باشد. (مثلا زمانی که شرکت GM نام ماشین جدید خود را “نووا” گذاشت، نمیدانست این کلمه در زبان اسپانیایی یعنی: “چیزی که حرکت نمی کند”).

۹-اطمینان حاصل کنید که بلند بیان کردن آن نام، از زیباییش نمی کاهد؛

گاهی نام ها روی کاغذ زیبا هستند اما زمانی که بلند به زبان آورده می شوند دیگر آن زیبایی را ندارند. پس نه فقط روی کاغذ بلکه با بلند به زبان آوردن نام تجاری انتخابی تان، آن را تست کنید.

۱۰-درنهایت نامی را انتخاب کنید که خودتان راضی باشید؛

شما به عنوان مالک آن تجارت، باید سالها با آن نام زندگی کنید. پس مطمئن شوید که از آن راضی هستید و باور داشته باشید که در گوش مشتریان طنین انداز است.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت