شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیکارآفرینی زنان چالش های پیش روی کارآفرینی زنان در ایران

چالش های پیش روی کارآفرینی زنان در ایرانافزودن دیدگاه

در ایران ،کارآفرینی پدیده ای بسیار نو و تحقیقات در این زمینه خصوصا کارآفرینی زنان بسیار محدود است. علی رغم اینکه در سالهای اخیر تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اقتصادی و اجتماعی و خصوصا تحصیلات عالی افزایش یافته است، استفاده بهینه از مشارکت آنان در امور اقتصادی میسر نشده است.

در سالهاي اخير، زنان كه نزديك به نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند، گرايش بيشتري به تحصيلات دانشگاهي پيدا كرده اند و نرخ ورود زنان و دختران به دانشگاهها، سال به سال درحال افزايش است. درحالي كه براساس آمارهاي رسمي، نرخ بيكاري نيز در ميان بانوان تحصيلكرده به صورت قابل توجهي درحال افزايش مي باشد. به نظر مي رسد جذب اين تعــــداد نيروي تحصيلكرده در سازمانهاي دولتي موجود كه اكثراً با تورم نيروي انساني مواجهند، عملي نباشد. بخش خصوصي نيز باتوجه به گستره محدودش در ايران، طبيعتاً نتوانسته است در جذب اين سرمايه هاي ملي موفقيت قابل توجهي داشته باشد. لذا يكي از راهكارهاي مهم جهت حل اين معضل، توسعه كارآفريني در ميان زنان و دختران مي باشد.

ضرورت آموزش کارآفرینی زنان:

زنان 49.25 در صد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند. در حالیکه نرخ مشارکت اقتصادی آنان 20 درصد می باشد که با متوسط نرخ فعالیت اقتصادی زنان در جهان (35%) فاصله بسیار ی دارد. تمایل زنان و دختران به تحصیلات دانشگاهی در سالهای اخیر افزایش یافته و دختران بیش از 65 درصد از ورودیهای دانشگاه ها را به خود اختصاص داده اند. اما علی رغم داشتن تحصیلات عالی، از نظر اشتغال در وضعیت مناسب قرار ندارند (مرکز آمار ایران 1390).

چالش های پیش رو کارآفرینی زنان ایران:

علاوه بر چالش‌هاي جهاني كه زنان براي كارآفريني و راه‌اندازي كسب و كار براي خود و ديگران با آن روبه‌رو هستند، زنان ايراني با موانع جداگانه روبه‌رو هستند كه به گواه كارشناسان اجتماعي و اقتصادي بخشي از اين موانع ناشي از محيط و بخشي ديگر تابع تنگنا هاي شخصيتي و تربيتي زنان است.

باتوجه به مشاركت همه جانبه زنان در آموزش عالي و حضور موثر آنان در عرصه هاي علم و دانش كه نشانگر وجود شايستگي و توانمندي در آنهاست، ايجاد كسب و كار مبتني بر كارآفريني توسط زنان در مقياسهاي كوچك و متوسط چه به صورت كار در منزل و چه به صورت ايجاد شركتهاي توليدي، دستاورد هاي مهمي خواهد داشت.

باتوجه به نوپايي كارآفريني زنان، مشكلات زيادي وجود دارد. مهمترين آنها، مشكلات فرهنگي/ اجتماعي است كه رفع آن مستلزم اجراي سياستها و سازوكارهايي متناسب با آن مي باشد.

برخی از مشکلات فرهنگی اجتماعی پیش روی کارآفرینی زنان عبارتند از :

الف ) مخالفت مردان با فعالیت همسرانش ان در بنگاههای اقتصادی وایجاد یک حرفه یا شغل

ب) به دلیل محدودیت های فرهنگی از زنان انتظار می رود تا اوقات زندگیش انرا در یک محیط حفاظت شده سپری کنند تا آنها را از رویارویی با افرادی قویتر حفظ کرده و دور نگهدارد.

ج ) همچنین از زنان انتظار می رود تا فعالیت های شان را به خانه داری و مراقبت از فرزندان محدود کنند.

علاوه بر موارد فوق، کارآفرینی زنان با محدودیتهایی نیز روبرو می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف ) پر رنگ بودن نقش آنان در خانواده و همچنین نیاز روبه تزاید مردان به حضور دائمی آنان در خانواده

ب ) وجود افکار و باورهای منفی در مورد نقش زنان در کسب وکار

ج ) سطوح آموزشی نسبتا پایین تر برای زنان به دلیل دسترسی محدود به فرصتها یآموزشی شغلی در اکثر کشورها

د ) فرصتهای محدودتر دربخش دولتی برای توسعه مهارت های زنان

ه ) دسترسی ناکافی زنان کارآفرین به تکنولوژی، خدمات حمایتی و اطلاع رسانی

و ) دسترسی کمتر زنان به اعتبارات مالی بدلیل ضعف مسائل مربوط به ضمانت و مقادیر کم اعتبارات و همچنین وجود نگرش منفی در خصوصت و توان بازپس دهی پایین زنان کارآفرین(آراستی،1387).

با توجه به موانع و مشکلات ذکر شده كه روند روبه‌رشد كارآفريني توسط زنان را كند مي‌كند، نبود اعتماد‌به نفس، ترس از شكست و ملامت اطرافيان به ويژه اعضاي خانواده از موانع بازدارنده است.

اعتماد به نفس بالا، خوش فكري و داشتن نگاه مثبت به زندگي، پيش‌بيني آينده و نترسيدن از شكست و داشتن حس مبارزه‌جويي با مشكلات، حس كمك به ديگران دغدغه ارائه خدمت به ديگران، صداقت و توازن بين نقش خود در خانه و بيرون از خانواده، تعريف هدف روشن براي كارآفريني، ديدن آموزش و داشتن برنامه و هدف بلندمدت از جمله ويژگي‌هايي است كه كارآفرينان براي ورود به بازار بايد آنها را مدنظر قرار دهند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

سئو

چرا داشتن یک وب سایت خوب برای کسب و کار اهمیت دارد؟

چرا داشتن یک وب سایت خوب برای کسب و کار اهمیت دارد؟

فروش تلفنی

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

چرا پیگیری اصولی اینقدر مهم است؟

توسعه کسب و کار

مدیریت استعداد و زوج های شاغل

مدیریت استعداد و زوج های شاغل

مشاهیر

دانلود کتاب «زندگینامه استیو جابز»

دانلود کتاب «زندگینامه استیو جابز»

استارت آپ

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

8 معیار ارزیابی یک دوره آموزشی

بانک اطلاعاتی

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

چهار روش گسترش بانک اطلاعاتی مشتریان

مدیریت فروش

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

برای مشتری راه حل مهم است نه عذرخواهی!

بیزینس پلن

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

تحلیل اقتصادی طرح کسب و کار

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت