مفهوم برندسازیافزودن دیدگاه
امروزه برندها نقش مهم و ارزشمندی در توسعه فضای کسب و کار و تجارت جهانی دارند. به طوری که از برندها به عنوان سنگ بنای اقتصاد جهانی نام برده میشود. مقوله برندسازی و مدیریت برند امروزه طرفداران متعددی در دنیای بازاریابی دارد.
در دهه 1990، کانون پیشینه پژوهشی بازاریابی از مشخصه ها و ویزگی های محصول به سمت برندسازی یا همان خلق برند معطوف شد. امروزه همگان بر این باورند که برندسازی به بخش کوچکی از یک ارائه فروش به منظور ایجاد فرصت برای هویت بخشی و خلق تصویری از شرکت محدود نمیشود. حوزه برندسازی مقولات بسیار گسترده تری را تحت پوشش قرار میدهد که از آن جمله میتوانبه مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت (CSR) اشاره کرد؛ یک بنگاه اقتصادی برای خوشنامی خودش بایستی نه تنها علاوه بر بازاریابی، استراتژی برندسازی خود را کامل نماید؛ بلکه باید تاکید بر مسائلی همچون اصول اخلاقی، حفظ محیط زیست و تجارت منصفانه را نیز در دستور کارش قرار دهد. در این زمینه، اهمیت یافتن زیبایی شناسی و به خصوص عناصر هیجانی در تجربه فرد از یک برند، امر طبیعی است.
برندسازی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از طریق فراهم آوردن شرایطی که منجر به رضایتمندی مشتری از تجربه خرید برند و بازگشت وی میشود. زمانی که مشتریان اعتمادشان به برند از طریق رضایتمندی از تجربه خرید توسعه مییابد شرکت ها این فرصت را دارند که ارتباطات با آنها را بسازند، برند را قوی کنند به گونه ای که تقلید از آن توسط رقبا سخت باشد.
علاوه بر این برندسازی پیامدهایی در پی دارد که عبارتند از: وفاداری مشتریان، دانش، خرید مجدد، رفع حساسیت قیمت، دریافت بازخوردهای مثبت، دفاع از برند و دارایی برند.
برند مشترک یا اتخاذ برند سالها است که مطرح و به صورت فزایندهای توسط فروشندگان استفاده شده است. اتخاذ نام تجاری یا برند مشترک ممکن است اشکال مختلفی به خود بگیرد مانند همکاری نام تجاری، نام تجاری مواد تشکیل دهنده، بسط نام تجاری مرکب و یا نام های تجاری دوتایی. از طریق شکل دهی یک اتحاد خوب مزایای زیادی نصیب شرکتها میشود از جمله تسهیل در امر معرفی محصولات جدید، ورود به بازارهای جدید، کاهش میزان ریسک، کاهش هزینهها و بهبود موقعیت آنها در بازارهای فعلی. از طریق استراتژی توسعه برند، محصول جدید میتواند به وجود شرکت یا برند آشنا که خودش مجموعهای از تداعی ها است پیوند داده شود.
ساخت یک برند با داشتن ارزش ویژه برند به منزله در نظر گرفتن مزایای بسیاری برای یک شرکت میباشد. ایجاد وفاداری مشتریان، آسیب پذیری کمتر در بازاریابی و مواجهه با انتقادات، حاشیه سود بالاتر، پاسخ بهتر مشتریان به افزایش و کاهش قیمت ها، حمایت بیشتر، افزایش اثربخشی ارتباطات بازاریابی و افزایش فرصت های اعطای مجوز و ارتقای برند، از جمله مزایای داشتن یک برند قوی میباشند.
در هنگام ساخت برند شرکتی هویت سازمان به تصویر مثبت با ارزش و سازمان انتقال داده میشود. یک شرکت میتواند تصویر شرکت خود را از دو راه مستقیم و غیر مستقیم انجام دهد. راه مستقیم برای تحت نفوذ قرار دادن تصویر شرکت این است که ذی نفعان محتلف با روشهای مختلف ارتباطی آماده ارتباط شوند. روش غیر مستقیم، خلق هویت سازمان در درون شرکت است که سپس به طور غیر مستقیم تصویر شرکت را تحت نفوذ قرار میدهد. هر دو روش برای خلق تصویر سازمان مهم هستند. منفعتی که از تصویر مثبت بدست می آید این است که ذینفعان بیرونی جذب شرکت میشوند و تمایل دارند که با شرکت به تجارت بپردازند.
مطالب مرتبط
نظرات کاربران