شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیخلاقیت و نوآوری چهار اصلِ طوفان ذهنی

چهار اصلِ طوفان ذهنیافزودن دیدگاه

چهار اصل و قاعده اساسی وجود دارد که در جلسه طوفان ذهنی حتما باید رعایت شود؛ رعایت این قواعد و اصول در جلسه طوفان ذهنی منجر به هم افزایی و حصول نتیجه بهتر و در نهایت موجب بروز خلاقیت تیمی خواهد شد.


طوفان ذهنی نوعي ايده يابي گروهي و سازمان يافته است که در سال 1953 توسط «دکتر الکس اس اسبورن» تعريف شد. امروزه اين تکنيک چنان در آمريکا رواج يافته است که مي توان گفت جزئي از زندگي مردم آن شده است. طوفان فکري (ذهن انگيزي)، جلسه اي است که در ابتداي آن، مدير جلسه موضوع يا مشکلي را مطرح کرده و افراد حاضر در جلسه، پيرامون آن موضوع يا براي حل مشکل اقدام به ارائه ي ايده مي کنند. در واقع هدف اين تکنيک، جمع آوري ايده ها و يافتن بهترين آنها براي موضوع مطرح شده است. براي برگزاري جلسات طوفان فکري، 4 اصل مهم وجود دارد:

اصل اول: تعداد ايده هاي ارائه شده بسيار مهم است چرا که هر چه تعداد ايده ها بيشتر باشد، احتمال پيدا کردن ايده ي مناسب بيشتر خواهد بود. پس کميت ايده ها مهم است نه کيفيت آن ها.

 

اصل دوم: در طول برگزاري جلسه طوفان ذهنی، ارزيابي ايده هاي ديگران، نقد يا تمسخر آنها و قضاوتهاي عجولانه در مورد کاربردي بودن يا نبودن ايده ها ممنوع مي باشد. چرا که اين کار باعث از بين رفتن اعتماد به نفس و انگيزه ي افراد براي تصور و خيال پردازي شده و در نتيجه توليد ايده به حداقل مي رسد. لازم است که در اين جلسات افراد به ايده هاي جسورانه، دور از ذهن، عجيب و گاهي حتي خنده دار نيز فکر کنند.

 

اصل سوم: از آنجاييکه هر ايده اي مي تواند جرقه ي خلق ايده ي تازه ي ديگري باشد، اصل سوم اين است که همه ي اعضاي جلسه بايد به ايده هاي ديگران با دقت توجه کنند. هر فردي مي تواند حتي با ترکيب دو ايده، ايده ي تازه اي را ارائه دهد.

 

اصل چهارم: ايده هاي ايجاد شده در گروه، بهتر و بيشتر از ايده هايي است که مجموع افراد به تنهايي پيشنهاد مي کنند اما اين امر در گرو اين است که افراد گروه يکديگر را آزاد بگذارند و جلسه اي پرنشاط و پر از خنده و شادي را جلو ببرند. هيچ کس نبايد مانع يا حاکم اين جلسات باشد.

 

در رابطه با تعداد افراد شرکت کننده در جلسه ي طوفان ذهنی (ذهن انگيزي) تحقيقات زيادي انجام شده است که نتايج آنها نشان مي دهد بهتر است اين جلسات با 12 تا 15 نفر تشکيل شود. اما گاهي اين تعداد کمتر يا بيشتر نيز خواهد بود.

 

کار مدير جلسه نسبتا از اهميت بالايي برخوردار است. مدير جلسه وظيفه دارد تا جايي که ممکن است روند جلسه را کنترل کرده و افراد را تشويق و هدايت کند و در صورتي که احساس کرد ايده هاي افراد پاسخ درستي به مشکل مطرح شده نيست، با دوباره مطرح کردن موضوع و توضيح بيشتر، صورت مسئله را در ذهن افراد روشن و واضح کند. با توجه به اينکه در طول جلسه ارزيابي ايده ها ممنوع مي باشد، لازم است در فرصت ديگري ايده هاي جمع آوري شده به خوبي مورد تجزيه و تحليل قرار گيرند.

 

نکته هاي کليدي

 - هر چه تعداد ايده ها بيشتر باشد، احتمال يافتن ايده ي مناسب بيشتر خواهد بود.

 - مسخره کردن ايده هاي ديگران ممنوع بوده زيرا انگيزه ي متفاوت فکر کردن را از بين مي برد.

 - از ترکيب ايده هاي مختلف مي توان ايده ي جديدي را خلق کرد.

 - اگر دو يا چند چيز با يکديگر ترکيب شوند، نتيجه ي حاصله چيزي بيش از جمع جبري اجزاي جداگانه ي آنها خواهد بود و اين اصل هم افزايي نام دارد.

 - نقش مدير جلسه نسبتاً مهم است زيرا هدايت و کنترل جلسات را بر عهده دارد.

 - جلسه ي طوفان فکري، جلسه اي پر هياهو و شاد است و نبايد به شکل خشک و جدي اداره شود.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

کارآفرینی زنان

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

هوش مالی

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

مشاهیر

کاش زودتر شروع می‌کردم

کاش زودتر شروع می‌کردم

مدیریت فروش

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت