شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیکسب و کار اینترنتی سهل انگاری؛ آفت کسب و کارهای اینترنتی

سهل انگاری؛ آفت کسب و کارهای اینترنتیافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

اگر رویای راه اندازی کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد از طریق اینترنت را دارید، حتما قبل از ورود به این دنیای پیچیده و خوش آب و رنگ کمی مطالعه کنید؛ حتما آموزش ببینید و گول ظاهر فریبنده شعارهای یک شبه پولدار شدن را نخورید.

 

یکی از مدل های کسب و کاری که امروزه در ایران بسیار رایج شده، مدل کسب و کارِ ارائه خدمات در محل است؛ به این صورت که در اصل ارائه ی خدمات هیچ تفاوت خاصی مشاهده نمی شود و فقط در نحوه بازاریابی بصورت اینترنتی تغییر پیدا کرده کرده. مثلا شما می توانید بصورت اینترنتی سفارش کله پاچه بدهید و یا بصورت اینترنتی از یک مکانیک تقاضای حضور در محل و تعمیر اتومبیل شخصی تان را داشته باشید. این موضوع کاملا درست که با انقلاب صنعت و تکنولوژی های ارتباطی، سبک فعالیت رسانه ها تغییر شکل داده و کسب و کارها برای رساندن پیام به مخاطب ناگزیر به استفاده از ابزارهایی مثل اینترنت هستند؛ اما نباید فراموش کرد که ذائقه مخاطبان نیز تغییر کرده است.

 رقابت در مدل های کسب و کارِ تکراری بعضا آنقدر شدید است که کیفیت خدماتِ ارائه شده از سوی استارتاپ های مشابه زیر سوال است. برای مثال کافیست با یک سرچ ساده در گوگل کلید واژه "فروشگاه اینترنتی" را جستجو کنید. از تعدادِ نتایج شگفت زده خواهید شد! دریایی از فروشگاه های اینترنتی که تفاوت شان با هم به سختی کمتر از یک اپسیلون است! قطعا زمانی که مخاطب با این حجمِ عرضه کننده مواجه می شود، اگر قصد خرید داشته باشد می توان دو حالت برایش متصور شد؛ حالت اول این است که بر مبنای تجربیات مشابهِ گذشته، از فروشگاه های بزرگ اینترنتی خرید می کند و حالت دوم هم این است که با یک پرس و جوی ساده از دیگران، سراغ بهترین فروشگا های اینترنتی را گرفته و از آنجا خرید می کند و سر بقیه هم بی کلاه می ماند.

 

به ربان خیلی ساده، استراتژی داشتن یعنی اینکه دقیقا بدانید در چه چیز می خواهید با بقیه رقابت کنید؛ آنگاه برای آن سبک متفاوت که مدنظرتان است برنامه ریزی و اقدام کنید. برای مثال ممکن است برخی بخواهند در مدل بسته بندی محصول طوری عمل کنند از بقیه متمایز باشند و یا برخی شرایط تحویل و دلیوری محصول را با خلاقیت بیشتری نسبت به رقبا رقم بزنند که مشتری هیچگاه فراموش نکند؛ نکته مهم آن است، در زمینه ای که ک می خواهید نسبت به رقبا متفاوت باشید، آن زمینه باید دغدغه مشتریان شما باشد. حال ممکن است این دغدغه پنهان باشد! به یاد داشته باشید استراتژی فقط در فضای رقابتی تعریف می شود. هر جا کلمه استراتژی را شنیدید باید ناخودآگاه کلمه رقابت هم به ذهن تان خطور کند. اصلا مفهوم استراتژی در بازار انحصاری تعریف نمی شود.

 

کسب و کارهای اینترنتی که بدون استراتژی فعالیت می کنند، در حال بازاریابی کردن مفهوم "اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی" برای رهبران بازار هستند. زمانی را به خاطر بیاورید که خرید لوازم مثل موبایل و لپ تاپ بصورت اینترنتی دیوانگی به نظر می رسید؛ اگر می خواستی بخری اطرافیان می گفتند مگر دیوانه شدی؟ چه کسی و دیدی تا حالا ندیده ولازم برقی بخره؟ اگر خراب بود چجوری میخوای ببری پس بدی و ادامه داستان. اما همیشه در بازار نوجویانی امثال دانشجوها هستند که اهل ریسک و اعتماد کردن به فروشگاه  اینترنتی باشند؛ نکته اما در جلب اعتماد بقیه مردم است. زمانی که فروشگاه های اینترنتیِ بدون استراتژی مثل قارچ سبز می شوند، آنوقت مفهوم "خرید اینترنتی" تبدیل به فرهنگ می شود و مردم به مدل های کسب و کاری اعتماد می کنند که "تجربه خرید" بهتری را در اختیارشان قرار دهد، نه صرفا کسب و کاری که فقط سفارش محصولش اینترنتی باشد. پس به جرات می توان گفت هر استارتاپی که برای پیشبرد برنامه هایش استراتژی نداشته باشد، بخشی از استراتژی دیگران خواهد شد!

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت