شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیخلاقیت و نوآوری ایده پردازی با شکوفه نیلوفر آبی

ایده پردازی با شکوفه نیلوفر آبیافزودن دیدگاه

گلبرگ هاي شکوفه ي گل نيلوفر آبي به دور يک هسته ي مرکزي جوانه مي زنند و از آن نقطه گسترش پيدا کرده تا در نهايت گل به صورت کامل باز شود. شيوه ي کار اين تکنيک نيز همانند شکوفه ی نیلوفر آبی بدين صورت است که پيرامون يک مسئله (هسته ي مرکزي) ايده هايي خلق مي شوند، سپس اين ايده ها شروع به گسترش کرده و به صورت جزيي تر بررسي مي شوند تا در نهايت مسئله و جوانب آن کاملا باز شده و راه حل مناسب انتخاب گردد


اين تکنيک توسط فردي ژاپني به نام «ياسوآ ماتسومور» طراحي و ارائه شده است. ايده ي خلق اين روش حل مسئله با مشاهده ي باز شدن شکوفه ي گل نيلوفر آبي در ذهن وي شکل گرفته و امروزه در فرهنگ ژاپن، به ويژه براي خلق کاربردهاي جديد فناوري ها بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد.

گلبرگ هاي شکوفه ي گل نيلوفر آبي به دور يک هسته ي مرکزي جوانه مي زنند و از آن نقطه گسترش پيدا کرده تا در نهايت گل به صورت کامل باز شود. شيوه ي کار اين تکنيک نيز همانند شکوفه ی نیلوفر آبی بدين صورت است که پيرامون يک مسئله (هسته ي مرکزي) ايده هايي خلق مي شوند، سپس اين ايده ها شروع به گسترش کرده و به صورت جزيي تر بررسي مي شوند تا در نهايت مسئله و جوانب آن کاملا باز شده و راه حل مناسب انتخاب گردد.

شکوفه ی نیلوفر آبی داراي يک صفحه ي مربع شکل 9*9 با 81 خانه است. اين صفحه مطابق شکل زير به 9 مربع 9 خانه اي تقسيم بندي مي شود.

شکوفه نیلوفر آبی-روش ایده پردازی

در خانه ي مرکزي اين صفحه موضوع اصلي نوشته مي شود. به طور مثال سازماني مي خواهد ميزان ارزش افزوده ي خود را افزايش دهد. "بالا بردن ميزان ارزش افزوده" موضوع محوري است و در خانه ي مرکزي صفحه نوشته مي شود. در اطراف خانه ي مرکزي، 8 خانه که با حروف A تا H مشخص شده اند، وجود دارد. در هر يک از اين خانه ها پر اهميت ترين عواملي که در افزايش ارزش افزوده تاثيرگذار هستند، نوشته مي شود. (مثلا عواملي چون: تامين کنندگان، سفرهاي پر هزينه، شرکا، روشهاي تحويل، کارکنان، تکنولوژي، تسهيلات و ارزيابي کار با ميزان ارزش افزوده در ارتباط هستند.)

دراين مرحله هر يک از 8 عامل مطرح شده، به عنوان يک موضوع اصلي قلمداد شده و مطابق شکل به مرکزي ترين خانه ي 8 مربع 9*9 باقي مانده منتقل مي گردند. حال در اطراف هريک از عوامل، 8 خانه ي خالي وجود دارد که جايگاه ايده هايي براي تغيير در عامل مورد نظر و در نتيجه کمک به موضوع محوري يعني افزايش ميزان ارزش افزوده مي باشند.

بدين ترتيب، ابتدا عوامل کلي تاثيرگذار بر موضوع محوري شناسايي شده و سپس هر يک از عوامل به صورت جزيي تر باز شده و در رابطه با هريک ايده هايي مطرح مي شود. روش شکوفه ی نیلوفر آبی باعث مي شود جوانب موضوع به صورت منظم و ساختار يافته مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.

 

نکته هاي کليدي

 - روش شکوفه ی نیلوفر آبی باعث باز شدن ابعاد موضوع و بررسي منظم و ساختار يافته مي شود.

 -  در شکوفه ی نیلوفر آبی، هر يک از عوامل کلي مطرح شدن در رابطه با موضوع اصلي، خود به عنوان يک موضوع اصلي قلمداد شده و پيرامون آنها ايده پردازي مي شود.

 - روش شکوفه ی نیلوفر آبی، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی قابل انجام است.


 

یک مثال از دنیای واقعی

فرض کنید تیم شما تصمیم دارد به منظور آگاهی مردم از صنایع دستی هنرمندان در سراسر کشور، یک بازار آنلاین اینترنتی ایجاد نماید و واسط میان مشتریان و تولیدکنندگان باشد. برای این منظور، شما نیاز به ایده دارید. با استفاده از تکنیک شکوفه نیلوفر آبی، مناسب ترین ایده برای راه اندازی آن را بنویسید.

 

پاسخ:

بروشور

1- ایجاد بروشور برای تبلیغ بین مردم

2- پخش کردن آن در مکان های پرجمعیت.

 

تبلیغ در صدا و سیما

1- می توان یک برند برای صنایع دستی انتخاب کرد و آن را در تلویزیون انتشار داد تا تمام مردم از آن آگاهی داشته باشند .

 

استقاده از بازاریاب

1- می توان با استفاده از این افراد برای کالاهای بازار یابی کرد

2- به این صورت که افراد بازاریاب را به مکان های عمومی مانند:مدارس و آموزشگاه ها فرستاد تا به آنها درباره ی صنایع دستی اطلاعات مورد نیاز را بدهند.

 

پخش برگه تبلیغ بین فروشگاه ها

1- میتوان یک برگه تبلیغ متفاوت با بقیه ی تبلیغات چاپ کرد

2- آن را بین فروشگاه ها و سوپرمارکت ها پخش کرد تا آن ها را بین مشتریان توزیع کنند

3- مانند قراردادن برگه تبلیغ در نایلون خرید مشتریان

 

تشکیل گروه های مردمی در سراسر کشور

1- می توان برای شهرها و روستاهای مختلف یک سری گروه های مردمی مختلف تشکیل داد تا آن ها اطلاعات مورد نیاز را به همشهری های خود بدهند.

 

اختصاص شماره برای آگاهی مردم

1- می توان برای برند خود یک شماره اختصاص دهیم تا کسانی که مشتاق هستند که درباره ی کالاها اطلاعات کسب کنند با شماره مربوطه تماس گیرند و سوالات خود را بپرسند

2- پاسخگویی ۲۴ ساعته

 

تبلیغ در سایت های پربازدید

1- میتوانیم برند خود را در سایت های پر کاربرد تبلیغ کرد

2- به این صورت که هر کسی از آن سایت وارد سایت ما شود و خرید کند یک کالا اشانتیون بگیرد

3- یا کد تخفیف ویژه داشته باشد .

 

نمایشگاه

1- می توانیم در نمایشگاه های مختلف شرکت کنیم

2- صنایع دستی مختلف را در آنجا بین مردم به اشتراک گذاشت

3- آدرس سایت اینترنتی را در کنار صنایع دستی قرار داد.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

  • بهترین مشتریان کدامند

    بهترین مشتریان کدامند

    یکی از مهمترین مواردی که هر تحلیلگر کسب و کاری باید به دقت آن را بررسی کند، شناسایی طیف خاصی از مشتریان است که بیشترین خرید را انجام می دهند و در شرایط رکود باعث سرپا نگه داشتن هر کسب و کاری می شوند. این دسته از مشتریان حکم طلا را دارند و به مشتریان طلایی معروف هستند.

  • معرفی کتاب بی حد و مرز

    معرفی کتاب بی حد و مرز

    بی ‌حد و مرز کتابی است در زمینه توسعه فردی که تا حد زیادی رنگ و بوی خودآگاهی دارد. همان‌طور که از نامش پیداست، دغدغه این کتاب رفع حصارها و موانعی است که خودمان برای خود ایجاد می‌کنیم و سپس بی‌آنکه از وجود آن‌ها آگاه باشیم، به مسیر ادامه می‌دهیم و احتمالاً نتیجه را می‌توان حدس زد! حس اینکه یک جای کار می‌لنگد و آن‌طور که می‌خواهیم و تلاش می‌کنیم، به نتیجه نمی‌رسیم.

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت