شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیاستارت آپ ناب آفرینی و استارتاپ ناب

ناب آفرینی و استارتاپ نابافزودن دیدگاه

مجله اینترنتی ناب آفرینی

بسیاری از کارآفرینان زمان زیادی را صرف توسعه محصول می‌کند بدون اینکه بدانند آیا واقعا برایش مشتری وجود دارد یا نه.


استارتاپ ناب (Lean Startup) یک متدولوژی مدرن، حرفه ای، محبوب و موفقِ کارآفرینی است.

استارتاپ ناب سیستمی است برای ساخت یک کسب ‌وکار یا محصول در موثرترین راه ممکن برای کاهش ریسک شکست. در این رویکرد برای راه‌اندازی کسب‌وکار و محصول همه ایده‌های محصول و کسب ‌وکار، فرضیاتی تلقی می‌شوند که باید با آزمایش‌کردن سریع در بازار اعتبارسنجی شوند. این رویکرد بر آزمایش‌کردن علمی، تجاری سازی با معیار تکرارپذیری و بازخورد مشتریان استوار است تا به یادگیری معتبر برسد.

فلسفه استارتاپ ناب مبتنی بر ناب آفرینی یا تولید ناب است، یک روش تولید جدید که در دهه ۶۰ میلادی توسط تویوتا به‌کار گرفته شد و به «سیستم تولید تویوتا» هم معروف است. سیستمی که مبتنی بر مهندسی ارزش بوده و با کاهش دادن هزینه ها و حذف منابعی که برای مشتری ارزش ایجاد نمی کند در پی کشف نیاز واقعی و ارائه محصول و خدمات ناب به مشتری است.

 

چگونه می توان ناب آفرینی کرد؟

استارتاپ ها برای یافتن مدل کسب و کار پایدار باید بفهمند که مشتریان چه می‌خواهند و چطور می شود از آن پول درآورد باید محصول مناسب را برای افراد مناسب پیدا کنند و فکری هم برای فروشش کند. اما این به معنی داشتن برنامه‌ای بی نقص از همان ابتدا نیست، بلکه نیازمند یادگیری معتبر و همراه با رویکرد علمی است.

برای اینکه ناب آفرینی کنید ابتدا باید در مورد موفقیت احتمالی محصول یا خدمات خود در یک بازار مشخص فرضیه پردازی کنید؛ این فرضیه ها باید آزمون شوند و فقط در صورتی که از طریق صحبت با مشتریان تایید شوند می توان مطمئن شد که فرآیند ناب آفرینی در مسیر درستی قرار دارد.

به یاد داشته باشید که از پرسشنامه و مشتری خیالی به هیچ وجه نباید استفاده کرد. بلکه با مشتریان واقعی در یک محیط واقعی صحبت می کنیم. مطمئن ترین راه برای فهمیدن اینکه مردم محصول شما را می خرند یا نه این است که آن را عرضه کنید و واکنش مشتری ها را ببینید.

 

چرخه ناب آفرینی

 

بخشی از فرآیند ناب آفرینی باورهای خوشبینانه است؛ معمولا شخص کارآفرین به موفقیت محصول که می خواهد تولید کند ایمان دارد، با اینکه هنوز شواهدی دال بر موفقیت آتی آن موجود نیست. برای رفع شکاف بین باور داشتن و دانستن قطعی، باید این دو مفروض اساسی را بیازمایید:

فرضیه ارزش: که محصول برای مشتریان ارزش خلق می‌کند یعنی پذیرندگان اولیه محصول را پیدا کرده و از آن استقبال می‌کنند.

فرضیه رشد: محصول فقط برای گروه کوچکی از کاربران اولیه جذاب خواهد بود بلکه بعدتر بازار بزرگ تری هم خواهد یافت.

هر دوی این فرضیات باید هرچه سریع‌تر آزمون شود فقط در صورتی که اعتبارشان تایید شود ارزش صرف زمان و تلاش برای تولید انبوه را دارند.

برای مثال فیس‌بوک را در نظر بگیرید در همان مراحل اولیه وقتی این شبکه اجتماعی کاربران اندکی داشت هر دو فرضیه ارزش و رشد اعتبار سنجی و تایید شدند. اول اینکه کاربران ثبت نام کرده بسیار فعال بودند بیش از نصف آنها حداقل روزی یک بار لاگین می‌کردند؛ این مدرکی بود دال بر اعتبار فرضیه ارزش. دوم اینکه فیس بوک نرخ فعال سازی کاربر بالایی داشت و به سرعت توانست در بازار نفوذ کند. در کالج هایی که فیس بوک در آن معرفی شده بود سه چهارم دانشجویان ظرف یکماه ساین آپ می‌کردند، بدون اینکه یک دلار خرج بازاریابی شود؛ بنابراین فرضیه رشد هم تایید شد. این اطلاعات امیدوار کننده باعث شد سرمایه‌گذاران به موفقیت آتی این شبکه اجتماعی باور پیدا کرده و میلیون ها دلار برای این کسب و کار سرمایه گذاری کند.

 

ناب آفرینی یعنی اینکه دقیقا بر مبنای اطلاعاتی که بطور مستقیم از خود مشتری دریافت کردید، تصمیم بگیرید و رفتار کنید. یعنی اینکه تصمیم گرفتن برای تولید یا فروش بر مبنای نظر شخصی و از روی احساس و هیجان هیچ توجیهی ندارد و کاملا غلط است.

 

برای آزمون ایده در بازار یک محصول آزمایشی کوچک تولید کنید.

بسیاری از کارآفرینان زمان زیادی را صرف توسعه محصول می‌کند بدون اینکه بدانند آیا واقعا برایش مشتری وجود دارد یا نه. اگر می خواهید ناب آفرینی کنید باید هرچه سریعتر بفهمید تقاضای برای محصولات تان وجود دارد یا خیر. سریعترین و آسانترین راه برای گرفتن بازخورد واقعی از مشتریان تولید نسخه کوچک از محصولات است. نمونه حداقلی باید ساده باشد و صرفا بتواند تجربه ای واقعی از کارکرد محصول به مشتری بدهد. همین برای گرفتن بازخورد مفید از مشتری کافی است.

 

بسازید، بسنجید و یاد بگیرید؛ هر چه بیشتر و هر چه سریعتر

برای ناب آفرینی باید بیاموزید که شاخص های بسیار دقیقی باید تعریف کنید. این اتفاق بدون ارتباط با جهان واقعی نخواهد افتاد. باید وارد محیط واقعی شوید، نمونه حداقلی را به دست مشتریان برسانید، بازخورد جمع آوری کنید و از آن یاد بگیرید. دقیقا مطابق تصویری که چرخه ناب آفرینی را نشان می دهد.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت