شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیمدیریت زمان 20‎ روش عالی برای غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان‎

20‎ روش عالی برای غلبه بر تنبلی و انجام بیشترین کار در کمترین زمان‎افزودن دیدگاه

در این مقاله مهمترین و سخت ترین کار در زندگی به قورباغه ای تشبیه شده که شما مجبورید در هر حال آن ‏را بخورید. همان کاری که اگر همین الان فکری به حالش نکنید به احتمال زیاد برای انجام آن تنبلی ‏خواهید کرد‎.‎


به قول قدیمی ها اگر قرار است 2 قورباغه را بخورید اول آنکه زشت تر است را بخورید. یعنی اول کار سخت تر را ‏انجام دهید‎.‎ در اینجا مراحل خوردن این قورباغه زشت! را برای شما به صورت بسیار خلاصه می آوریم‎:‎

 

1- ‎سفره را بچینید.

هدف را مشخص کنید. برای این کار می توانید افکار خود را روی کاغذ بیاورید و برای انجام آنها زمان تعیین ‏کنید و از مهمترین کار شروع کنید‎.‎ یکی از بهترین روش ها، هدف گذاری به روش SMART است. به یاد داشته باشید تا زمانیکه بطور کاملا مشخص ندانید به دنبال چه چیزی هستید، بدست آوردن آن محقق نخواهد شد.

 

2- ‎برای هر روز از قبل برنامه ریزی کنید‎.

لیست کارهای روز بعد را شب قبل از آن و پس از تمام شدن کار روزانه تهیه کنید. ابتدا کارهایی را که هنوز تمام نکرده اید و سپس کارهایی را که باید روز بعد انجام دهید وارد لیست کنید، هنگامی که لیست کارهایتان را شب قبل آماده می کنید ذهنِ نا خودآگاه شما تمام مدت شب که در خواب هستید روی این لیست کار می کند و اغلب مواقع هنگامی که از خواب بیدار می شوید ایده هایی دارید که با استفاده از آنها می توانید کارهایتان را بهتر و سریع تر از آنچه در ابتدا تصور می کردید انجام دهید. هر چه قبل از انجام کار وقت بیشتری برای آماده کردن و نوشتن لیست تمام کارهایی که باید انجام دهید صرف کنید کارایی شما بیشتر می شود. 

 

3- ‎قانون 20/80 را در همه امور به کار بگیرید‏‎

همیشه 20 در صد از کارهای ما بسیار مهم هستند و 80 در صد کم اهمیت‏‎.‎
افراد موفق کسانی هستند که ابتدا این 20 درصد را که ظاهرا سخت تر هست را انجام می دهند. یعنی خود را ‏مجبور می کنند قورباغه را هر چه که هست قورت دهند‎. یکی از فعالیت های 20 درصدی در کسب و کار ما که 80 درصد نتایج را به دنبال دارد فروش است! یعنی صبح که به محل کار می روید ابتدا اقدام به برقراری تماس با مشتریان کنید؛ سپس کارهای دیگر.

 

4- ‎پیامد کارها را در نظر داشته باشید

دید بلند مدت نسبت به کارهای خود داشته باشید. تفکر دراز مدت تصمیم گیری های کوتاه مدت را بهبود می ‏بخشد. فکر کردن مدام به نتیجه کارها یکی از بهترین راههایی هست که به وسیله آن می توانید اولویت های حقیقی ‏خود را در زندگی تعیین کنید‎.

 

5- ‎روشABC ‎ را مدام به کار بگیرید‎؛

روش ABC تکنیکی قدرتمند برای اولویت بندی است که می تواند هر روز مورد استفاده قرار گیرد. این تکنیک آنقدر ساده و موثر است که خود به تنهایی می تواند شما را تبدیل به یکی از کارآمدترین و موثر ترین افراد زمینه کاری خودتان کند.

قدرت این روش در سادگی آن است. روش ABC به این صورت است: فهرستی از همه کارهایی که باید در روز آینده انجام دهید می نویسید. آن ها را حتما روی کاغذ بیاورید. سپس در کنار هر مورد در فهرستتان یکی از حروف A یا B یا C بگذارید.

 

الف) اولویت های اصلی تان را مشخص کنید

حرف A به معنی کاری است که اهمیت زیادی دارد. یعنی کاری که باید انجام دهید. کاری که اگر انجام دهید نتیجه جدی و اگر انجام ندهید عواقب جدی خواهد داشت، مثل ملاقات با یکی از مشتریان عمده یا نوشتن گزارش برای رئیستان که برای جلسه هیئت مدیره به آن نیاز دارد. این ها همان قورباغه های زندگی تان هستند. داستان قورباغه ها را از اینجا بخوانید.

اگر بیشتر از یک کار A دارید، می توانید آن ها را با شماره گذاری مرتب کنید مثلا A-1 و A-2 و A-3. کار A-1 بزرگترین کار و زشت ترین قورباغه است.

 

ب) اولویت های فرعی تان را مشخص کنید

کارهای B کارهایی هستند که بهتر است انجام دهید. اما نتایج مثبت و منفی آن ها خیلی چشمگیر نیست. این ها بچه قورباغه های زندگی کاریتان هستند. یعنی اگر آن ها را انجام ندهید ممکن است شخصی ناراحت شود یا کاری درست انجام نشود اما اهمیت آن به اندازه کارهای گروه A نیست. پاسخ به یک پیام تلفنی بدون اهمیت یا مرور ایمیل هایتان می تواند جزو گروه B باشد. قانون این است که اگر هنوز کاری از گروه A باقی مانده، نباید به سراغ کارهای گروه B بروید. وقتی که قورباغه ای بزرگ جلویتان نشسته و منتظر خورده شدن است، به سراغ بچه قورباغه کنارش نمی روید!

 

ج) قبل از انجام کار نتایج آن را بسنجید

کارهای گروه C اگر انجام شوند خوب خواهد بود، اما انجام شدن یا نشدنشان هیچ نتیجه ای در بر ندارد. کارهای C شامل زنگ زدن به دوستتان، خوردن قهوه یا ناهار با همکارتان یا انجام دادن کاری شخصی در زمان ساعات کاری تان هستند. این نوع فعالیت ها هیچ گونه تاثیری بر زندگی کاری تان ندارند.

بعد از این که روش ABC را برای فهرست کارهایتان اجرا کردید، فکرتان کاملا مرتب شده است تا کارهای مهم را سریع تر انجام دهد.


6- ‎روی اهداف اصلی تمرکز

تمرکز در اصل به این معناست که انرژی، زمان و سرمایه را معطوف آن چیز کنیم. در واقع وقتی صحبت از تمرکز روی اهداف می شود بدین معنی است که تا زمان رسیدن به آن هدف باید برایش وقت بگذاریم، انرژی لازم که در برنامه عملیاتی مشخص کرده ایم را صرف کنیم و سرمایه لازم برای بدست آوردن ملزومات را بپردازیم؛ پس برای رسیدن به اهداف، فقط نوشتن کافی نیست.

 

7- ‎به قانون تشخیص ضرورت عمل کنید

قانون تشخیص ضرورت می گوید: هیچوقت برای انجام همه کارها وقت کافی وجود ندارد ولی همیشه برای بیان مهم ترین کارها وقت کافی است. به بیان دیگر شما هرگز نمی توانید تمام قورباغه ها و بچه قورباغه های داخل برکه را بخورید، اما همیشه می توانید بزرگترین و زشت ترین آنها را بخورید و همین کار حداقل در حال حاضر کفایت می کند هنگامی که وقت رو به اتمام است و انجام ندادن یک کار یا پروژه مهم عواقب بسیار بدی خواهد داشت معمولاً همیشه وقت کافی برای انجام دادن آن کار را پیدا می کنید آن هم اغلب درست در دقایق آخر. مثلاً زودتر سر کار می روید. دیر از سر کار بر می گردید و خودتان را مجبور می کنید که به جای رو به رو شدن با عواقب بدی که در اثر انجام ندادن کار در مدت زمان گریبانگیر شما خواهد شد کار را به اتمام برسانید. 

 

8- ‎پیش از شروع، مقدمات کار را کاملا فراهم کنید

وسایل اضافی را از اطرافتان جمع کنید فقط آنچه نیازدارید دم دستتان بگذارید. تمیز و مرتب بودن احساس ‏مثبت بودن و خلاقیت و اعتماد به نفس را به شما می دهد‎.

 

9- ‎همیشه یک شاگرد باقی بمانید

یادگیری مدام شرط لازم موفقییت در هر زمینه ای است. همیشه در حال آموختن باشید‎. استعدادهای منحصربه فرد خود را تقویت کنید. به یاد داشته باشید که آموزش دیدن همانند مسواک زدن است؛ شما نمی توانید بگویید خب امسال مسواک زدم پس تا شش ماه آینده نیازی به آن ندارم. پس هر روز ساعتی را به مطالعه و یا گوش دادن یک فایل صوتی و یا مشورت گرفتن از یک متخصص یا همکار اختصاص دهید.

مدام این سوال را از خود بپرسید: در چه کاری واقعا ازدیگران بهتر هستم؟ از چه کارهایی بیشتر لذت می ‏برم؟ تا کنون مهمتریت عامل موفقیت من چه بوده؟ سپس در زمینه های فوق فعالیت بیشتری انجام دهید‎.

 

10- ‎محدودیت های اصلی خود را مشخص کنید

موانع پیشرفت تان را مشخص کنید. روزتان را با هدف از میان برداشتن این عامل شروع کنید‎. هنری فورد، کارآفرین، مخترع، نویسنده و نظریه‌پرداز آمریکایی، که شرکت خودروسازی فورد را تأسیس کرد، در این مورد می‌گوید: «زندگی چیزی جز مجموعه‌ای از تجربیات، که هر کدام ما را از پیش قوی‌تر می‌کنند نیست. حتی اگر متوجه نشویم، سختی‌ها و غم‌های دنیا که باعث آزار ما می‌شوند در حال شکل دادن به شخصیت ما و پیش بردن زندگی ما هستند و از طریق حل همین مشکلات و سختی‌هاست که ما شخصیت خودمان را می‌شناسیم و برای خود ارزش قائل می‌شویم.»

 

11- ‎هر بار یک قدم جلو بروید

یک متر یک متر سخت هست اما یک سانت یک سانت مثل آب خوردن هست. قدم به قدم پیش روید‎. این کار فقط با اندازه گیری مداوم فعالیت ها مقدور است. برای مثال اگر شاخص هایی که برای اندازه گیری پیشرفت خود تعریف کرده اید امروز x باشد، این شاخص فردا باید x+1  باشد. مهم این است.

 

12- ‎خودتان را تحت فشار بگذارید

نیاز نداشته باشید تا کسی به کارهایتان نظارت داشته باشد. نزد خود اعتبار و احترام داشته باشید‎.
باید خودتان قورباغه هایتان راانتخاب کنید و بخورید‎.

 

13- ‎قدرت های فردی خود را به حداکثر برسانید

مشخص کنید در چه ساعاتی از شبانه روز کارایی بیشتری دارید. مهمترین و دشوارترین کارهایتان را در همین ‏ساعات انجام دهید‎.

 

14- ‎خودتان را به فعالیت ترغیب کنید

مرتب به خودتان بگویید: من خودم را دوست دارم. در پاسخ به احوال پرسی دیگران ‏بگویید: عالی هستم. خوشبین باشید‎.

 

15- ‎روش تنبلی سازنده را تمرین کنید

گاهی لازم است خودتان را از شر قورباغه های کوچکتر خلاص کنید تا بتوانید روی خوردن قورباغه های زشت ‏تمرکز کنید. کارهای کوچک و کم اهمیت را کنار بگذارید. انجام ندهید‎!‎

 

16- ‎اول سخت ترین کار را انجام دهید

به این ترتیب روزی خواهید داشت با کارایی و اعتماد به نفس بالا

 

17- ‎کار را به قسمتهای کوچک تقسیم کنید‎

قورباغه را تکه تکه کنید و بعد بخورید. (روش بریدن کالباس‎)

 

18- ‎وقت بیشتری ایجاد کنید

زمانهای ثابت و مشخصی را برای انجام بعضی کارها اختصاص دهید. هر دقیقه را به حساب بیاورید‎.

 

19- ‎سرعت انجام کار را افزایش دهید

منتظر زمان مناسب تر نمانید. این جمله را دایم پیش خود تکرار کنید: همین الان کار را انجام بده‎.‎

 

20- ‎هر بار یک کار مهم انجام دهید

کار را متوقف نکنید. برگشت مجدد سر همان کار زمان شما را هدر می دهد. خودتان را موظف کنید تا بی وقفه روی ‏یک کار مهم فعالیت کنید

برداشتی از کتاب برایان تریسی‎ ‎ - قورباغه راقورت بده

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت