شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبیزینس مدل فرش بیشتر با مدل‌های کسب‌وکار جدید و نوآورانه

فرش بیشتر با مدل‌های کسب‌وکار جدید و نوآورانه افزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

مدل‌های کسب‌وکار جدید و نوآورانه به سرعت در حال تغییر و تطبیق با نیازهای بازار هستند.


این مدل‌ها می‌توانند به تنهایی یا ترکیبی از چند مدل در یک کسب‌وکار به کار روند و بسته به نیاز بازار و نوع خدمات یا محصولاتی که ارائه می‌دهند، می‌توانند متفاوت باشند.

 در زیر به چند مدل کسب‌وکار جدید و پرطرفدار اشاره می‌شود:

مدل اشتراکی (Subscription Model)

این مدل به مشتریان امکان می‌دهد که با پرداخت مبلغی ماهانه یا سالانه به خدمات یا محصولات دسترسی داشته باشند. مثل برند فیلیمو که یک پلتفرم استریمینگ فیلم و سریال است که با پرداخت اشتراک، کاربران به محتوای متنوعی دسترسی پیدا می‌کنند.

اکانت ­های VIP فعال در تلگرام که خدمات آموزشی یا مشاوره­ای ارائه می­ دهند از این بیزنس مدل اشتراکی استفاده می­ کنند.

 

مدل فریمیوم (Freemium Model)

در این مدل، خدمات یا محصولات به صورت رایگان ارائه می‌شود، اما برای دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته‌تر یا محتوای خاص، کاربران باید هزینه‌ای پرداخت کنند. واژه فریمیوم از تلفیق دو واژه Free و Premium بوجود آمده است. نرم‌افزارهای آموزشی مانند «فرادرس»؛ این پلتفرم دوره‌های آموزشی رایگان و همچنین دوره‌های پیشرفته با هزینه را ارائه می‌دهد. از مهم­ترین مزایای مدل کسب و کار فریمیوم می ­توان به جذب کاربران بسیار بالا بالا اشاره کرد. همچنین بازاریابی موثری که توسط کاربران مدل کسب و کار فریمیوم انجام می­ شود به رشد سریع این مدل کسب و کار بسیار کمک می­کند.

 

مدل بازارآنلاین (Marketplace Model)

این مدل به عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کند. مثال‌هایی شامل آمازون، ایبِی و اوبر هستند. در ایران دیجیکالا بعنوان یک پلتفرم خرید آنلاین که به فروشندگان و خریداران امکان خرید و فروش انواع محصولات را می‌دهد. پلتفرم دیوار و ترب و اسنپ نیز مثال­های مشابه از این مدل کسب و کار هستند.

 

مدل تولید به تقاضا (On-Demand Model)

در این مدل، محصولات یا خدمات بر اساس درخواست مشتری تولید می‌شوند. شرکت­ هایی که در زمینه طراحی و اجرای نظرسنجی­ با موضوعات مختلف فعالیت دارند، از بیزنس مدل تولید به تقاضا استفاده می­ کنند. همچنین شرکت­ های فعال در زمینه انجام تحقیقات بازاریابی جز این دسته از مدل کسب و کار هستند. مثال مرتبط با این سبک از مدل کسب و کار برند پُرس ­لاین است.

 

مدل اجتماعی (Social Business Model)

این مدل بر روی حل مشکلات اجتماعی تمرکز دارد و معمولاً به دنبال ایجاد تأثیر مثبت بر جامعه است. مثال‌هایی شامل کسب‌وکارهایی که از درآمد خود برای کمک به امور خیریه استفاده می‌کنند.

 

مدل مبتنی بر داده (Data-Driven Model)

این مدل از داده‌ها و تحلیل‌های پیشرفته برای تصمیم‌گیری و بهینه‌سازی کسب‌وکار استفاده می‌کند. شرکت‌هایی که از این مدل بهره می‌برند، معمولاً در زمینه‌های فناوری و تحلیل داده فعال هستند.

 

مدل اقتصادی دایره‌ای (Circular Economy Model)

 این مدل بر کاهش ضایعات و استفاده مجدد از منابع تمرکز دارد. کسب‌وکارهایی که با این مدل کار می‌کنند، معمولاً به دنبال بهینه‌سازی فرآیندها و محصولات خود برای حفظ محیط زیست هستند. از آنجاییکه روز به روز به طرفداران محیط زیست اضافه می­شود و درعین حال بحران­های محیط زیستی به شدت رو به افزایش است؛ لذا بیزنس مدل­های اقتصادی دایره­ای قابلیت نفوذ و رسوخ سریع در بازار را دارا می­باشند. برندهای پاتاگونیا (تولید کننده لباس و تجهیزات ورزشی) و برند گرین تویز (Green Toys) بعنوان تولید کننده اسباب بازی قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست، از جمله معروف­ترین و موفق­ترین برندهای پیشتاز با مدل کسب و کار اقتصادی دایره­ای هستند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

  • مزایای نوشتن بیزینس پلن

    مزایای نوشتن بیزینس پلن

    اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بسته‌بندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بسته‌بندی حرفه‌ای‌تر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضح‌تر و شفاف‌تر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار