شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیفروش حضوری هرگز به مشتری نه نگویید

هرگز به مشتری نه نگوییدافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

یکی از معضلات جامعه امروز که در بین اکثر آدم ها هم رایج است «نداشتن قدرت نه گفتن» است. ترس از نه گفتن همیشه باعث می شود تا اولویت های دیگران را به اولویت های خومان ترجیح دهیم. اما در مواجهه با مشتری اینگونه نیست؛ اکثر فروشنده ها با مشتری هیچ تعارفی ندارند و اگر محصول یا خدماتی را نداشته باشند صراحتا به مشتری می گویند "نه". به همین سادگی یک مشتری با ارزش از دست رفت!


موضوع نه گفتن به مشتری جزو دغدغه هایی که است که همه ما حداقل یک بار با آن مواجه شدیم، به نظر اینطور میاد، کسی که به ما "نه" میگه یجورایی بی عاطفه هست یا نمیخواد کاری رو انجام بده یا حتی ممکنه دوست نداشته باشه اون کار رو برای ما انجام بده. در واقع بزرگترین ترس توی هر کسب و کاری ترس از دست دادن مشتری هستش. توصیه مهم ما در زمانی که میخواهید به مشتری "نه" بگویید، به شما این است: 

اگر مشتری درخواستی از شما داشت و در توان شما نبود، هرگز به مشتری نه نگویید بلکه پیشنهاد جایگزین را مطرح کنید. در واقع هیچ گاه از کلمه "نه"، "نداریم"، "نمی شود" و "نمی توانیم" استفاده نکنید. استفاده از این کلمات نه تنها دردی از شما و مشتری دوا نمیکنه بلکه فقط نقطه ضعف شما را مشخص می کنه. به جای استفاده از کلمه "نه" به سادگی و با شفافیت تمام به مشتری توضیح دهید که چه کار دیگری می توانید برای او انجام دهید. اگر باز هم کاری از دستتان بر نمی آمد، اندکی مشاوره در مورد محصول به مشتری بدهید. در انتها هم می توانید بهترین گزینه برای خرید از رقبا را به مشتری معرفی کنید.

 

به یاد داشته باشید «نه گفتن به مشتری» همانند شلاق زدن روی صورتش است. شلاقی که درد ندارد اما حتما اثرش تا مدت ها باقی خواهد ماند!

 

تکنیک بسیار حرفه ای "نه گفتن به مشتری"

به یاد داشته باشید که همیشه راهی برای خلاقیت هست. روش خلاقانه ای که در بسیاری از موارد کار میکند. اگر مشتری اصرار به دریافت خدمات یا محصولی از شما بود و شما هم توان ارائه نداشتید به جای "نه گفتن" با لبخند بگویید «بله داریم»، اما شرایطی را پیش پای مشتری بگذارید که توان پرداخت نداشته باشد و خودش از خواسته اش پشیمان شود.

مثلا بگویید «بله داریم، سفارش جدید ماه آینده به دستمان می رسد و در اختیار شما قرار خواهیم داد» 

مثلا بگویید «بله داریم، برای شش ماه آینده می توانیم به شما وقت بدهیم»

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر باعث افزایش فروش می شود؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر باعث افزایش فروش می شود؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

فرئش بیشتر با گسترش بانک اطلاعاتی

فرئش بیشتر با گسترش بانک اطلاعاتی

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار