شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبیزینس مدل چرا باید جامعه هدف داشته باشیم؟

چرا باید جامعه هدف داشته باشیم؟افزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

بنظر شما آیا داشتن جامعه هدف بهتر است یا فروش محصول به همه مردم؟


موضوعی که ممکن است برای خیلی‌ها سوال باشد این است که اگر من جامعه هدف خود را کوچک کنم ممکن است خودم را محدود کنم و فروشم کم شود و در نهایت درآمد و سودآوری من هم کاهش یابد. نکته بسیار مهم این است که ما منعی برای فروش به همه اقشار جامعه نداریم اما برای آنکه بتوانیم بهره‌وری خود را در تبلیغات و بازاریابی بالاتر ببریم و جایگاه منحصر به فردتر و البته والاتری را در ذهن مخاطب خود داشته باشیم برای خودمان جامعه هدف تعیین می‌کنیم. از آنجا که بودجه بازاریابی ما محدود است و امکان فعالیت بازاریابی برای تمام سلیقه‌ها و تمامی اقشار جامعه و همینطور تولید نکردن محصولی برای همه را نداریم، اقدام به انتخاب جامعه هدف می‌کنیم. از قضا اگر جامعه هدف خود را به دقت انتخاب کنیم هرچه جامعه هدف محدودتر باشد و بازار گوشه یا نیچ مارکت را هدف بگیریم رآمد هم بیشتر می‌شود. دلیلش هم این است که ب و کارهای زیادی همانند ما فکر می‌کنند و همانند ما عمل می‌کنند اگر به صورت کلی فعالیت کنیم یک بیزینس کپی شده و یک رفتار و خدمات کلیشه‌ای که در سطح شهر بسیار رایج است را به مشتری ارائه خواهیم داد. 

برای آنکه بتوانیم یک فروش موفق و آسان را داشته باشیم بسیار مهم است که بتوانیم بهترین مشتری‌های خود را شناسایی کنیم. برای انجام این کار ابتدا باید چند سوال کلی را بنویسیم و با دقت و در طول چند روز فکر کرده و به آنها پاسخ بدهیم.


برای داشتن فروش موفق این سوالات را از خودتان بپرسید:
مشتری یا مشتریان من دقیقاً چه کسانی هستند ؟
سطح تحصیلات مشتری چقدر است ؟
سطح درآمد مشتری چقدر است ؟
مرد است یا زن؟
کودک است یا نوجوان؟
پیر است یا جوان؟
مشتری من برای خرید با چه کسانی مشورت می‌کند ؟
سرگرمی‌اش چیست ؟
بیشتر در چه رسانه‌ای وقت می‌گذراند؟
اگر قرار است پیش من بیاید با چه وسیله‌ای می‌آید و چطور می‌آید ؟
برای کسب اطلاعات بیشتر چطور اقدام می‌کند ؟
از چه چیزی لذت می‌برد ؟
به چه چیزی راحت پول می‌دهد ؟
محصول مرا چگونه سرچ می‌کند؟

در حال حاضر چه کسانی محصول مرا می‌خرند ؟
چه کسانی ممکن است در آینده محصول مرا خرید کنند ؟
چه کسانی در گذشته محصول مرا خریده‌اند ؟
آنهایی که محصول مرا می‌خرند چرا این کار را می‌کنند ؟
بدون اینکه ویژگی محصولم را در نظر بگیرم، محصولم چه منفعتی برای مشتری دارد ؟
من در چه زمینه‌هایی بر رقبا برتری دارم ؟ (پیشنهاد فروش انحصاری من چیست)
من چه چیزی برای ارائه به مشتریانم دارم که دیگران آن را ارائه نمی‌دهند ؟

 

همچنین به دلایل زیر باید جامعه هدف خود را انتخاب کنیم:

  • کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات و محصولات به جامعه هدف باعث رونق گرفتن بازاریابی دهان به دهان و برندسازی بهتر برای محصول و خدمات و در نهایت کسب و کار ما خواهد شد.
  • داشتن جامعه هدف باعث می‌شود که در بازار رقابتی بتوانیم عاقلانه‌تر رقابت کنیم؛
  • داشتن جامعه هدف باعث می‌شود که محصول و خدمات ما به صورت کاملاً تخصصی عرضه شود و بتوانیم بابت ارزش افزوده ایجاد شده که به واسطه تخصص ما روی محصول یا خدماتمان اعمال می‌شود قیمت بالاتری را به مشتری پیشنهاد بدهیم؛
  • داشتن جامعه هدف به ما کمک می‌کند که اثرات کمپین بازاریابی را به دقت بررسی و ارزیابی کنیم و بازخورد بگیریم؛

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

مدیریت مالی شخصی

نکات کلیدی در مورد چک

نکات کلیدی در مورد چک

مدیریت زمان

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

مشاهیر

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

بیزینس پلن

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

راه اندازی کسب و کار

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار