شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیخلاقیت و نوآوری ایده پردازی به روش اسکمپر؛ تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جديد

ایده پردازی به روش اسکمپر؛ تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جديد افزودن دیدگاه

مجله اینترنتی ناب آفرینی

در دنیای کسب و کار امروز که پر از پویایی و تحرک می باشد افراد می دانند که چگونه باید از ایده های نو برای پاسخ به نیازهای جوامع استفاده کنند. اسکمپر، تکنیکی برای ایده پردازی و برانگیزش خلاقیت است. می توان از این روش برای حل هر مسئله ای که با آن روبرو می شویم، استفاده کنیم.


یک ایده خوب صرفا ابزاری در دست یک کارآفرین است. اولین گام در تبدیل نمودن خلاقیت کارآفرین به فرصت یافتن یک ایده خوب است. با اینکه ایده های متعددی در اطراف ما وجود دارد اما پرداختن ایده ای که بتواند در بازار به مقبولیت و موفقیت برسد بسیار سخت است. برای تولید ایده، روش های مختلفی وجود دارد که به پرداختن ایده ها برای موفقیت در بازار کمک می کند؛ در اینجا یکی از بهترین روش های ایده پردازی و خلاقیت، یعنی روش اسکمپر یا SCAMPER را توضیح حواهیم داد:

 

SCAMPER- تکنیکی برای ابداع محصولات و خدمات جديد

اين تکنيک بر پايه ي ايده يابي فردي طراحي شده است اما به نحو بسيار مطلوبي براي تصميمات تيمي نيز مفيد مي باشد. SCAMPER چک ليستي است که به افراد کمک مي کند تا به تغييراتي که مي توان در محصول فعلي ايجاد نمود و آن را به محصول جديدي تبديل کرد، بينديشند. از نکات اين ليست به 2 منظور مي توان استفاده کرد. يا به عنوان پيشنهادات اصلي تغيير براي ارتقاء محصول و خدمت فعلي و يا جرقه هاي بکري براي ايده ي محصولات آينده. SCAMPER توسط «باب ابرل» معرفي شده و متشکل از حروف اول فعل هايي است که در ايده يابي مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

- Substitute (جايگزين کردن/ جانشين کردن)

(مثال ساده: چه فردي را مي توان جايگزين فرد ديگري کرد؟/ به جاي ماده ي فعلي مي توان چه ماده ي ديگري را استفاده کرد؟/ به جاي فرآيند توليد فعلي مي توان چه فرآيند توليد ديگري را جايگزين کرد؟/ چه زماني جايگزين زمان اجرا شود؟/ چه مکان ديگري براي کار مناسب تر بوده و مي تواند جايگزين مکان فعلي شود؟)

 

- Combine (ترکيب کردن)

(مثال ساده: ترکيب کردن برخي واحد ها و بخش ها با هم/ مخلوط کردن قطعات و مواد جديد/ ترکيب خدمات جديد با خدمات فعلي/ ترکيب کردن برخي از اهداف کوتاه مدت/ ترکيب کردن ايده هاي مختلف)

 

– Adapt (سازگار کردن/ وفق دادن)

(مثال ساده: تغيير دادن عملکردهاي مختلف و دستکاري کردن جزئيات براي سازگاري بهتر)

 

– Modify/Magnify (تغيير دادن/ بزرگ کردن)

(مثال ساده: کم و زياد کردن اندازه ها/ ايجاد تغييرات ظاهري/ تغيير در صفات محصول مانند رنگ، شکل، صدا، رايحه، حرکت .../ ضخيم تر يا طولاني تر کردن محصول/ تکثير کردن و ايجاد مجموعه محصولات)

 

– Put to another use (استفاده در ساير موارد)

(مثال ساده: از قطعه ي فولادي توليد شده در چه محصول ديگري علاوه بر اتوموبيل مي توان استفاده کرد؟/ از تجهيزات توليد تيوپ خمير دندان مي توان در توليد تيوپ کرم مرطوب کننده نيز استفاده کرد؟)

 

– Eliminate (حذف کردن)

(مثال ساده: ساده سازي و حذف کردن قطعات غير ضروري/ تعديل نيروي انساني واحد ها)

 

– Reverse/Rearrange (معکوس کردن/ سازماندهي مجدد)

(مثال ساده: زير و رو کردن فرآيندهاي کاري/ جا به جا کردن قطعات محصولات/ سازماندهي مجدد زمان بندي ها)

 

اسکمپر

 

تصور کنيد که مدير توليد يک کارخانه ي توليد پيچ و مهره هستيد و قصد داريد محصول جديدي را به بازار عرضه کنيد. تکنيک SCAMPER مي تواند در يافتن ايده هاي جديد براي توليد محصول جديد به شما کمک کند.

 

S.

استفاده از مواد ساخته شده با تکنولوژي بالا براي بخش هايي از بازار که در آن وضعيت مناسبي داريد. مانند استيل هاي سرعت بالا، فيبرهاي کربني، پلاستيک، شيشه، مواد غير قابل بازيافت و ...

 

C.

ترکيب کردن پيچ و مهره ها در يک بسته، ترکيب کردن پيچ ها با واشر، قرار دادن آچار در هر بسته ي پيچ

 

A.

سر پيچ ها با توجه به کاربردشان به شکلهاي ستاره، مربع، ذوزنقه،... باشد.

 

M.

تغيير اندازه ي پيچ ها از کوچکترين (استفاده در ساعت) تا بزرگ ترين (استفاده در ساخت پل)

 

P.

استفاده از پيچ به عنوان ميله هاي کوچک يا لولا

 

E.

حذف کردن بعضي از دندانه ها و سر پيچ ها

 

R.

معکوس کردن دندانه هاي پيچ/ سازماندهي مجدد مراحل ساخت

 

اسکمپر مي تواند در شناسايي نيازهاي محصول جديد بسيار مفيد باشد. از ايده زدن در ليست اسکمپر نگران نباشيد. ممکن است در حال حاضر خيلي از ايده ها عملي نباشد و يا مطابق با تجهيزات و امکانات توليد شما نباشد اما مي توان از آنها به عنوان يک منبع خوب براي محصولات آينده استفاده کرد.

 

نکته کليدي

تکنیک اسکمپر، یکی از ساده ترین و کوتاه‌ترین روش‌ها برای رسیدن به تفکر خلاق و حل مسئله است که در آن از چند تکنیک‌ یا انواع پرسش‌ها استفاده می‌شود که عبارتند از: جایگزین کردن، ترکیب کردن، سازگار کردن، تغییر دادن، به‌کارگیری برای کاربردهای دیگر، حذف کردن و معکوس کردن. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توان از ۷ دیدگاه متفاوت، به کاوش در مشکلات پرداخت. این تکنیکِ کل‌نگر کمک می‌کند تا بهترین تصمیمی را بگیریم که منجربه نوآوری و خلاقیت می‌شود.

 

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

کارآفرینی زنان

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

8 روش کاربردی مقابله با استرس کاری

خلاقیت و نوآوری

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

موانع 9 گانه خلاقیت که ریشه نوآوری را می خشکاند!

کارآفرینی زنان

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ بزرگترین معضل زنان کارآفرین

فروش حضوری

تاثیر زبان بدن در فروش

تاثیر زبان بدن در فروش

مدیریت بازاریابی

بازاریابی داخلی چیست؟

بازاریابی داخلی چیست؟

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

  • کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

    کدام استراتژی فروش برای شما بهتر است؟

    بطور کلی برای تولید و فروش محصولتان سه نوع استراتژی وجود دارد. انتخاب و اعمال هر یک از استراتژی های فروش بسته به شرایط و نوع کسب و کار شما می تواند متفاوت باشد. در ادامه همراه «ناب آفرینی» باشید تا ضمن معرفی هر یک از استراتژی های فروش، به شما بگوییم که کدام استراتژی فروش برای شما مناسب تر است! این بسیار مهم است که شما در تعامل با مشتری چه استراتژی فروشی داشته باشید و در تبلیغات روی آن مانور دهید و مشتری را متقاعد به پذیرش برتری خود نسبت به رقبا کنید.

     

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت