تقويت خلاقيت سازمانیافزودن دیدگاه
ایجاد يك محيط خلاقانه، زمانبر است اما نتيجه کار، فوق العاده خواهد بود. يك مشاور خلاقيت گفته است: «براي آن كه كارمندان شما خلاق تر بشوند، بايد محيطي ايجاد كنيد كه برای خلاقيت آنها ارزش قائل شوند.»
كارآفرينان بايـد محيطي ايـجاد كنند كه در آن، خلاقيت خود و كارمندانشان شكوفا شود. ارائه ايده هاي جديد و عملیاتی، کار چندان آسانی نیست اما يك فرهنگ مناسب در شركت مي تواند افراد را به سوي رشد و پرورش این ایده ها سوق دهد. دادن آزادي عمل و انگیزه به كاركنان، يكي از بهترين روشهاي رسيدن به اید ههای جدید است. «جف يانگ»، كارآفرين موفق و سرمايه گذار تجاري مي گويد: «ايجاد يك فرهنگ مشاركتي كه خلاقيت را تقويت كند اهميت بسياري دارد، زيرا شركتها بايد بتوانند خلاقيت ها را با سرعت زيادي تحريك كنند، به اين سبب كه فناوري، چرخه عمر محصولات را كوتاه كرده است.» كارآفرينان ميتوانند خلاقيت خود را شبيه سازي كرده و آن را ميان كاركنان خود تشويق و ترويج كنند. برای اين كار، سازمان باید از کارکنان خود انتظار خلاقيت داشته باشد و سطح انتظارات خود از آنها را در این زمینه ارتقاء دهد. سایر اقدامات و رویکردهایی که کارآفرینان باید برای تقویت خلاقیت سازمانی داشته باشند، عبارتند از:
1- انتظار شكست و تحمل آن: ايده هاي خلاقانه شكست و موفقيت را بصورت توأمان به همراه دارند. افرادي كه هرگز شكست نمي خورند، خلاق نيستند. خلاقيت به استفاده از فرصتها نياز دارد و مديران بايد ترس كارمندان از شكست را از بين ببرند. قطعی ترین اقدام براي سركوب خلاقيت در يك سازمان، تنبيه كارمنداني است كه ايده جديدي را امتحان كرده و شكست خورده اند.
2- تشويق كنجكاوي: كارآفرينان و كارمندان آنها بـايد «اگر»ها را پرسيـده و از نگرش «شايد بتوانيم» استفاده كنند. اين كار به آنها امکان مي دهد تا فرضيات محدود كننده خلاقيت را در هم بشكنند.
3- چالش تلقي كردن مشكلات: هر مشكلي فرصتي براي ابتكار عمل محسوب میشود. كارآفريناني كه تنها نظاره گر هستند که کارمندانشان همه مشكلات را روي ميز خود بريزند، هيچ كاري براي توسعه خلاقيت در ميان كارمندان خود نكرده اند.
4- آموزش خلاقيت: تقريباً همه افراد، قابليت خلاق بودن را دارند، اما رشد اين خلاقيت به آموزش نياز دارد. يك نويسنده مدعي است كه آن چه اغلب مردم را از اديسون، پيكاسو و حتي شكسپير متمايـز مي سـازد، ظرفيت خلاقيت نيست، بلكه قابليت راه انـدازي آن ظرفيت بـا تشـويـق محرك هاي خلاقانه و سپس عمل بر اساس آن مي باشد. آموزش از طريـق كتب، سمينارها، كارگاهها و جلـسات حرفه اي تكميـل شـده و به همـه كمك مي كـند تا خلاقيت خود را شکوفا سازند.
5- حمایت و پشتيباني: كارآفرينان بايد ابزارها و منابع مورد نياز خلاقيت را در اختيار كاركنان قرار دهند. يكي از مهمترین این منابع، زمان است که باید به حد کافی در اختیار افراد گذاشته شود.
6- پرورش جریان دريافت ايده ها: كارمندان در هر کسب و کاری به ايده هاي خلاقانه ميرسند؛ با اين حال، هر سازماني آمادگي دريافت آن ايده ها را ندارد. نتيجه نامطلوب نيز آن است كه ايده هايي كه مي توانند يك کسب و کار را به جلو رانده يا زندگي افراد را بهتر سازند، تبخير شده و از بین میروند. «جورج كولهون»، رئيس يك شركت ارتباطات بيسيم، همواره كارمندان خود را براي كار با مشتريان در سرتاسر دنيا مي فرستد و ميداند كه آنها با نگرشها و ايده هاي جديدي كه قبلا نداشته اند، باز مي گردند. شركت، اين ايده ها را به صورت گزارش سفر دريافت مي كند كه كاركنان، هنگام بازگشت خود، آنها را ارائه مي كنند.
7- پاداش دادن به خلاقيت: كارآفرينان مي توانند با پاداش دادن به خلاقيت، آن را تشويق كنند. پاداشهاي مالي نيز محركهاي مؤثري براي رفتار خلاقانه هستند اما پاداشهاي غير مالی همچون تحسين، شناخت و شهرت، محركهاي قويتري محسوب می شوند.
8- الگوسازي رفتار خلاقانه: خلاقيت به همان اندازه كه آموزش داده شود، دريافت می شود. شركتهايي كه در خلاقيت پيشگام هستند، ميدانند كه تمایل به خلاقيت از رأس شركت آغاز مي شود.
ایجاد يك محيط خلاقانه، زمانبر است اما نتيجه کار، فوق العاده خواهد بود. يك مشاور خلاقيت گفته است: «براي آن كه كارمندان شما خلاق تر بشوند، بايد محيطي ايجاد كنيد كه برای خلاقيت آنها ارزش قائل شوند.»
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
مزایای نوشتن بیزینس پلن
اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بستهبندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بستهبندی حرفهایتر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضحتر و شفافتر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!
نظرات کاربران