شما در حال حاضر اینجا هستید :
مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار چگونه از ماتریس SWOT برای تحلیل کسب و کارمان استفاده کنیم؟چگونه از ماتریس SWOT برای تحلیل کسب و کارمان استفاده کنیم؟افزودن دیدگاه
تحلیل SWOT ابزاری کارآمد برای شناسایی شرایط محیطی و توانایی های درونی کسب و کاراست. پایه و اساس این ابزار کارآمد در مدیریت استراتژیک و همین طور بازاریابی، شناخت محیط پیرامونی کسب و کار است.
تحلیل اس دبلیو اُتی که در فارسی با نام تحلیل سوات هم شناخته میشود یکی از ابزارهای برنامهریزی استراتژیک است که برای ارزیابی وضعیت داخلی و خارجی یک سازمان استفاده میشود. اس دبلیواُتی در انگلیسی حروف اول کلمات قوت (Strength)، ضعف (Weakness)، فرصت (Opportunity) و تهدید(Threat) است. این تحلیل با در کنار هم قرار دادن تحلیل داخلی کسب و کار (نقاط قوت و ضعف) و فرصتها و تهدیدات به عنوان عوامل خارجی، به شناسایی موقعیت فعلی کسب و کار کمک میکند.
نقاط قوت: پتانسیل های که در کسب و کارمان وجود دارد با بهره گیری از آنان می توانیم از فرصت ها بهره برداری کنیم و تهدیدها را کنار بزنیم.
نقاط ضعف: کاستی های که در کسب و کارمان وجود دارد و نمی گذارد آنطور که باید از فرصت ها بهره برداری کنیم و اگر این نقاط ضعف را رفع نکینم ممکن است در مقابل تهدیدها آسیب پذیر باشیم.
فرصت: عواملی مثبتی که در محیط بیرونی هر کسب و کار قرار دارند اما کنترل آن ها در دست ما نیست؛فرصت ها درصورت شناسایی و استفاده به موقع رشد چشمگیری را برای کسب و کارمان به ارمغان خواهند آورد.
تهدید: عواملی که در صورت بروز موجودیت کسب و کارمان را به خطر می اندازند؛ این عوامل هم در محیط بیرونی و خارج از کنترل هستند.
نقاط قوت (Strengths) 1- کسب و کار شما چه کاری را بهتر از دیگران انجام میدهد؟ 2- وجه تمایز شما در فروش محصولات/خدمات چیست؟ 3- رقبا و مشتریان موجود در بازار شما چه مواردی را به عنوان نقاط قوتتان میدانند؟ 4- مزیتهای رقابتی شما چیست؟ |
فرصتها (Opportunities) 1- چه تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، تکنولوژیکی، زیست محیطی و قانونی در حال وقوع است که برای شما تغییرات مطلوبی محسوب میشوند؟ 2- تقاضاهای برآورده نشده یا شکافهای موجود در بازار کجا هستند؟ 3- کسب و کار شما قادر است چه نوآوری جدیدی را به بازار ارائه دهد؟ |
نقاط ضعف (Weaknesses) 1- دیگران چه کارهایی را بهتر از شما انجام میدهند؟ 2- کدام عناصر کسب و کار شما ارزش افزوده نداشته و یا ارزش افزوده کمی دارند؟ 3- رقبا و مشتریان موجود در بازار شما چه چیزی را به عنوان نقاط ضعفتان میدانند؟ |
تهدیدات (Threats) 1- چه تغییرات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی، تکنولوژیکی، زیست محیطی و قانونی در حال وقوع است که برای شما تغییرات نامطلوبی محسوب میشوند؟ 2- با چه محدودیتهای محیطی مواجه هستید؟ 3- رقبا در حال انجام چه اقداماتی هستند که میتواند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد؟ |
قدم اول: جمع آوری اطلاعات کلی صنعت
در بخش تحلیل صنعت، علاوه بر شناخت عوامل محیطی، میتوان روندهای صنعت مورد نظر را نیز در گذشته، حال و آینده مورد بررسی قرار داد. بررسی اندازه صنعت و میزان رشد آن، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در صنعت و شناسایی موانع ورود نیز در این بخش قابل ذکر است.
اطلاعات مورد نیاز برای تحلیل صنعت، غالبا از منابع اطلاعاتی ثانویه زیر قابل حصول است:
1- پایگاههای اطلاعاتی وزارتخانهها و سازمانهای دولتی مرتبط
2- وزارت صنعت، معدن و تجارت
3- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
4- وزارت جهاد کشاورزی
5- مرکز آمار ایران
6- بانک مرکزی
7- سازمان توسعه تجارت
8- انجمنها و اتحادیه های کسب و کار
9- مجلات، ماهنامه ها، هفته نامه ها و روزنامه های تخصصی کسب و کار
10- نتایج تحقیقات و گزارشات شرکتها، مؤسسات و مراکز پژوهشی
11- اینترنت
12- پژوهش های قبلی انجام شده در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
قدم دوم: شناسایی عوامل خارجی
عوامل خارجی همانطور که از اسمش مشخص است مربوط به بیرون کسب و کار است. عواملی که روی کسب و کار ما تاثیر دارد اما در حیطه کنترل ما نیست. هر یک از این عوامل یا فرصتی برای پیشرفت است و یا تهدیدی برای افول و شکست کسب و کار؛ در اینجا هر دو ماتریس عوامل خارجی و داخلی برای یک شرکت خودروسازی فرضی آروده شده است که شما می توانید به عنوان الگو از آن استفاده کنید.
قدم سوم: شناسایی عوامل داخلی
عواملی داخلی و در واقع همان عواملی هستند که نقاط قوت و ضعف هر کسب و کاری با توجه به آن شناسایی و مکتوب می شوند. برای نوشتن نقاط قوت و ضعف، تمام بخش های کسب و کار مثل واحد بازاریابی، واحد فروش، واحد مالی و . . . را در نظر بگیرید و نقاط قوت و ضعف هر یک را بنویسید؛ همچنین یکبار خودتان را جای مشتری بگذارید و به دنبال نقاط و ضعف باشید.
قدم چهارم: تعیین وزن عوامل داخلی و خارجی
عوامل خارجی و داخلی را باید شناخته و آنها را براساس نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدها دسته بندی کنیم. سپس میزان اهمیت هر یک از آنها را مشخص کنیم. همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می کنید برای به دست آوردن نمره یا وزن هر عامل کافیست به عوامل داخلی و خارجی بر حسب اهمیت یک ضریب اختصاص دهیم. جمع ضریب ها باید یک شود یعنی 100%. همچنین به همه عامل ها با توجه به تاثیری که ممکن است در کسب و کار ما بگذارد یک عدد بین 1 تا 4 را بعنوان رتبه اختصاص می دهیم. حال با ضرب کردن ضریب در رتبه هر عامل نمره یا وزن هر عامل به دست خواهد آمد که می توان موارد مهم تر را شناسایی و اولویت بندی کرد.
بدین ترتیب با تلاقی عوامل داخلی و خارجی علاوه بر ترسیم ماتری SWOT، چهار دسته استراتژِی نیز شناسایی می شوند.
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
مزایای نوشتن بیزینس پلن
اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بستهبندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بستهبندی حرفهایتر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضحتر و شفافتر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!
نظرات کاربران