شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیخلاقیت و نوآوری تقويت خلاقيت سازمانی

تقويت خلاقيت سازمانیافزودن دیدگاه

ایجاد يك محيط خلاقانه، زمان­بر است اما نتيجه کار، فوق العاده خواهد بود. يك مشاور خلاقيت گفته است: «براي آن كه كارمندان شما خلاق­ تر بشوند، بايد محيطي ايجاد كنيد كه برای خلاقيت آن­ها ارزش قائل شوند.»


كارآفرينان بايـد محيطي ايـجاد كنند كه در آن، خلاقيت خود و كارمندانشان شكوفا شود. ارائه ايده ­هاي جديد و عملیاتی، کار چندان آسانی نیست اما يك فرهنگ مناسب در شركت مي­ تواند افراد را به سوي رشد و پرورش این ایده ­ها سوق دهد. دادن آزادي عمل و انگیزه به كاركنان، يكي از بهترين روش­هاي رسيدن به اید ه­های جدید است. «جف يانگ»، كارآفرين موفق و سرمايه ­گذار تجاري مي ­گويد: «ايجاد يك فرهنگ مشاركتي كه خلاقيت را تقويت كند اهميت بسياري دارد، زيرا شركت­ها بايد بتوانند خلاقيت ­ها را با سرعت زيادي تحريك كنند، به اين سبب كه فناوري، چرخه عمر محصولات را كوتاه كرده است.» كارآفرينان مي­توانند خلاقيت خود را شبيه­ سازي كرده و آن را ميان كاركنان خود تشويق و ترويج كنند. برای اين كار، سازمان باید از کارکنان خود انتظار خلاقيت داشته باشد و سطح انتظارات خود از آن­ها را در این زمینه ارتقاء دهد. سایر اقدامات و رویکردهایی که کارآفرینان باید برای تقویت خلاقیت سازمانی داشته باشند، عبارتند از:

 

1- انتظار شكست و تحمل آن: ايده ­هاي خلاقانه شكست و موفقيت را بصورت توأمان به همراه دارند. افرادي كه هرگز شكست نمي­ خورند، خلاق نيستند. خلاقيت به استفاده از فرصت­ها نياز دارد و مديران بايد ترس كارمندان از شكست را از بين ببرند. قطعی ­ترین اقدام براي سركوب خلاقيت در يك سازمان، تنبيه كارمنداني است كه ايده جديدي را امتحان كرده و شكست خورده­ اند.

 

2- تشويق كنجكاوي: كارآفرينان و كارمندان آن­ها بـايد «اگر»ها را پرسيـده و از نگرش «شايد بتوانيم» استفاده كنند. اين كار به آن­ها امکان مي­ دهد تا فرضيات محدود كننده خلاقيت را در هم بشكنند.

 

3- چالش تلقي كردن مشكلات: هر مشكلي فرصتي براي ابتكار عمل محسوب می­شود. كارآفريناني كه تنها نظاره ­گر هستند که کارمندانشان همه مشكلات را روي ميز خود بريزند، هيچ كاري براي توسعه خلاقيت در ميان كارمندان خود نكرده ­اند.

 

4- آموزش خلاقيت: تقريباً همه افراد، قابليت خلاق بودن را دارند، اما رشد اين خلاقيت به آموزش نياز دارد. يك نويسنده مدعي است كه آن چه اغلب مردم را از اديسون، پيكاسو و حتي شكسپير متمايـز مي­ سـازد، ظرفيت خلاقيت نيست، بلكه قابليت راه ­انـدازي آن ظرفيت بـا تشـويـق محرك ­هاي خلاقانه و سپس عمل بر اساس آن مي ­باشد. آموزش از طريـق كتب، سمينارها، كارگاه­ها و جلـسات حرفه اي تكميـل شـده و به همـه كمك مي­ كـند تا خلاقيت خود را شکوفا سازند.

 

5- حمایت و پشتيباني: كارآفرينان بايد ابزارها و منابع مورد نياز خلاقيت را در اختيار كاركنان قرار دهند. يكي از مهم­ترین این منابع، زمان است که باید به حد کافی در اختیار افراد گذاشته شود.

 

6- پرورش جریان دريافت ايده ­ها: كارمندان در هر کسب و کاری به ايده­ هاي خلاقانه مي­رسند؛ با اين حال، هر سازماني آمادگي دريافت آن ايده­ ها را ندارد. نتيجه نامطلوب نيز آن است كه ايده ­هايي كه مي ­توانند يك کسب و کار را به جلو رانده يا زندگي افراد را بهتر سازند، تبخير شده و از بین می­روند. «جورج كولهون»، رئيس يك شركت ارتباطات بي­سيم، همواره كارمندان خود را براي كار با مشتريان در سرتاسر دنيا مي­ فرستد و مي­داند كه آن­ها با نگرش­ها و ايده ­هاي جديدي كه قبلا نداشته ­اند، باز مي­ گردند. شركت، اين ايده ­ها را به صورت گزارش سفر دريافت مي­ كند كه كاركنان، هنگام بازگشت خود، آن­ها را ارائه مي­ كنند.

 

7- پاداش دادن به خلاقيت: كارآفرينان مي ­توانند با پاداش دادن به خلاقيت، آن را تشويق كنند. پاداش­هاي مالي نيز محرك­هاي مؤثري براي رفتار خلاقانه هستند اما پاداش­هاي غير مالی همچون تحسين، شناخت و شهرت، محرك­هاي قوي­تري محسوب می ­شوند.

 

8- الگوسازي رفتار خلاقانه: خلاقيت به همان اندازه كه آموزش داده شود، دريافت می­ شود. شركت­هايي كه در خلاقيت پيشگام هستند، مي­دانند كه تمایل به خلاقيت از رأس شركت آغاز مي­ شود.

 

ایجاد يك محيط خلاقانه، زمان­بر است اما نتيجه کار، فوق العاده خواهد بود. يك مشاور خلاقيت گفته است: «براي آن كه كارمندان شما خلاق­ تر بشوند، بايد محيطي ايجاد كنيد كه برای خلاقيت آن­ها ارزش قائل شوند.»

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت