شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبرنامه ریزی برنامه ریزی سال جدید را چطور بنویسیم؟

برنامه ریزی سال جدید را چطور بنویسیم؟افزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

برنامه ریزی ابزار ناملموس و هنرمندانه برای تحقق اهداف است. هنگامی که برای زندگی و کسب و کارتان برنامه ریزی داشته باشید، در هر لحظه می توانید مسیرتان را به درستی پیدا کنید؛ می توانید جایگاه فعلی تان را به وضح درک کنید؛ می توانید امیدوارانه تر ادامه دهید؛ می توانید سریعتر به اهدافتان برسید و البته می توانید بیشتر رشد کنید!


هر سال با چند تجربه و درس خوب به پایان می رسد و سال جدید با درس های جدید آغاز می شود. سال نو فرصتی دیگر برای ما فراهم می کند تا بهتر بیاندیشیم و معقولانه تر عمل کنیم. صفحات آن خالی است. ما کتاب را باز خواهیم کرد. این کتاب فرصت نام دارد. این ما هستیم که کتاب فرصت را به نگارش در می‌آوریم. لذا نقطه آغازین هر برنامه ای مرورِ فعالیت های پیشین است؛ پس دفترچه یادداشت را بردارید و خلاصه ای از کارهای که در سال گذشته انجام داده اید و برایتان مهم بوده است را بنویسید.

 

برنامه سال جدید را شفاف بنویسید.

مواردی را بنویسید که جوانب کار، روابط عاطفی، سلامتی، مذهبی و شخصی را در بر بگیرد؛ با این ترفند همه موفقیت ها و عدم توفیقات گذشته و همچنین مهمترین اهداف پیش رو از قلم نخواهد افتاد. از سوی دیگر مشخص کردن چنین اهدافی شما را از رویا پردازی با امید بسیارکم و احتمال دستیابی اندک و نامعلوم به به سوی نتایج و فعالیت های معین و ملموس رهنمود می کند.

اهداف قدرتمند بطور حتم از همه جوانب از پیش مشخص شده اند. در واقع باید بصورت واضح و شفاف بیان کنید به دنبال چه چیزی هستید؟ باید بتوانید با تمام جزییات اهداف تان را بیان کنید. مثلا اگر یکی از اهداف تان در سال جدید خرید ماشین است باید بدانید که مشخصا چه نوع خودرویی میخواهید بخرید؟ چه رنگی باشد؟ اتومات یا دستی؟ تو دوزی صندلی ها چطور باشد؟ به یاد داشته باشید هر چه قدر اهداف شما مشخص تر و شفاف تر باشد خیلی بهتر و سریعتر متوجه می شوید که چه باید بکنید و چه کارهایی باید انجام دهید تا همه منابع را را جهت دستیابی به آن هدف فراهم کنید.

 

برنامه سال جدید را دقیق بنویسید.

اهداف تان را طوری بنویسید که بصورت کمّی و تجسمی باشد. یعنی بتوان همه ابعاد آن را با عدد و رقم اندازه گیری کرد. هدف را باید بتوان با حواس پنجگانه اندازه گیری کرد. مثلا اگر هدف شما لاغر شدن باشد، باید بنویسید که می خواهید به چه وزنی برسید؟ می خواهید به چه میزان از چابکی برسید؟ دوست دارید سایز لباستان چه اندازه باشد؟ دور شکم چند سانتیمتر باشد؟ لاغر شدن با رژیم غذایی باشد یا ورزش؟ چربی بسوزانید یا عضله؟ مثلا از 100 کیلو طی یکسال می خواهید برسید به 75 کیلو! خب حالا باید ببینید به ازای هر کیلوگرم کاهشِ وزن چند کالری باید بسوزانید؟ به ازای هر کیلومتر پیاده روی چقدر کالری مصرف کنید؟ از طرف دیگر میزان کالری غذاهایی که می خورید چقدر است؟

 

برنامه سال جدید را پیگیری کنید.

بیایید برای یک بار هم که شده ایده آل گرایی را کنار بگذارید. یک هدف ولو کوچک را آنقدر پیگیری کنید تا به نتیجه برسد. اگر برنامه ریزی سال جدید از حد توان و تعادل خارج نشود حتما محقق خواهد شد؛ چیزی ننویسید که مستلزم روزانه 18 ساعت کار باشد. طوری بنویسید که بتوان پیگیری کرد. به منظور پیگیری بهتر حتما برنامه سال جدید را مکتوب کنید. اگر پشت میز نشین هستید می توانید از فایل اکسل استفاده کنید؛ وگرنه حتما پرینت برنامه را در دسترس داشته باشید. برنامه بهتر است شامل ستون ساعات شبانه روز و سطر ایام هفته باشد.

هر وقت برنامه ای که نوشتید تبدیل به فعالیت روزانه شد موفق خو.اهید شد؛ هر وقت دانستید برنامه فردایتان چیست موفق خواهید شد؛ هر وقت اهدافتان را پیگیری کردید موفق خواهید شد!

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت