شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیتوسعه کسب و کار استراتژی نفوذ در بازار

استراتژی نفوذ در بازارافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

مقصود از استراتژی طرح عملیاتی بلندمدتی است که به‌منظور دستیابی به یک هدف مشخص طراحی شده است. براي تحليل اين بخش و تعيين استراتژي مناسب براي نفوذ در بازار از ماتريس آنسوف استفاده شده است.


بر اساس این تئوری، نقطه شروع "نفوذ در بازار" است، یعنی فروختن محصولات فعلی در بازار فعلی. مهم ترین روش برای فروختن محصول در بازار فعلی به مشتریان در ابتدا شناساندن محصول است. کارآمدترین ابزار برای انجام این کار تبلیغات است. تبلیغات کمک می‌کنند تا مصرف کنندگان از محصول و خدمات جدید موجود در بازار، آگاه شوند. لذا در تدوین کمپین تبلیغاتی باید به محتوای تبلیغات و اثربخشی آن در جهت معرفی صحیح ویژگی های محصول یا خدمات تاکید گردد.

 

ماتریس آنسوف و نفوذ در بازار

 

بطور کلی 3 روش بسیار کارآمد جهت نفوذ در بازار وجود دارد.

 

1- تبلیغات

تبلیغات به کمک روش های متفاوتی که کسب و کارها آن را به کار می گیرند، به شکل بسیار پیچیده ای از ارتباطات تبدیل شده تا بتوانند پیام خود را به مصرف کننده انتقال دهد. تبلیغ کنندگان امروزی طیف وسیعی از انتخاب ها در اختیار دارند. اینترنت به تنهایی بسیاری از این گزینه ها را فراهم می سازد، ویدئوهای وایرال، بنرها، آگهی های تبلیغاتی، وب سایت های حامیان، چت روم های برند شده و بسیاری موارد دیگر.

روش های تبلیغاتی

الف- تبلیغات اینترنتی: امروزه تعداد کاربران اینترنتی در سراسر جهان، روز به روز بیشتر می شود و اینترنت به‌وسیله کاربرانی متعلق به گروه های سنی و طبقات اجتماعی مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، اینترنت به یک رسانه مهم و تأثیرگذار در ارتباطات، سرگرمی، آموزش و اطلاع رسانی تبدیل شده و روز به روز فضا را بر رسانه های سنتی تنگ تر می کند.

مزایای تبلیغات اینترنتی

- پوشش گسترده: با استفاده از شیوه های آنلاین، می‌توان تبلیغات را به مخاطبان بیشتری نمایش داد. مسلماً همین امر، تأثیرگذاری بیشتر تبلیغات را به دنبال خواهد داشت.

- مقرون‌ به ‌صرفه بودن: یکی دیگر از مزایای تبلیغات در فضای وب این است که چنین تبلیغاتی - در قیاس با موارد سنتی – بسیار به صرفه تر است.

قابلیت اندازه گیری و ردگیری بالا: تبلیغات اینترنتی به دلیل ماهیت دیجیتالی خود، از قابلیت ردگیری و اندازه گیری بالایی برخوردار است.

- سرعت: تبلیغات آنلاین بسیار سریع تر از تبلیغات آفلاین عمل می کند. شما بلافاصله پس از اجرای طرح تبلیغاتی خود، می‌تواند گزاره های مورد نظرتان را در معرض دید طیف وسیعی از کاربران و مخاطبان قرار دهید.

- ارائه اطلاعات بیشتر و دقیق تر: در تبلیغات اینترنتی، شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات بیشتر و تفصیلی تری از کالاها و خدمات خود را به مخاطبان انتقال دهند.

- به روز رسانی آسان: به طور کلی در فضای سایبر، مطالب را می‌توان به سهولت ویرایش، حذف و تعدیل کرد.

- برندسازی بهتر هر نوع تبلیغات - به ویژه تبلیغات اینترنتی - به بهینه شدن فرآیند برندسازی کمک می کند.

ب- تبلیغات پیامکی: از این طریق، تبلیغات مستقیم و بدون واسطه صورت می‌گیرد و اطمینان دارید که پیام شما حتما به دست مشتری می‌رسد. تبلیغات از این طریق نیاز به طراحی پیچیده و مدیریت جامع ندارد. در آن ‌واحد می‌توان به افراد زیادی در فاصله زمانی کوتاهی پیام فرستاد. با استفاده از سیستم مدیریتی که در اختیار قرار می‌گیرد، می‌توان از آمار تبلیغاتی منتشره به دقت مطلع گردید. نسبت هزینه تبلیغات را با توجه به اینکه واقعاً تبلیغ به دست چه افرادی رسیده است پرداخت نمود. هیچ گونه نیازی به نصب نرم افزار و سخت افزار خاص نیست. دسترسی به محیط مدیریت خط sms ، تنها با نام کاربری و رمز عبور با امنیت کامل از طریق اینترنت میسر می‌باشد.

ج- حضور در نمایشگاه: برگزاری نمایشگاه‌های سالانه مثل نمایشگاه کتاب و الکامپ و ... فرصت بسیار خوبی برای افزایش سهم بازار از طریق شناساندن برند به مشتریان خواهد بود.

د- چاپ و پخش کاتالوگ و تراکت: در ابتدای راه‌اندازی هر کسب و کار به‌منظور انتقال کامل پیام تبلیغاتی از این ابزار استفاده می شود. در صورت پخش تراکت پیشنهاد می شود حتما از چاپ تحریر یا گلاسه استفاده شود، چون تصویر در کاغذ پرینت کیفیت پایینی دارد و باعث مخدوش شدن پیام در ذهن مخاطب می شود.

ه- روزنامه و مجله: عکس های چاپ شده بر روی مجلات همواره نگاه مخاطبان به خود جذب می کند. همچنین صنعتی که مجله را حمایت می کند (مثل سینما و تئاتر) همواره سیال و جاری است. مجله و محتویات آن همواره اعتبار بالایی نزد مخاطبان دارد.

و- تبلیغات تلویزیونی: تلویزیون در بین شرکت‌های تبلیغاتی عنوان "پادشاه تبلیغات" را به خود اختصاص داده است. تلويزيون به دليل ويژگي منحصربه‌فردي که در ارسال پیام‌های تصويري به دورترين نقاط دارد، يکي از پرمخاطب‌ترين وسايل ارتباط جمعي به شمار مي‌آيد. اين رسانه‌ پيچيده و کارا علاوه بر پخش برنامه‌هاي هنري (مانند فيلم سينمايي، مجموعه‌هاي تلويزيوني و ...) مسئولیت تبليغات مؤسسه‌هاي تجاري، اقتصادي و فرهنگي را نيز به عهده دارد. از مزایای تبلیغات تلویزیونی می­توان جاذبه زیاد برای مخاطب و استفاده از سه عامل صدا و تصویر و حرکت به‌منظور ماندگاری بالای پیام در ذهن مخاطب نام برد.

ز- شبکه های اجتماعی: استفاده از شبکه‌های اجتماعی، باعث وفاداری بیشتر مشتریان به شما می‌شود. در واقع حضور دائم و حساب‌شده یک برند در شبکه‌های مختلف که قواعد گوناگونی برای حضور دارند، باعث می‌شود مشتریان علاوه بر مصرف خدمات یا محصول، از همراهی مکرر و مداوم آن برند، احساس رضایت بیشتری هم داشته باشند. از مزایای مهم استفاده از این ابزار برای تبلیغات رایگان بودن آن است، همچنین تیراژ بالای مخاطبان آن. تبلیغات رایگان در Facebook, Instagram, Viber, Telegram و سایر شبکه های اجتماعی به شرکت پیام تبلیغاتی را به مخاطب منتقل کرده و زمینه های نفوذ در بازار را به دنبال خواهد داشت. به‌طورکلی استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی مزایای زیر را به دنبال خواهد داشت:

- شناسایی بهتر کسب و کار (برندسازی)

- وفادار سازی مشتریان

- ایجاد فرصت های تجاری بیشتر

- کاهش هزینه‌های بازاریابی

- بهبود رتبه در موتورهای جستجو

- شناسایی رفتار مخاطبان و نیازهای آن‌ها

راه‌اندازی وب سایت حرفه ای با هدف اطلاع رسانی: وب سایت به نوعی یک واسطه اطلاع رسانی آنلاین و کم هزینه بین فروشنده و مشتریان به حساب می آید و مشتریان با مراجعه به سایت می‌توانند به تمام اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات دست یابند.

2- نفوذ قیمتی

قدیمی‌ترین ترفند نفوذ در بازار، پایین آوردن قیمت محصول به‌منظور افزایش احتمالی جذابیت محصول و عهده‌دار شدن چالش رقابتی می­باشد. البته اگر پایین آوردن قیمت همراه با کاهش کیفیت شود این استراتژی توصیه نمی شود.

 

3- افزایش دسترسی

افزایش دسترسی محصول برای مشتریان بهترین استراتژی نفوذ در بازار به نسبت به رقبا خواهد بود. برای انجام این کار باید تعداد شعب افزایش پیدا کند. چراکه تنها از طریق توزیع مستقیم محصول به تعداد بیشتری از مشتریان، سهم بیشتری از بازار را از آن خود خواهید کرد.

پس از اتخاذ استراتژی نفوذ در بازار، طبق ماتریس Ansof می‌توان استراتژی "توسعه محصول" را پیش گرفت. زیرا برای مشتریان ثابت (بازار ثابت) می‌توان محصولات جدیدی تعریف نمود که برایشان جذاب باشد و از این طریق میانگین فروش برای هر مشتری افزایش پیدا کند.

البته با توجه به نوع کسب و کار "توسعه بازار" نیز می‌تواند در همان مرحله اول با احداث شعب مختلف مثلا در تهران و در مرحله بعد با ایجاد شعب مختلف در شهرهای اطراف تهران مثل کرج، بازار را توسعه داد و در نهایت مرحله "متنوع سازی" می‌باشد، یعنی در شعب و شهرهای مختلف (بازارهای مختلف) محصولات مختلف ارائه کرد.

میثم هاشمی نژاد

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

برنامه ریزی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

صفر تا صد یک برنامه عملیاتی

مشاهیر

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

از قهرمانی جهان تا مدیریت کسب و کار

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت