شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیکمپین 10 راز موفقیت شبکه های اجتماعی

10 راز موفقیت شبکه های اجتماعیافزودن دیدگاه

شبکه های اجتماعی در روزگار ما ، یکی از پر رونق ترین و پر طرفدار ترین سایت ها و اپلیکیشن های اینترنتی به شمار می آیند. روزانه تعداد زیادی از کاربران اینترنت وقت خود را در این سایت ها و اپلیکیشن ها سپری می کنند : با هم دیدار می کنند ، از حال و روز خود مطلب می نویسند، و در مورد دیگران و کار های آنها نظر می دهند


بعضی از این سایت ها آنچنان معروف شده اند که کمتر کسی است که آنها را نشناسد و در آنها حساب کاربری نداشته باشد ؛ که از جمله آنها می توان به FaceBook و Twitter اشاره نمود . در این مقاله سعی داریم به بعضی از عواملی که در گسترش این فضاهای مجازی تاثیر داشته اند بپردازیم :

 

1- سادگی در هدف

همه این سایت ها در کنار هدف اصلی خود که برقراری ارتباط در فضای مجازی اینترنت است ، با رویکرد جانبی و ساده دیگری نیز همراه بوده اند . بعنوان مثال فیس بوک و توییتر با این سوال کوچک به حیات خود ادامه می دهند : " چی تو فکرته ؟ " و یا " الان داری چه کار می کنی ؟ "

همین سوال کوچک به مشارکت میلیون ها کاربر اینترنتی در این سایت ها منجر شده است!

 

2- ارتباطات گسترده

نکته مهمی که اساس این شبکه ها بر آن استوار است ارتباط با دیگران می باشد . بشر اجتماعی ، اگر به خاطر سبک زندگی امروزیش کمتر از گذشته می تواند با دیگران ارتباط برقرار کند ، در این سایت ها و محیط های مجازی می تواند کمی بر این سرخوردگی غلبه کند و حس خوب با هم بودن را تا حدی باز یابد.

مکان دیگری که باعث رونق بیشتر این فضا ها می شود ، پیشنهادات خوب برای برقراری دوستی هاست . اگر شما در فیس بوک حساب داشته باشید ، افرادی را بعنوان دوست در لیست خود دارید. کاری که فیس بوک می کند پیشنهاد دوستان جدید به شماست که معمولا آنها دوستان دوستان شما هستند که ممکن است در دنیای واقعی با شما نیز دوست باشند .

 

3- استفاده از حس کنجکاوی

کافیست شما فعالیت جدید در شبکه های اجتماعی انجام دهید . در چشم بر هم زدنی همه دوستانتان از این واقعه با خبر می شوند. عکس این داستان برای انسان کنجکاو می تواند جذاب باشد . خیلی از طرفداران و مشتری های پر و پاقرص شبکه های اجتماعی فقط وارد سایت می شوند تا از تحولات و تغییرات مربوط به دوستانشان با خبر شوند.

 

4- امکانات چند رسانه ای

امروزه کاربران اینترنتی با انواع رسانه در اینترنت مواجهند . دیگر نوشته های بی روح سایت ها به تنهایی جوابگوی نیاز کاربران نیست . سطح توقع کاربران بالاتر رفته است و فیلم ، صدا و انیمیشن را در کنار متن و تصویر طلب می کنند.

شبکه های اجتماعی امروزی نیز با استفاده از تکنولوژی مدرن ، امکان استفاده از فیلم ، صدا ، تصویر و نوشته را همزمان برای کاربرانشان فراهم می کنند .

 

5- به اشتراک گذاری داده ها

وب 2 آرام آرام از راه می رسد و از نشانه هایش به اشتراک گذاشتن و معرفی مطالب دلخواه برای دیگران است . در این محیط ها به سادگی می توان متن خبر ، صدا و یا فیلمی که برایمان جذاب است را در هر کجای اینترنت که باشد، برای دیگران به اشتراک بگذاریم و آنها را در لذت خودمان سهیم نمائیم .

 

6- امکانات جانبی

بعضی امکانات جانبی سایت های اجتماعی ، اگرچه نمی تواند باعث جذب همه مخاطبان شود ، ولی مسلما عده ای را نیز حول خود نگه می دارد . علت رجوع بعضی از کاربران به فضاهای اجتماعی ، استفاده از همین امکانات جانبی نظیر طالع بینی ، ارسال کارت تبریک و خبرخوانی می باشد .

 

7- ظاهر کاربرپسند

ظاهر فیس بوک چیزی برای توصیف ندارد !! یک صفحه ساده که مانند وبلاگ های خبری ، وقایع جدید در آن نمایش داده می شوند . همین سادگی باعث می شود کابران دچار سردرگمی و سرخوردگی نشوند.

در این سایت ها معمولا از تکنولوژی Ajax استفاده می شود و بدین ترتیب کاربران برای انجام عملی مثل گذاشتن کامنت برای دیگران ، معطل رویه های زمانگیر سایت ها و وبلاگ های عادی نمی شوند .

 

8- اطلاع رسانی

هر اقدامی در این شبکه ها با اطلاع رسانی برای افراد زیادی همراه است . مثلا اگر شما برای عکس دوستی نظری گذاشته باشید ، به همه افراد قبلی هم که برای همین عکس نظر گذاشته اند ، از طریق ایمیل خبر داده می شود ! این اطالع رسانی از عوامل مهمی است که به شما اجازه نمی دهد شبکه ای را که در آن عضو هستید فراموش کنید.

 

9- توجه ویژه به کاربران

مشتری مداری عامل مشترکی است که در همه شبکه های اجتماعی پرطرفدار می توان آن را به نحوی یافت . تغییراتی که هر چند روز، در این سایت ها شاهدش هستیم ، نشان همین مشتری مداری است . آخرین اقدام سایت فیس بوک برای راحتی بیشتر مشتریانش ، ایجاد نسخه لایت برای کاربرانی است که از امکان سرعت بالا در اتصال به اینترنت برخوردار نیستند.

 

10- اعتماد سازی

هیچ یک از شبکه های اجتماعی نمی توانند بدون جلب اعتماد مخاطبانشان ، فعالیت گسترده ای داشته باشند. چگونه می توان در صورت عدم اعتماد به یک سایت ، رمز پست الکترونیک خود را در اختیار آنها گذاشت ؟ این اعتماد سازی از چند طریق حاصل می شود ، مانند : شناخت سازندگان ، تعداد مخاطبان ، تعهدات سایت مبنی بر عدم خیانت و گاهی از دید مخاطب : ظاهر زیبا و سنگینی که انگیزه کلاهبرداری را از ذهن دور می سازد !

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

تبلیغات

ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟

ارتباطات یکپارچه بازاریابی چیست؟

مدیریت فروش

چند نکته درباره ارزیابی عملکرد فروش

چند نکته درباره ارزیابی عملکرد فروش

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

کارآفرینی زنان

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

هوش مالی

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

مشاهیر

کاش زودتر شروع می‌کردم

کاش زودتر شروع می‌کردم

مدیریت فروش

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت