شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیاستارت آپ چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کارافزودن دیدگاه

موفقیت نهایی ما حاصل شناسایی و بهره برداری از فرصت هایی است که امروز در محیط پیرامون مان وجود دارند. اگر شما بتوانید مهارتی بیشتر از عامه ی مردم در تشخیص فرصت های کارآفرینانه به دست آورید بدون شک آینده ی شغلی درخشانی خواهید داشت، اما چگونه این مهارت را کسب کنید؟

در دنیای امروز، هر کس تعریف خاص خودش را از کارآفرینی دارد. با در نظر گرفتن این تعاریف ممکن است رنج وسیعی از صاحبان کسب و کار، کارآفرین تلقی شوند. با این حال مفهومی کلیدی در دل تمامی تعاریف کارآفرینی وجود دارد: تشخیص فرصت های کارآفرینانه. در واقع هر نیاز پاسخ داده نشده که در بازار مشاهده کنید یا هر نیازی که بدان پاسخ ناقص داده شده است فرصتی است برای کارآفرینی؛ حال هرچقدر ایده شما خلاقانه تر باشد احتمال موفقیت شما هم بیشتر خواهد بود. درواقع تعریف ایده می شود نحوه پاسخ یک کارآفرین به نیاز پاسخ داده نشده در بازار. در اینجا قصد داریم معیارها و شاخص هایی را در اختیارتان قرار دهیم که با آن بتوانید به راحتی از بین ده ها فرصت و ایده مختلف در یک صنعت خاص، بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

فرصت‌ها و ایده‌هایی را که گردآوری کرده‌اید، با معیارهای ذیل ارزیابی کنید. اگر معیار ارزیابی در مورد یک فرصت و ایده مثبت بود، در تقاطع سطر معیار ارزیابی و ستون فرصت و ایده علامت (+) بگذارید و اگر منفی بود در تقاطع سطر معیار ارزیابی و ستون فرصت و ایده علامت (-) بگذارید. ایده‌هایی که حداقل یک علامت (+) در سطر نتیجه گیری برای آنها حذف می‌نویسیم و برای فرصت‌ها و ایده‌هایی که همه علامت‌های آنها (-) است، ابقا می‌نویسیم.

معیارهای ارزیابی(حذف و ابقا)

1- آیا قانون فعالیت در این زمینه را محدود کرده است؟

2- آیا با روش‌های معمول، تامین سرمایه لازم امکان‌ناپذیر است؟

3- آیا مکان موردنظر به لحاظ حوادث طبیعی و ایمنی مشکلاتی دارد؟

4- آیا زمین موردنظر برای ایجاد کسب و کار معارضان حقیقی و حقوقی دارد؟

5- آیا تقاضای کافی برای فعالیت مورد نظر وجود ندارد؟

6- آیا منابع و عوامل تولید برای فعالیت مورد نظر قابل دسترس نیست؟ (نیروی انسانی، مواد اولیه، اطلاعات، خدمات پیمانکاری، تجهیزات فنی، دانش و فناوری)

7- آیا زیرساخت‌های لازم برای کسب وک ار مورد نظر در دسترس نیست؟ (حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، خدمات مالی، خدمات فنی، انبارداری و . . .)

8- آیا کانال‌های توزیع محصول در دسترس نیست؟

9- آیا در آن زمینه خاص در بازار مورد نظر انحصار وجود دارد؟

(انحصار خرید، انحصار فروش)

10- آیا فعالیت مورد نظر با ارزش‌های فرهنگی منطقه در تضاد است؟

11- آیا شایستگی‌های کسب و کار مورد نیاز با روش‌های معمول قابل دستیابی است؟

(دانش و مهارتهای فنی، بازار، مدیریت کسب و کار)

12- آیا منابع محلی مبنای ایجاد مزیت رقابتی نیست؟

13- آیا موانع و مشکلات بهره‌برداری از فرصت موردنظر غیر قابل کنترل است؟

14- آیا زنجیره تامین فعالیت مورد نظر ناپایدار و نامطمئن است؟

15- آیا به کارگیری نیروی کار محلی در فعالیت مورد نظر امکان‌ناپذیر است؟

16- آیا در هنگام ضرورت، خروج خروج فعالیت موردنظر امکان‌ناپذیر است؟

17- آیا فعالیت مورد نظر در تضاد با حفظ محیط زیست است؟

 

معیارهای ارزیابی فرصت

معیارهای ارزیابی فرصت و ایده 1 فرصت و ایده 2 فرصت و ایده3 فرصت و ایده 4 فرصت و ایده 5
معیار 1          
معیار 2          
. . .          
معیار 17          

 

اولویت بندی فرصت‌ها و ایده‌های ابقا شده

فرصت‌ها و ایده‌های ابقا شده در مرحله قبل در این مرحله اولویت‌بندی می‌شوند. اولویت‌بندی فرصت و ایده ها به شرکت کمک می‌کند که در فرصت‌هایی سرمایه‌گذاری کند که امکان موفقیت بیشتری دارند. در این مرحله گزاره‌هایی مطرح می‌شود و شرکت هر فرصت و ایده را با توجه به آن گزاره ارزیابی می‌کند و نمره‌ای بین 1 تا 10 به فرصت و ایده می‌دهد. نمره‌ی هر سوال در تقاطع سطر معیار تعیین اولویت و ستون فرصت و ایده نوشته می‌شود. مجموع نمرات معیارهای تعیین اولویت، نمره هر فرصت و ایده را بدست می‌دهد.

 

معیارهای تعیین اولویت

1- اندازه بازار

2- نرخ رشد بازار

3- پنجره فرصت

4- مزیت تمایز (ارزش پیشنهادی در مقایسه با رقبا)

5- مزیت هزینه‌ای

6- مزایای حمایت‌های دولتی

7- زمان لازم بری برگشت سرمایه

8- دسترسی به کانال‌های توزیع

9- تناسب با منابع محلی

10- پایداری و دوام اقتصادی

11- امکان بهبود تدریجی و بکارگیری دانش و فناوری نو

12- سهولت ورود به بازار

13- سهولت خروج از بازار

14- نرخ بازده دارایی

 

معیارهای تعیین اولویت فرصت ها

معیارهای تعیین اولویت فرصت و ایده 1 فرصت و ایده 2 فرصت و ایده 3 فرصت و ایده 4 فرصت و ایده 5
معیار 1          
معیار 2          
. . .          
معیار 14          

 

مرتب کردن فرصت‌ها و ایده‌ها:

پس از اینکه مجموع نمرات فرصت‌ها و ایده‌ها مشخص شد، فرصت‌ها و ایده‌هایی که مجموع نمرات آنها بالای 50 است را در جدول زیر به ترتیب از بیشترین نمره به کمترین نمره فهرست نمایید.

 

مرتب کردن فرصت ها و ایده ها

رتبه فرصت و ایده عنوان فرصت و ایده مجموعه نمره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حال از بین فرصت‌ها و ایده‌های دارای اولویت بالا، یک یا دو فرصت و ایده را برای انجام مطالعات امکان‌سنجی و اجرا انتخاب نمایید. دلایل انتخاب ایده/ ایده‌های نهایی را شرح دهید.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت