كارت امتيازي متوازن چیست؟افزودن دیدگاه

کارت امتيازي متوازن، ابزاري است در جهت تنظيم و دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان. به اختصار ميتوان گفت که کارت امتيازي متوازن يک سيستم مديريتي استکه سازمان را در جهت تنظيم مسير و دستيابي به اهداف کليدي استراتژيک خود حمايت مينمايد.
يك جملهي قديمي ميگويد: " اگر تابهحال امتيازات خود را ثبت ننمودهايد، كاري جز يك تمرين معمولي انجام ندادهايد! " اگر از ما بپرسيد خواهيم گفت: "بهمنظور كسب موفقيت بيشتر براي سازمان و حفظ آن، نهتنها نيازمند ثبت صحيح امتيازات و نمرات خود ميباشيد، بلکه بايستي پيشبينياي نيز از نمرات احتمالي خود( از طريق هدفگذاري مناسب و تلاش براي رسيدن به آن اهداف، براساس يک رويهي ثابت) نيز داشته باشيد."ما در اين مرحله دربارهي اهداف و امتيازاتي كه ميتوانيم به آساني به آنها دستيابيم بحث نمينماييم، بلکه ما دربارهي اهدافي كه قوهي خلاقيت و نبوغ و تصورات شما (تخيلات) را گسترش خواهدداد، بحث مينماييم.
در اين قسمت بهتر است نگاهي به کارت امتيازي متوازن داشته و به سوال اساسی زير پاسخ مناسب و علمی دهیم:
کارت امتيازي متوازن (BSC)چيست؟ آیا وجوه یا مناظر کارت امتیازی متوازن(کام) چهار منظر است؟
بهمنظوراينکه کارت امتيازي متوازن را بهتر بشناسيم لازم است در ابتدا بدانيم که فلسفهي اين كارت از کجا آمده است و علت وجوديش چيست؟
در دههي 1990ميلادي، مدل کارت امتيازي متوازن ابتدا بهعنوان يک روش نوين ارزيابيعملکرد و سپس به عنوان ابزاري جهت کمک به تحقق استراتژي، توسط رابرت کاپلان استاد صاحب نام دانشگاه هاروارد و ديويد نورتن مشاور برجسته مديريت در امريکا مطرح شد و از سوي صاحبنظران مديريت و مديران سازمانها به شدت مورد استقبال قرارگرفت. آنها در اغلب سازمانها، با يک مشکل عمده بر خورد نمودند:
مديران اين سازمانها، فعاليتهايمديريتي خود را تنها بر اساس معيارهاي مالي و اقتصادي بنا نهاده بودند. ممکناست يک سازمان درگذشته بهنتايج اقتصادي بسيار مطلوبي دستيافتهباشد و در نتيجهي آن، برنامهريزي سالهاي آتي خود را بر پايهي همان نتايج سالهاي قبل خود استوار نموده باشد، اين امر بدين معناستکه تمام ارزيابيهاي سازمان نيز بر پايهي همان ارزيابي دورههاي زماني گذشته استوار گرديدهاست! به عبارت ديگر:" ارزيابي انجام شده نسبت به جايگاه گذشتهي سازمان صورت گرفته است" (ارزيابي گذشتهنگر). اما اين نوع ارزيابي، قادر به پاسخگويي بهاين سوال نيست : سازمان به کجا خواهد رفت؟
اين نوع ارزيابي، بهمثابه آناستکه شخصي بهطورمداوم به آينهي وسط اتومبيل بنگرد و فقط به جادهي پشتسر توجه نمايد، در حالي كه ماشين به سمت جلو درحال حركتاست.
سرعتبالا در تجارتجاريبينالملل باعثگرديده تا نياز سازمانها به ارزيابيهاي جامع و فراگير، برجستهتر از گذشته گردد.
به منظور مهيا نمودن سيستممديريتي سازمان در جهت همگام شدن با سرعت کنوني تجارت، و دردسترس قرار دادن اطلاعات مورد نياز مديريت، بهمنظور تصميمگيريهاي صحيحتر، کارت امتيازي متوازن ايجاد گرديد.
بهتر است بدانيد كه ارزيابي نمودن، تنها يک جنبه از کارت امتيازي متوازن است. کارت امتيازي متوازن يک سيستم است و نه يک سيستم ارزيابي صِرف. کارت امتيازي متوازن، ابزاري است در جهت تنظيم و دستيابي به اهداف استراتژيک سازمان. به اختصار ميتوان گفت که کارت امتيازي متوازن يک سيستم مديريتي استکه سازمان را در جهت تنظيم مسير و دستيابي به اهداف کليدي استراتژيک خود حمايت مينمايد. خلقكنندگان کارت امتيازي متوازن چهار منظر يا وجه اساسي را مطرح نمودند. اين چهار منظر، سازمان را از كسب موفقيت يا شکست، آگاه مينمايد. وظايف چهارگانه زير با نگاه به چهار منظر ذکر شده، ارائه ميگردد:
1ـ کارت امتيازي مالي:
بهمنظورشناخت نيازمنديها و عملکردمالي سازمان مورد استفاده قرار ميگيرد. معيارهاي مالي از مهمترين اجزاي نظام ارزيابي متوازن هستند. به ويژه در سازمانهايانتفاعي اين معيارها به ما ميگويند که اجراي موفقيتآميز اهدافي که در سه منظر قبلي تعيين گرديدهاند، در نهايت، موجب چهنتايج و دستاوردهايماليخواهدشد. تمامتلاشيکهبرايبهبودرضايتمنديمشتريان، ارتقايکيفيت و کاهش زمانتحويل محصولات وخدمات خود انجام ميدهيم؛ اگر به نتايج مالي ملموس ختم نشوند، هيچ ارزشي نخواهند داشت.
2ـ کارت امتيازي مشتري:
بهمنظور آگاهي از سطح رضايت مشتريان(از طريق سنجشهاي کمي و کيفي در مورد کالا و يا خدمات ارائه شده) مورد استفاده قرار ميگيرد.
3ـ کارت امتيازي فرايندهايداخلي:
در جهت ارزيابيفرايندهاي مورد نياز در سازمان بهکارگرفته ميشود. در اين منظر سازمانها بايد فرايندهايي را مشخص نمايندکه با برتري يافتن در آنها، بتوانند به ارزشآفريني براي مشتريان و نهايتاً سهامداران خود ادامهدهند. تحقق هريک از اهدافي که در منظر مشتري تعيين ميشود، نيازمند انجام يکسري از فرايندهاي عملياتي به صورت کارا و اثربخش است. اين فرايندها بايد در منظر فرايندهاي داخلي تعيين گشته و معيارهاي مناسبي نيز براي کنترل پيشرفت آنها توسعه داد.
4ـ کارت امتيازي دانش، رشد و يادگيري:
اين وجه بر نحوهي آموزش کارکنان ، کسب دانش و چگونگي استفاده از آن، بهمنظورحضور و بقاء در بازار رقابتي موجود، تمركز مينمايد. وقتي شما اهداف و معيارهاي مربوط به منظر مشتري و فرايندهاي داخلي را تعيين مينماييد، بلافاصله متوجه شکاف موجود بين مهارتها و قابليتهاي مورد نياز کارکنان و سطح فعلي مهارتها و قابليتها ميشويد. بنابراين اهداف و معيارهاي اين منظر بايد در جهت پر کردن اين شکافها و فاصلهها تعيينگردند و در ادمه معيارهاي مناسبي براي کنترل پيشرفت آنها نيز تعيين شود.
به هر حال نورتون و کاپلان با معرفي سيستم ارزيابي عملکرد خود توجه مديران را به اين نکته جلب کردند که بهتر است عملکرد کارکنان را با يک روش کلنگرانهتر مورد بررسي قرار دهيم.آنها نظريه خود را با چهار منظر يا وجه معرفي کردند، که در حال حاضر به شش منظر يا وجه افزايش پيدا کرده است. اثر ديگر نورتون و کاپلان با نام نقشه استراتژي، به اهميت وجه رضايت کارکنان و نیز وجه محيط و ارتباطات (وجه مسووليتهاي مدني و اجتماعي ميپردازد. )
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
چرا انگیزه فروشندهها کم میشود؟
به جرات می توان گفت، فروشندگی یکی از پرچالشترین شغلها در جهان است؛
نظرات کاربران