شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبرنامه ریزی انواع برنامه‌ریزی: راهنمای جامع برای دستیابی به اهداف

انواع برنامه‌ریزی: راهنمای جامع برای دستیابی به اهدافافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین مراحل در دستیابی به اهداف است. چه در زندگی شخصی و چه در کسب‌وکار، برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کند تا مسیر خود را مشخص کرده و با اطمینان بیشتری به سمت اهداف حرکت کنیم. در این مقاله به بررسی انواع برنامه‌ریزی و نحوه استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

 


ما همیشه قبل از اینکه کاری را انجام دهیم بهتر است برای آن برنامه ریزی کنیم؛ مثال پیش از مسافرت، پیش از راه اندازی کسب و کار یا پیش از اختصاص بودجه برای یک کار بزرگ مثل تبلیغات گسترده!! اساسا برنامه ریزی می‌کنیم تا اطمینان از رسیدن به هدف بیشتر شود. اما سوالی که مطرح می شود این است که انواع برنامه ریزی شامل چه نوع برنامه ریزی هایی می شود و برای حصول اهداف مختلف با چه سبک و سیاقی باید برنامه ریزی کرد؟

 

انواع برنامه‌ریزی می‌تواند شامل دسته‌بندی‌های مختلفی شود که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

 

1. برنامه‌ریزی استراتژیک

شامل انتخاب و تدوین اهداف بلند مدت و اولویت بندی آن ها و اتخاذ راهکارهای عملیاتی برای رسیدن به اهداف بلند مدت؛ اینو برنامه‌ریزی معمولاً در سطح کلان و مناسب کسب و کارهای بزرگ و سازمان‌ها می‌باشد.

 

2. برنامه ریزی عملیاتی

این نوع برنامه‌ریزی مربوط به برنامه‌ریزی روزانه و رسیدن به اهداف هفتگی و ماهیانه که در جهت تحقق برنامه‌ریزی استراتژیک است، انجام می شود. برنامه‌ریزی عملیاتی به صورت ماهیانه انجام می‌شود و در قالب اهداف ماهیانه اهداف هفتگی و نامه‌های عملیاتی روزمره تعریف می‌شود. این نوع برنامه‌ریزی برای تمام افراد و تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ باید انجام بشود.

مطالعه بیشتر: صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

 

3. برنامه‌ریزی مالی

این نوع برنامه‌ریزی شامل تعیین اولویت‌های مالی و اختصاص بودجه به فعالیت‌های مختلف و مدیریت منابع مالی می شود. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که منابع مالی به درستی استفاده می‌شود برنامه‌ریزی مالی اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

4. برنامه‌ریزی زمان

این نوع برنامه‌ریزی شامل اختصاص مدت زمان لازم برای انجام هر فعالیت و اولویت و توالی انجام فعالیت‌ها و اهداف می‌باشد؛ از آنجایی که ما کارها را به اندازه زمانی که در اختیار داریم به تاخیر می‌اندازیم، لذا برنامه‌ریزی زمان و مدیریت زمان اهمیت فوق العاده‌ای دارد؛

مطالعه بیشتر: چرا کارهایمان را به تعویق می اندازیم؟

5. برنامه‌ریزی منابع انسانی

این نوع برنامه‌ریزی روی استخدام نیروی انسانی، آموزش آنها و توسعه منابع انسانی تمرکز دارد و مختص بیزینس‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی و خصوصی می‌باشد.

 

6. برنامه‌ریزی پروژه

برنامه‌ریزی پروژه یا اکشن پلن شامل مشخص کردن مراحل و زمانبندی انجام کار برای انجام یک پروژه خاص به همراه تخصیص منابع، بودجه و مشخص کردن مسئولیت‌ها می‌باشد.

 

7. برنامه‌ریزی بحران

این نوع برنامه‌ریزی شامل شناسایی خطرات طبیعی و غیر طبیعی و مدیریت واکنش‌های احتمالی موقعیت‌های مختلف و موارد اضطراری می‌باشد؛ اینو برنامه‌ریزی مختص سازمان‌های دولتی و کسب و کارهای بزرگ است.

 

8. برنامه‌ریزی توسعه

این نوع برنامه‌ریزی شامل اقدامات بلند مدت اختصاص بودجه برای رشد و توسعه یک منطقه یک شهر یا یک کشور در یک چشم انداز بلند مدت می‌شود.

مطالعه بیشتر: برنامه ریزی سال جدید را چطور بنویسیم؟

9. برنامه‌ریزی محیطی

این نوع از برنامه‌ریزی شامل مدیریت منابع طبیعی و خدادادی و کلیه اقداماتی که به حفظ محیط زیست منجر می‌شود. کلیه کسب و کارهای متوسط و بزرگ باید برنامه‌ریزی محیطی را انجام داده و به مخاطب این حس را منتقل کنند که محیط زیست برای ایشان اهمیت دارد.

 

10. برنامه‌ریزی آموزشی

این نوع از برنامه‌ریزی به طور خاص متمرکز است روی طراحی دوره‌های آموزشی و ارتقاء کیفی دانش و مهارت کارکنان در یک سازمان؛ کسب و کارهای بزرگ و بعضاً متوسط البته سازمان‌های دولتی حتماً باید برنامه‌ریزی آموزشی منسجم داشته باشند؛

 

جمع‌بندی:

برنامه‌ریزی یکی از مهم‌ترین ابزارها برای دستیابی به اهداف است. با استفاده از انواع برنامه‌ریزی مانند برنامه‌ریزی استراتژیک، عملیاتی، مالی و زمان، می‌توانید مسیر خود را به سمت موفقیت هموار کنید. هر نوع برنامه‌ریزی با توجه به نیازها و اهداف شما می‌تواند به شما کمک کند تا با اطمینان بیشتری به سمت اهداف خود حرکت کنید.

 

 

چنانچه در هر کدام از موارد بالا نیاز به مشاوره و راهنمایی داشتید با شماره 09128510215 تماس بگیرید؛ همکاران ما با گشاده رویی آماده شنیدن صدای شما هستند. همچنین می توانید عدد 14 را به شماره 09128510215 ارسال نمایید تا ما خودمان با شما تماس بگیریم؛

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار