شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیراه اندازی کسب و کار تجربه راه اندازی کسب و کار در صنعت اسباب بازی

تجربه راه اندازی کسب و کار در صنعت اسباب بازیافزودن دیدگاه

صنعت اسباب بازی یکی از صنایع رو به رشد در دنیاست. در این نوشتار تجربیات بسیار مفیدی از یک تولیدکننده اسباب بازی آورده شده است؛ بطوریکه با مطالعه آن به راحتی می توانید از تجربیات مصاحبه شونده استفاده کنید و نکات مفیدی را بیاموزید.


از زماني كه توليد اسباب بازی هاي چوبي به عنوان يك كسب و كار مطرح شد، سه قرن مي گذرد.اين كسب و كار از رونق رو به رشدي برخوردار بود تا اينكه جنگ جهاني دوم معادله ها را تغيير داد.

توليد ارزان و انبوه اسباب بازی هاي پلاستيكي توجه توليد كنندگان را به خود جلب كرد و رفته رفته رزين جاي چوب را گرفت. اما ويژگي هاي منحصر به فرد چوب باعث شده بار ديگر محصولات چوبي جان تازه اي بگيرند و حس نوستالژيك پدر و مادر ها را براي تهيه اين مدل از اسباب بازی ها تحريك كنند.

 

شركت ميدامان پارس نيز يكي از توليد كنندگاني است كه از سال 90 و در شهرك صنعتي خاوران توليد اسباب بازی هاي چوبي را آغاز كرده است.

در ادامه شما را به خواندن گفت و گويي كه با مسعود عليپور پارسا و مهدي صباح پاكدل مديريت اين شركت داشتيم دعوت مي كنیم .

 

چگونه وارد حوزه توليد اسباب بازی شديد؟

عليپور: شروع فعاليت ما از يك پيشنهاد كليد خورد. زماني كه يكي از دوستانم بلوك هاي چوبي را به من معرفي كرد، از آنها بسيار خوشم آمد و با پسرم شروع كرديم به ساخت و ساز. همين قطعات ساده چوبي و شكل هاي پيچيده اي كه با آن ساخته مي شد،‌عشق به ساختن و توليد اسباب بازی را در من زنده كرد پس براي وارد شدن به اين كار عزمم را جزم كردم و قضييه را با آقاي پاكدل كه يكي از صميمي ترين دوستانم بود، مطرح كردم
پاكدل : وقتي ايشان به من پيشنهاد راه اندازي يك شركت توليدي در زمينه اسباب بازی را دادند، با آغوشي باز از اين پيشنهاد استقبال كردم. چرا كه من اعتماد زياد و شناخت خوبي نسبت به او داشتم كه حاصل ارتباط خانوادگي مان بود.

 

شركت ميدامان چه محصولاتي را توليد مي كند؟

عليپور: شركت ميدامان پس از دو سال فعاليت در حوزه توليد اسباب بازی هاي فكري محصولاتي نظير بلوك هاي چوبي، كفش چوبي بندآموز، پازل جيجرو، جورچين تانگرام و ميداكا را وارد بازار كرده است كه جنس اغلب محصولات از چوب است

 

لطفا محصولاتتان را بيشتر برايمان معرفي كنيد؟

پاكدل : بلوک های چوبی يكي از اولين محصولات شركت است كه از قطعات هم اندازه چوب ساخته شده است. با چینش حساب شده اين بلوکها ، سازه های سه بعدی و حجم دار مختلفي ساخته مي شود كه بدون استفاده از چسب و گيره پايدار مي ماند. اين بازي تجسم فضايي و خلاقيت كودكان را شكوفا مي كند. با استفاده از قطعات بيشتر سازه هاي پيچيده تري ساخته مي شود.

هدف ما از ساخت اين محصول ارائه آموزش هاي كليشه اي نيست ، ما مي خواهيم دست كودكان براي ساخت چيزي كه مي خواهند بسازند باز باشد تا هر چه مي خواهند بسازند
جورچین تانگرام برگرفته از یک بازی کهن چینی است. نوع 16 تايي آن قبلا طراحي شده بود اما بسته 36 تايي آن محصول شركت ميدامان است. اين جورچين از چندین قطعه با اشکال هندسی لوزی، مربع و مثلث تشکیل شده است . اصلي ترين هدف اين بازي به كارگيري اصل تقارن است و به کودکان امکان می دهد تا قطعات موجود را يا داخل قاب مربع شکلش بچينند و يا با استفاده از قطعات آن به ساخت اشكال دو بعدي و سه بعدي بپردازند كفش چوبي بندآموز هم بايك سي دي آموزشي همراه است. در اين سي دي سه روش مختلف براي بستن كفش به كودكان آموزش داده مي شود.
جیجرو هم محصول جدیدی از شرکت میدامان است که در راستای تقویت مهارت های دیداری و فکری طراحی شده است.جيجرو داراي 12 قطعه غير هم شكل است كه با 50 روش داخل فضاي مثلثي چيده مي شود. به گفته دكتر سيدا مرد حافظه ايران اين بازي وسيله مناسبي براي تقويت حافظه و پيشگيري از آلزايمر است.
ميداكا هم محصول ديگري است كه انواع مشابه آن در بازار وجود دارد اما مزيت اين محصول چوبي بودن آن است معمولا بزرگترهابراي جدا كردن قطعات درهم رفته آن با احتياط عمل مي كنند ولي كوچك تر ها با جسارت قطعات آن را مي كشند تا بالاخره اين معما را حل كنند.

 

كيفيت در توليد محصولات چقدر برايتان مهم است؟

عليپور : “ ما راه هايي را پيدا كرديم كه قيمت محصولاتمان را بدون كاستن از كيفيت ‌كاهش دهيم. محصول ما معرف يك جنس ايراني است، بنابراين كيفيت آن بايد طوري باشد كه باعث سرافرازي ما در اقصي نقاط جهان باشد. وقتي من يك محصول وطني را مي بينم كه با كيفيت بالايي توليد شده ، خوشحال مي شوم اما متاسفانه بعد از اينكه مشتريان خود را پيدا كرد، معمولاكيفيت آن كاهش مي يابد. به همين خاطر با خودم عهد بستم كه در هر شرايطي جنس با كيفيت توليد كنم. وي به يك ضرب المثل انگليسي اشاره مي كند و با خنده مي گويد:

"هنوز آنقدر ثروتمند نشده ايم كه جنس ارزان بخريم"

 

با چه مشكلاتي در راه توليد محصولتان مواجه شده ايد؟

علیپور: هر کاری فراز و نشیب های خود را دارد، یکی از سختی های تولید اسباب بازی های فکری نیاز آنها به توضیح است در واقع شما برای فروش یک ماشین ، هیچ توضیحی نمی دهید خود جنس به خوبی شناخته شده است اما بازی های فکری در تمام سلسله مراتب فروش به فروشنده قدرتمندی نیاز دارند که به خوبی از پس معرفی آنها برآید این پرزنت تا زمانی که محصول جایگاه خود را در بازار پیدا کند، ادامه دارد. از طرفی پدر و مادرها خود را ملزم می دانند برای بچه ها بازی فکری بخرند. آنها معمولا برندهایی را انتخاب می کنند که خودشان با آنها بازی کردند و یا شناخت بیشتری نسبت به آن دارند و در برابر محصولات جدید مقاومت می کنند. بنابراین به فرزندانشان حق انتخاب نمی دهند

پاكدل: خود کار هم مسائل خاص خودرا دارد زمانی که برخی از کارها را برون سپاری می کنیم کیفیت کاری که تحويل ما مي شود، مطابق با استاندارهای کاری ما نیست کوچکترین خطا در برش چوب ها، کیفیت کل کار را کاهش می دهد. بنابراین ما باید خودمان زمان بگذاریم و فوت کوزه گری را به دست آوریم. متاسفانه این امر نشان دهنده عدم آشنایی صنعت کاران نسبت به توانمندی های ماشین آلات است

 

براي فروش محصولاتتان از چه روش هايي استفاده مي كنيد؟

عليپور: شرکت میدامان برای توزیع محصولات خود از دو روش استفاده می کند در روش سنتی محصول را به عمده فروشان معرفی می کنند و در صورت توافق چرخه عمده فروش، بنکدار، مغازه دار شکل می گیرد. اما در روش دوم محصولا ت به مراکزی مانند آموزش و پرورش و شهرداری معرفی می شوند که می توانند زمینه مناسبی را برای

فروش محصولات فراهم نمایند. مثلا شهرداری می تواند در نمایشگاه های خود با تخصیص بن کارت هاي ويژه، خانواده ها را برای خرید بازی های فکری تشویق کند. آموزش و پرورش نیز می تواند با ترتیب دادن مسابقات مختلف نظیر ساخت و ساز با بلوک ها، این گونه بازی ها را به دانش آموزان معرفی کند. این روش بازاریابی یکی از استراتژی های شرکت برای فروش بیشتر است.

 

اگر خود را موفق مي دانيد چه عواملي را در موفقيت خود موثر مي دانيد؟

علیپور: اول هدفمند بودن و داشتن جهت فکری هدفمند.-دوم انگیزه و امیدبه آینده ای روشن-سوم صبر و پشتکار و تلاش در جهت رسیدن به اهداف و آرمانهای خویش- چهارم کاربرد دانس و فنون مدیریتی در کسب و کار. - پنجم تجربه دوران جوانی که همیشه دربازاربوده وتاحدودزیادی به شرایط بازار آشنا بوده ام، - ششم بهره گیری از اساتید مجرب در زمینه کاری خود و تلفیق دانش و تجربه(استفاده از نیروی انسانی متخصص و کاردان) - هفتم داشتن دوستان مثبت نگر که همیشه مشوق من در کسب و کارم بوده اند هر چند که تعداد آنها اندک بوده است.

 

نقطه يا نقاط عطف موفقيت و شكستتان در مسير كسب و كار را شرح دهيد.

علیپور: نقطه عطف موفقیت ما شناخت جامعه و روند موجود در کسب و کار خویش بوده است. کار ما بصورتی برنامه ریزی شده و مبتنی بر تفکری هوشمند بوده که همواره در پی کسب اطلاعات و شناخت نیازمندی هایی بوده است که رقیبان موجود آنرا درک نکرده و خواسته های مشتری را به گونه ای درست ارضا ننموده اند. ما در شرکت میدامان پارس با شناخت و آگاهی از فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب توانسته ایم با شعار "انقلاب عملکرد در صنعت اسباب بازی چوبی" کار خود را به گونه ای جدید و متفاوت آغاز نماییم و دراین راه با تلاشهای شبانه روزی و بهره گیری از دانش و تخصص اساتید مجرب در این زمینه و همچنین اجرای فنون بازاریابی و مدیریتی، اهداف و رسالتهای خویش را تا حد زیادی پیش ببریم.. شالوده اشتیاق به برتری ملاطی است که شرکت ما را پیروز نموده و سکوی پرتاب ما بسوی موفقیت محسوب می شود.

 

محصولات شما چه تمایزی نسبت به محصولات رقبایتان دارد؟

پاکدل: علت موفقيت و ماندگاري يك بازي فكري خوب طراحي مناسب " آن می باشد و من معتقدم : جذب مشتري از اصول اساسي هر كسب و كاري است. در صنعت اسباب بازی مشتريان ما عمدتا خانواده ها و كودكان هستند به همين منظور "طراحي" جايگاه خاصي برايمان دارد. گاهي اوقات طراحي يك محصول آنقدر اهميت پيدا مي كند كه به تنهايي زمينه ساز موفقيت يا شكست يك محصول مي شود. ما هم اكثر بازي هايمان را به گونه اي خلاق طراحي مي كنيم تا براي كودكان جذاب باشد. براي مثال در بازي " جامپو " که از كتابی با نام " فٍرست فٍرٍند " الهام گرفته شده از شخصيت هاي اصلي كتاب براي طراحي روي جلد و داخل بازي استفاده كرديم تا هم خواني بيشتري با كتاب آموزشي آن داشته باشد.
به طور كلي استراتژي شركت ما به كارگيري طرح هايي است كه علاوه بر جذابيت، زمينه آموزشي داشته باشد.

 

برگزاري نمايشگاه هاي اسباب بازی چه مزايايي براي توليد كنندگان اسباب بازی دارد؟

علیپور: حضور در نمایشگاه های اسباب بازی می تواندبسترمناسبی برای معرفی مستقیم محصولات به خانواده ها ایجاد کند. شرکت میدامان نیز با حضور در نمایشگاه های مختلف کوشیده است با کودکان ارتباط مستقیمی برقرار کند تجربه بازی هایی چون جیجرو، تانگرام و ساخت اشکال هندسی با بلوک های چوبی تنها مختص کودکان نیست. بزرگترها هم به این بازی ها تمایل نشان می دهند.

 

از حضور در نمايشگاه اسباب بازی خاطره اي داريد ؟

عليپور: در یکی از نمایشگاه ها یک مادربزرگ با خوشحالی چند بسته از محصولات ما را خرید و گفت :

« خوشحالم که می توانم اجناس ایرانی با کیفیتی را برای نوه هایم در آلمان تهیه کنم و به آنها بگوییم در انجا هم تولید کنندگانی هستند که به کیفیت معتقدند و جنس مرغوب دست مشتری می دهند»

همین جمله به ما نشان داد که مشتریان هم قدر جنس با کیفیت را می دانند و برایش ارزش قائلند .
پاكدل: گاهی یک بازدیدکننده مقابل غرفه نمایشگاهی ما می ایستد و کلی انتقاد می کند اما وقتی از آنها می خواهیم به خرید فکر نکنند و تنها چند دقیقه بازی کنند، دیدگاه آنها تغییر می کند و می گویند:

« فکر نمی کردیم این محصول اینقدر خوب باشد .»

 

‌شما از چه روش هاي خلاقانه اي براي فروش محصولاتتان استفاده كرده ايد؟

عليپور: « از آنجا که معرفی محصولات فکری نياز به توضيحات مفصلي دارد، در يكي از بازاريابي هايم از مسئول یک فروشگاه معتبر درخواست کردم قسمت کوچکی از فضای قفسه هایش را به محصول ما اختصاص دهد. بعد از موافقت او، یک طرح زیبا با بلوک های چوبی ساختیم و آن را در آن قفسه گذاشتیم. روی آخرین قطعه بلوک هم نام محصول و اسم شرکت را حکاکی کردیم.

مشتریان فروشگاه با دیدن این قفسه، از فروشندگان سراغ بلوک های چوبی میدامان را می گرفتند و درصورت تمایل خرید می کردند. درآوردن بلوک ها از بسته بندی و چیدن یک طرح با مفهوم باعث شد این محصول بدون هیچ گفت و گویی به مشتری معرفی شود و فروش خوبي هم داشته باشد. »

 

آيا سختي هاي كار باعث ناراحتي شما شده است؟

علیپور : من کارم را با عشق و علاقه آغاز کرده ام و به حرف مردم کاری ندارم.اگر در دراز مدت کارمان را صادقانه انجام دهیم نتیجه اش را خواهیم دید.اگر روزی از روی کار ما هم زده شود، تنها زمانی ناراحت مي شوم که جنس مشابه تولید ما کیفیت نداشته باشد.
پاکدل: تنها چیزی که باعث تاسف من می شود این است که مردم ارزش چوب را ندانند و بگویند:

“ چوبه دیگه” و اتفاقی که قرار است با همین چوب بیافتد را نبینند.

 

با توجه به طراحی زیبای کاتالوگ میدامان آيا از گرافيست هاي حرفه اي كمك مي گيريد؟

علیپور: طراحی کاتالوگ توسط یکی از دوستانمان انجام شده که حرفه او دوخت کت و شلوار است اما کار طراحی را به خاطر عشق و علاقه شخصی اش دنبال می کند. باز هم مي رسيم به همان جمله معروفی که می گوید :

« عمرتان را برای شغلی که به آن عشق نمی ورزید هدر ندهید. اشتیاق و علاقه به شما کمک خواهد کرد تا بهتر عمل کنید.»

شرکت میدامان را در حالی ترک می کنیم که جمله نوشته شده بر روی وایت برد شرکت را با خود مرور می کنم .با کریمان کارها دشوار نیست.

به درستی که کار با افراد بلند همتی که به ساختن فردایی بهتر می اندیشند و کریمانه هر آنچه دارند در طبق اخلاص می گذارند ، نه تنها دشوار نيست که‌ بسيار هم لذت بخش است.

 

برنامه شما برای کسب و کارتان درآینده چیست؟

آقای علیپور با اشاره به فراز و نشيب هاي توليد اسباب بازی مي گويد: در كار توليد كه باشي هر لحظه اش برايت خاطره مي شود اما برخي از اين لحظات نقش پر رنگي در حافظه ما مي يابند و برايمان به خاطرات ارزنده اي تبديل مي شوند. ما در فاميل مان جوان زياد داريم و زماني كه دور هم جمع مي شويم فرصت خوبي برايمان فراهم مي شود تا با هم بازي كنيم اما آنقدر بازي هاي تكراري كرده ايم که خسته شديم. اين بازي به خاطر شباهتش به چهار برگ برايمان جالب بود از طرفي باعث مي شود اطلاعات عمومي مان را بسنجيم و خب گاهي برخي اشتباهات املایی را تصحيح كنيم . به همين علت براي جمع خانوادگي و دوستانه ما بسيار آموزنده و مفيد بود و مي تواند هديه مناسبي براي ساير دوستانم باشد وقتي صحبت هاي اين خانم را شنيدم بسيار خوشحال شدم و خستگي از تنم بيرون رفت
خاطره ديگرم به روز پاياني همين نمايشگاه باز مي گردد، آن روز مسئولين سالن نمايشگاه چند بار از من و همسرم دعوت كردند تا براي اختتاميه مراسم به آمفي تئاتر برويم. ما هم كه درگير توضيح بازي ها براي بازديدكنندگان شده بوديم،بالاخره با اصرار آنها سالن را ترك كرديم و به آمفي تئاتر رفتيم و با ديدن نام خودمان روي صندلي هاي رديف اول تعجب كرديم. بعد از چند سخنراني در پايان قرار بود از توليد كنندگان برتر تقدير شود ما که هنوز متوجه علت اصرار این دوستان نشده بودیم مراسم را دنبال می کردیم که ناگهان ناممان را از پشت بلند گو اعلام كردند و به این ترتیب مقام سوم توليد را به همراه مبلغی نقد به عنوان هدیه دريافت كرديم شنيدن نام شركت در آن فضاي تخصصي آنقدر برايمان جذاب بود كه ،‌براي حضور قدرتمند تر در اين صنعت دلگرم شديم.

 

حرف آخر:طرحی نو برای بازی سازی

وطن تنها خاك و سنگ و خشت محل زادگاه نيست . . . مفاهيم مليت، فرهنگ، مذهب و وابستگي هاي تاريخي هستن كه روي هم رفته به كلمه اي مانند وطن روح مي بخشن و در يك كلمه جلوه گر مي شن و وقتي با عرق و تعصب و عشق آميخته مي شن ، اون وقت حسي به نام وطن دوستي در وجود انسان شكل مي گيره و در زمان لازم اين انسان مي تونه با اين حس ، بزرگ ترين مشكلات و موانع موجود در راه رسيدن به هدف رو از ميان برداره يا حتي به اين انسان انگيزه بده كه جان خودش رو هم به پاي اين اهداف والا فدا كنه.

مصاحبه: مختارمرادی

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت