شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیاستارت آپ 8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشیافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

اگر قصد شرکت در دوره های آموزشی کسب و کار را دارید، بهتر است قبل از ثبت نام از صحت مواردی که در تبلیغات بیان می شود مطمئن شوید. ضمنا در اینجا موارد بسیار مهمی را به شما خواهیم گفت که برگزارکننده نیز در تبلیغاتش مطرح نمی کند.

امروزه استارتاپ ها هدف تبلیغات بسیار سنگین از طرف برگزارکننده های دوره های آموزشی کسب و کار هستند. دوره های آموزشی که بعضا یا کارایی لازم را ندارد و یا کپی است. اما در بین آن ها دوره های بسیار مفیدی هم وجود دارد که باعث رشد خودمان و کسب و کارمان می شود. برای آنکه به بهترین روش ارزیابی کنیم که چه دوره ای برای ما اثربخشی لازم را خواهد داشت معیارهایی جهت ارزیابی وجود دارد.

در اینجا 8 معیار اساسی را با شما در میان خواهم گذاشت تا از آن استفاده کنید:

 

1- نتیجه این آموزش چه چیزی است؟

مهم ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این سوال است: «از حضور در این دوره آموزشی چه نتیجه ای خواهم گرفت؟» این سوال را زمانی باید از خودتان بپرسید که فروشنده با چرب زبانی می خواهد شما را هیجان زده کند؛ و یا زمانیکه در اثر حضور در یک سمینار آموزشی شرکت کرده اید و در انتهای سمینار آموزشی بواسطه شنیدن حرف های انگیزشی به شدت هیجان دارید. در اینجا کمی مکث کنید و به خودتان بگویید: نتیجه این آموزش برای من چه خواهد بود؟

البته فراموش نشود، آموزش دیدن همیشه خوب است اما مهمتر از آموزش دیدن، آموزشِ مناسب دیدن است.

 

2- نظر شرکت کنندگان قبلی در مورد این دوره آموزشی چیست؟

یکی از مهم ترین ابزارهای ارزیابی یک دوره آموزشی، نظرات شرکت کنندگان قبلی است. به جرات می توان گفت که نظرات شرکت کنندگان دوره های گذشته حکم ضمانت اجرایی آیتم هایی است که شما قرار است آموزش ببینید. چرا که پیش از ثبت نام در یک دوره آموزشی ممکن است به لحاظ منطقی توجیه شده باشید اما در مقام عمل آنچه که وعده داده شده بود از جانب برگزارکننده محقق نشود. پس از قبل از ثبت نام حتما با چند نفر از دانش آموختگان قبلی صحبت کنید و یا نظراتشان را بصورت ویدیویی در سایت برگزارکننده مشاهده کنید.

 

3- چه کسی تدریس می کند؟

حتما قبل از ثبت نام رزومه مدرس را بخوانید. ببینید که تا به حال این آموزش را به چند نفر دیگر قبلا تدریس کرده است؟ مهم ترین نکته در رزومه یک مدرس این است که آیا مدرس مصداق مواردی که آموزش می دهد هست؟ مثلا اگر آموزش فروش می دهد، آیا کسب و کاری دارد؟ یا فقط آموزش می دهد؟ اگر آموزش فن بیان می دهد در چه موارد تخصصی قبلا سخنرانی کرده است؟

متاسفانه خیل عظیمی از مدرسان امروزی به محض گذاراندن یک دوره آموزشی، اقدام به بازگو کردن همان مطالبی که آموزش دیده اند می کنند؛ البته این کار اشکال ندارد اما مدرسی که تجربه عملی در حرف هاو محتوایش نداشته باشد، هیچ وقت محتوای ناب و درجه یکی را در اختیار شما قرار نخواهد داد.

 

4- قیمت دوره چقدر است؟

در پرسشی که از شرکت کنندگان دوره های مختلف آموزشی در رابطه با معیارهای یک دوره آموزشی شده است بسیاری عامل قیمت را فورا مطرح کرده اند. به یاد داشته باشید اگر از حضور در یک دوره آموزشی نتیجه مورد نظرتان را می گیرید، قیمت آن دوره هر چه باشد بپردازید و شرکت کنید. دلیلش خیلی ساده است؛ ما پس از آموزش دیدن نسبت به یک سری مسائل آگاهی کسب می کنیم. پس اگر هر چه زودتر این آگاهی را به دست نیاوریم، در ادامه باید برای ندانم کاری هایمان در زندگی هزینه اش را دوچندان باید بپردازیم! نتیجه اینکه یا برای آموزش هزینه می کنیم و یا در زندگی به خاطر آموزش ندیدن، بهای بیشتری پرداخت می کنیم.

 

5- چه خدماتی ارائه می شود؟

بهترین دوره آموزشی، دوره ای است که، شرکت کننده هیچ دغدغه ای جز آموزش نداشته باشد. مثلا پذیرایی، صندلی نامناسب، نور کم، سر وصدا اضافی و مواردی از این قبیل؛ این ها مسائلی هستند که دغدغه اضافی و حواس پرتی شرکت کننده را به دنبال دارند. پس حتما این مورد را هم جویا شوید.

 

6- چقدر مطالب کاربردی خواهد بود؟

کاربردی بودن مطالب بابت این است که فقط روی کاغذ جواب ندهد. بلکه در عمل هم بشود آن را انجام داد. باید دید چقدر از آن گفته ها را می توان در فضای واقعی پیاده سازی کرد و یا اصلا چقدر از آن آموزش ها قابل پیاده سازی در محیط ایران و متناسب با کسب و کار ما است.

 

7- پشتیبانی به چه صورت خواهد بود؟

همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید که صرف حضور در یک دوره آموزشی به منزله یادگیری نیست. بلکه آن زمانی که شما مطالب آموخته شده را به کار ببندید، یادگیری اتفاق می افتد. در هنگام به کار بستن آموزش ها ممکن است سوالات بسیاری در ذهن شما ایجاد شود. پس هنگام ثبت نام از نحوه پشتیبانی جویا شوید و برگزارکننده را با این معیار ارزیابی کنید.

 

8- ضمانت انصراف از دوره

نکته آخر اینکه اگر به هر دلیلی برایتان اتفاقی افتاد و خواستید از حضور در آن دوره آموزشی انصراف دهید، چه ضمانتی بابت بازپرداخت پول شما وجود دارد؟ آیا در رسید ثبت نام همچین موردی ذکر شده است؟ این مورد زمانی شما را بیشتر آزار خواهد داد که برگزار کننده علی رقم دادن ضمانت شفاهی بابت انصراف شما مبنی بر بازپرداخت وجه، از این کار صرف نظر می کند و برای بازپرداخت وجه، شرایط عجیبی را پیش روی شما می گذارد.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

مدیریت مالی شخصی

راه رهایی از فقر چیست؟

راه رهایی از فقر چیست؟

مدیریت مالی شخصی

نکات کلیدی در مورد چک

نکات کلیدی در مورد چک

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت