شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبرندینگ اهمیت اسپانسرینگ در برندسازی

اهمیت اسپانسرینگ در برندسازیافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

اسپانسرینگ یکی از ابزارهای کلیدی برندینگ و از اجزای "ارتباطات یکپارچه بازاریابی" است که نقش بسیار مهمی در فرآیند برندسازی دارد.

 


ظریف­ ترین نکته در اسپانسر شدن اینست که ما بعنوان اسپانسر انتخاب کنیم که حامی و اسپانسر چه رویدادی باشیم نه اینکه دیگران برای ما دعوتنامه بفرستند تا ما بررسی کنیم کدام رویداد شرایط بهتری جهت اسپانسرینگ یا حامی­‌گری دارد!

نکته بسیار مهم و اساسی در اسپانسرینگ این است که محتوای رویداد مدنظر، قابلیت انتقال اِلمان­های برند ما را به مخاطب داشته باشد؛ یعنی ما بعنوان اسپانسر در جای درست و برای مخاطب هدف برندسازی کنیم و جایگاه­‌مان را در ذهن مخاطب ارتقا دهیم.

 

 

برای مثال برند بسیار معتبر سیکو (SEIKO) که یک برند قدیمی ساعت ژاپنی می­‌باشد، هر چهار سال یکبار فقط در رویداد ورزشی المپیک اسپانسر می­‌شود. این برند ژاپنی با توجه به جایگاهی که طی سالیان مختلف برای خود در بازار تعریف کرده است اقدام به این کار می­‌کند. ساعت سیکو از قدیم روی این ویژگی مانور می­‌دهد که ساعت­‌های من بسیار دقیق هستند و هرگز عقب یا جلو نمی­‌روند. در واقع ساعت سیکو روی ویژگی "دقت" تمرکز کرده است و برای اینکه اِلمان دقیق بودن ساعت را به مخاطبانش منتقل کند، سراغ جایی رفته که ارزش ثانیه­‌ها آنجا مشخص می­‌شود: مسابقات المپیک، رشته دو و میدانی!! جایی که ثانیه­‌ها مشخص می­‌کند یک ورزشکار از رفتن به مراحل بالاتر باز می­‌ماند یا موفق می­‌شود. جایی که صدم ثانیه رنگ مدال­ها را تغییر می‌­دهد. جایی که هزارم ثانیه پرچم و سرود ملی یک کشور را می­‌تواند به اهتزار در بیاورد!! اگر خاطرتان باشد یوسین بولت (قهرمان افسانه‌­ای مسابقات دوی سرعت) برای اولین بار تنها با اختلاف 2 صدم ثانیه توانست آسافا پاول، رقیب قدرتمند هموطنش را شکست داده و لقب سریعترین مرد جهان را از وی بگیرد. در واقع وقتی بیننده­‌های تلویزیونی یا تماشاگران حضوری در ورزشگاه با هیجان و ذوق وصف ناشدنی مسابقات دو میدانی المپیک را دنبال می‌­کنند، بصورت ناخودآگاه تصویر برند ساعت سیکو و لوگوی ساده و منحصر به فردش را به موازات تصویر رقابت های دو میدانی در ذهن­شان نقش می­‌بندد. لذا هر جا ساعت سیکو را ببینند و یا در مورد ساعت سیکو مطلبی بخوانند یا اینکه در مورد ساعت سیکو تیزر تبلیغاتی ببینند، ناخودآگاه هیجان مسابقات المپیک و شمارنده ثانیه­‌ها و صدم ثانیه­‌ها در ذهن­شان تداعی می­شود بدون آنکه خودشان متوجه شوند!!

 

 

بطور کلی اسپانسرینگ به برندها کمک می­‌کند تا به مخاطبان جدید و بخشی از جامعه هدف­شان است دسترسی داشته باشند و خودشان و خدماتشان را به آن­ها معرفی کنند. ضمن اینکه ارتباط دائم با مخاطب باعث می­شود که برند شما نسبت به رقبا جایگاه خود را از دست ندهد. برای مثال شرکت "همراه اول" بعنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران سال­هاست که اسپانسر و حامی مالی باشگاه استقلال است؛ طیف وسیعی از طرفداران باشگاه استقلال را جوانانی تشکیل می­‌دهند که مخاطب اصلی همراه اول هستند. جوانانی که بیشتر طول روز را مشغول صحبت کردن با تلفن همراه و یا استفاده از اینترنت موبایل هستند؛ دو خدماتی که توسط شرکت همراه اول به بازار عرضه می‌­گردد.

 

 

همچنین اسپانسرینگ یا حامی­گری به برندها کمک می­کند که در قبال همکاری با شخصیت­های مختلف یا رویدادهای مختلف اعتبار بیشتری بدست بیاورند و اعتماد مشتریان را جلب کنند. برای مثال برند "نوین چرم" سالهاست که با "بهرام رادان" بعنوان یک بازیگر حرفه­‌ای و بدون حاشیه همکاری می‌­کند. این همکاری باعث می­شود که برند نوین چرم ویژگی­های "زیبایی" و "خوش تیپ بودن" و "موفقیت" و "ثبات" را از چهره و اِلمان­های ظاهری و شخصیتی بهرام رادان به مخاطبانش منتقل کند.

علاوه بر این اسپانسرینگ یا حامی­گری به برندها کمک می‌­کند تا بین برند و جامعه هدف­شان یک ارتباط عاطفی برقرار کنند. برای مثال سالهاست که برند­های مختلف اقدام به اسپانسرینگ و حمایت مالی از موسسات خیریه مثل "محک" می‌­کنند. با این اقدام هم به بخشی از مسئولیت اجتماعی‌­شان عمل می­‌کنند و هم به ایجاد و تقویت رابطه عاطفی با مخاطب کمک می­کنند.

در نهایت اینکه اسپانسرینگ فوق­‌العاده موثر و بعنوان یکی از ابزارهای اصلی IMC می‌­تواند در ارتقای جایگاه برند و هویت کسب و کار شما ایفای نقش کند.


در اینجا می‌توانید برای افزایش یادگیری به فایل صوتی مکمل نیز گوش فرا دهید.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

مدیریت مالی شخصی

نکات کلیدی در مورد چک

نکات کلیدی در مورد چک

مدیریت زمان

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

5 تکنیک با ارزش مدیریت زمان که چکیده تمام تکنیک های مدیریت زمان است

مشاهیر

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

آشنایی با کارآفرین ملی؛ میرمصطفی عالی نسب + ویدیو

بیزینس پلن

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

۱۳ مرحله برای نوشتن بیزینس پلن یا طرح کسب و کار

استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

10 ایده برای شروع یک استارت آپ

راه اندازی کسب و کار

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

۱۰ نکته از راه اندازی کسب و کار جدید که هیچکس به شما نمی‌گوید

فروش تلفنی

معجزه پیگیری در افزایش فروش

معجزه پیگیری در افزایش فروش

مدیریت فروش

مدیریت فروش شامل چه وظایفی می‌شود؟

مدیریت فروش شامل چه وظایفی می‌شود؟

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار