شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار کسب و کارها در زمان جنگ

کسب و کارها در زمان جنگافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

شاید برای شما هم سوال باشد که در صورت بروز تنش گسترده نظامی، چه بر سر کسب و کار شما خواهد آمد؟


الگوی رونق و افول کسب و کارها، متاثر از اولویت های مصرف کننده تغییر خواهد کرد؛

معمولا در ابتدای هر کنش و واکنش نظامی از سوی دولت ها، در ابتدا تمام بازارها چه بازار مالی یا کالای اساسی و یا حتی زمین و ملک، به دلیل بروز هیجان زیاد، دچار نوسان می‌شوند و پس از مدت کوتاهی (حداکثر یک دو ماه) با فروش کش کردن هیجان، مجددا روند عادی و بلند مدت خود را طی می‌کنند!

نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است در شرایط جنگ اگر تکانه های اقتصادی شدید باشد، کسب و کارها به جای استراتژی های رشد، سراغ استراتژی های بقا خواهند رفت! این یعنی گردش مالی کمتر، محافظه کاری بیشتر و سود کمتر و نه لزوما ورشکستگی! زمان کووید 19 را به خاطر بیاورید: تمام کسب و کارهای مرتبط با حوزه گردشگری و توریسم از جمله هتلداری و هواپیمایی با افت شدید تقاضا مواجه شدند. همچنین فروشگاه های زنجیره ای و تمام مراکز خرید و اماکن ورزشی به دلیل محدودیت های تردد با کاهش وحشتناک تقاضا مواجه بودند! همچنین بسیاری از صنایع تولیدی با اختلال زنجیره تامین مواجه شدند و به سمت ورشکستگی حرکت کردند؛ اما در شرایط جنگی اوضاع از زمان کووید خیلی بهتر است! بجز محدودیت حوزه گردشگری (آن هم در کوتاه مدت) اختلال عمده در مواردی که ذکر شد بوجود نخواهد آمد!

 

هر چیزی که مرا نکشد مرا قویتر خواهد کرد!

مهمترین اثر هر جنگی، تورم است که ما سازوکار کنار آمدن با این مولفه منفور را بارها از سرگذراندیم. بیشترین تورم معمولا روی برخی کالاهای اساسی من جمله مواد غذایی: مثل گوشت، غلات، لبنیات و میوه و سبزیجات و سوخت: بنزین و گازوییل و برخی داروهای ضروری و تجهیزات پزشکی خواهد بود. تمام این مولفه ها (بجز سوخت) پیش از شروع هرگونه تنش نظامی به اصطلاح پیشخور شده و هرساله تورم روی این کالاها نمودار است! واقعیت این است که در زمان جنگ مردم لباس می‌خرند، مسافرت می‌روند، ترید می‌کنند، ازدواج می‌کنند و بچه دار می‌شوند! آن چه با قاطعیت می‌توان گفت این است که محیط کسب و کار امروز با قرن بیستم بسیار متفاوت است؛ تنش های نظامی تاثیر چشمگیری روی کسب و کارها ندارند حتی شرکت‌های صادرات محور! سازوکارهای بازاریابی، حمل و نقل و مالی بسیار توسعه یافته اند و به سادگی با محدودیت مواجه نخواهند شد.

قاطعانه به شما خواهم گفت کسب و کارتان در زمان جنگ بدتر از زمان کرونا نخواهد شد! اگر کرونا را به سلامت گذرانده اید از این به بعد نیز قاطعانه ادامه خواهید داد!

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

مدیریت مالی شخصی

نکات کلیدی در مورد چک

نکات کلیدی در مورد چک

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار