شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبیزینس مدل معرفی اجزای بوم ناب ، یک راهنمای کاربردی ویژه استارتاپ ها!

معرفی اجزای بوم ناب ، یک راهنمای کاربردی ویژه استارتاپ ها!افزودن دیدگاه

اش موریا (Ash Maurya) مبدع "بوم ناب" و در راستای کتاب "نوپای ناب" می گوید: من گاهی از خودم می‌پرسم چرا اقتباس متفاوتی از بوم مدل كسب و كار  اصلی آلكس استروالدر ایجاد كردم. این سوال‌ بارها ذهن مرا به خود مشغول كرد. به همین خاطر تصمیم گرفتم طرز تفكری را كه باعث ایجاد بوم ناب شد به طور خلاصه مطرح كنم.

 

 

 

 

 

 

ابتدا یك سیر زمانی را به طور سریع مرور می‌كنیم:

می  2009:

من برای اولین بار بوم مدل كسب و كار را از طریق كتاب آلكس استروالدر (كتاب "خلق مدل كسب و كار") به نمایش گذاشتم. با اینكه این كتاب به نظرم زیبا ترسیم شده بود، ولی به طور كلی روش بوم را به خاطر اینكه "خیلی ساده" بود رد كردم. در این كتاب، مثال‌های زیادی بودند كه مدل‌های كسب و كار شركت‌های معروف مثل اپل و اسكایپ را (بعد از موفقیتشان) ترسیم كرده‌ بودند. من بیشتر علاقه‌مند بودم كه "یاد بگیرم" آنها چطور به آن مرحله رسیدند.

ژوئن  2009:

حتی فكر اینكه بتوانم فرضیه‌های مدل كسب و كار را فقط در یك برگه جا بدهم خیلی سخت بود. من محصولات خودم را در آن زمان با استفاده از هر دو بوم مدلسازی كردم و به همین خاطر وادار شدم كارهایی انجام دهم كه در زیر توضیح خواهم داد.

آگوست  2009:

كار خود را با استفاده از بوم ناب و تست آن با سایر استارتاپ های كارگاه‌های خودم آغاز كردم و به خاطر قابلیت این بوم برای یادگیری بیشتر، تشویق می‌َشدم به كار خود ادامه دهم.

سپتامبر 2009:

من برای شروع ساخت یك نسخه‌ی آنلاین از بوم ناب، از کارآفرینان دیگر هم كمك گرفتم و هدف اولیه‌ام تسهیل این مكالمات یادگیری در كارگاه‌هایم بود تا همه‌ی افراد بتوانند از آن استفاده كنند.

فوریه‌ی 2010:

بوم ناب، به بخش مهمی از روش‌شناسی موجود در كتاب من (كتاب نوپای ناب) تبدیل شد.

 اهداف طراحی:

هدف اصلی من از بوم ناب این بود كه در عین حال كه بر كارآفرینی تمركز می‌كنم بتوانم تا جایی كه امكان دارد آن را عملی نمایم. من تا به حال با اصول استارتاپ ناب كار كرده‌ام كه تاثیر زیادی بر طراحی داشته‌اند.

 "‌استارتاپ‌ها تحت شرایط عدم‌قطعیت شدید فعالیت می‌كنند"

روش من برای عملی‌ كردن بوم این بود كه مشخص كنم چه چیزی بیشترین عدم‌قطعیت و بیشترین ریسك را دارد.عدم‌قطعیت یعنی وجود بیش از یك احتمال و ریسک حالتی از عدم‌قطعیت است كه در آن، برخی احتمالات به ضرر، فاجعه، یا سایر عواقب نامطلوب منجر می‌َشوند. متوجه شدم در بوم‌های كسب و كار اولیه كه در آگوست سال 2009 ایجاد كردم، چیزهایی كه فكر می‌كردم ریسك خیلی بالایی دارند وجود ندارد، و سایر چیزهایی كه در بوم بودند ریسك بالایی نداشتند. چون فضای بوم كاملا محدود است، پس باید نسبت سیگنال به نویز را به حداكثر برسانیم.

 

حال در این نوشته قصد داریم به معرفی اجزای بوم ناب بپردازیم.

 

مسئله یا مشکل (Problem):

شما هر ایده ای داشته باشید احتمالا برای رفع یک مشکل یا ایجاد یک تجربه لذت بخش در کاربر شکل گرفته است ، به گونه ای این بخش یک نقطه شروع خوب برای راه اندازی یک استارتاپ است ، مردم  در یک حوزه خاص مثل سلامت ، تهیه مواد غذایی ، مطالعه و…با چه مشکلی رو برو هستند ؟ چه دغدغه هایی در زندگی روزمره آنها وجود دارد ؟ آیا واقعا این مسئله یا مشکلی که در این بخش می نویسید ، وجود دارد ؟ جدی است ، یا شما فکر می کنید که خیلی مهم است ، این جوابی است که بخشی از بوم ناب قصد دارد به آن پاسخ بدهد ، واقعیت این است که تشخیص درست مشکل نیمی از راه حل هست ، بارها و بارها دیده شده که استارتاپ ها به دلیل ضعف در تشخیص مشکل ، دچار شکست شده اند ، یا بعبارتی مسئله ای که قصد حل کردن آن را دارند برای کاربر نهایی از اهمیت زیادی برخوردار نیست ! در این بخش سه مسئله مهمی که ایده شما قصد دارد آن را رفع کند را لیست نمایید.

 

بخش مشتریان (Customer Segment):

مسایلی که در بخش قبل تشخیص دادید مربوط به کدام بخش از مشتریان می شود ؟ این افراد چه کسانی هستند ؟ چه ویژگی هایی دارند ؟ در چه دسته بندی هایی قرار می گیرند ، این بخش مشابه بخش مشتریان در بوم مدل کسب و کار است ، با این تفاوت که این بخش با این روبکردی عملیاتی تر تهیه می شود ، منظور از عملیاتی بودن این است که اگر قرار باشد از مثلا هفته آینده بر روی اعتبار سنجی این بوم کار کرد، اولین دسته های مشتریانی که اعتبار سنجی را بر روی آنها انجام خواهیم داد چه افرادی هستند ؟ شما در این بخش باید به دنبال شناسایی پذیرندگان آغازین یا Early Adopters باشید ، منظور از این بخش از مشتریان آن دسته افرادی هستند که به احتمال زیاد علاقه زیادی به محصول شما دارند و بواسطه این علاقه و اشتیاق حاضرند فیدبک هایی در زمینه بهبود محصول شما را ارایه دهند ، بازخوردهای این افراد باعث بهبود سیستم و درک بهتر مشکل و بهبود راه حل ارایه شده از سوی شما می باشد، شناسایی این افراد و کمک گرفتن از آنها نقش بسیار مهمی در موفقیت استارتاپ شما خواهد داشت.

راه حل (Solution):

ما کارآفرینان عاشق راه حل هستیم ، لذا این بخش از بوم ناب از جذابیت ویژه ای برخوردار است.، تا اینجای کار ، مسئله تشخیص داده شد و بخش هایی از مشتریان با رویکرد پذیرندگان آغازین تکمیل شد.به نظر شما بهترین راه حل ممکن برای رفع مسئله تشخیص داده شده برای جامعه هدف اولیه چیست ؟ چگونه باشد بهتر است ، این بخش مقدمه ای برای کمینه محصول پذیرفتنی یا همان MVP: Minimum Viable Product  است .در این بخش از بوم راه حل خود را بصورت مختصر تشریح کنید ، و نقاط قوت آن را مشخص نمایید.البته در کل یادتان باشد ، شما بواسطه بکارگیری یک فرآیند اعتبار سنجی ، احتمالا مجبور خواهید شد بخش های زیادی از بوم را بروز رسانی نمایید.پس خیلی زیاد بر روی این بخش وقت نگذارید ، ممکن است اصلا مشکل یا مسئله درستی را تشخصی نداده باشد.

ارزش پیشنهادی یکتا (Unique Value Proposition):

این بخش مشابه ارزش پیشنهادی دربوم مدل کسب و کار است ، چه دلیلی وجود دارد که مشتریان و کاربران شما را نسبت به رقبا ترجیح دهند ، بعبارتی شما چه چیز ویژه ای دارید ؟در این بخش باید بگونه ای شفاف توضیح دهید که محصول شما چه ارزشی را برای بخش مشتریان ارایه خواهد داد ، و دلیلی که آنها باید شما را انتخاب کنند چیست . این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا خروجی نهایی آن ، به گونه ای رابطه ای مستقیم با شعار استارتاپ شما خواهد داشت ، و احتمالا اولین محتوای بازاریابی است که کاربران و مشتریان با آن مواجه می شوند ، بعد از تهیه این بخش حتما با ایک کپی رایتر در مورد نهایی کردن آن مشورت کنید !

 برتری مطلق (Unfair Advantage):

نام دیگر این بخش ، برتری نا عادلانه هم هست ، واقعیت این است که شما باید نسبت به رقبایتان یک سری ویژگی داشته باشید که این ویژگی ها به راحتی قابلیت کپی شدن را نداشته باشند ، البته لازمه به این نکته اشاره کنم که تقریبا همه چیز قابلیت کپی شدن را دارد ولی مسئله زمانبر بودن آن است.نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که در زمان شروع به کار شما ، احتمالا این بخش از بوم ناب خالی خواهد ماند ، چون برتری مطلق ، چیزی است که شاید از همان اول وجود نداشته باشد و باید در طی زمان بوجود آید . این بخش در بوم در نظر گرفته شده است که به شما این نکته را یادآور کند که حتما به فکر خلق یک برتری مطلق در طول زمان باشید.البته ممکن است استارتاپ شما از همان روز اول هم برتری مطلق داشته باشد ، مثلا دسترسی انحصاری به بخش ویژه از مشتریان ، که برای رقبا دسترسی به آنها خیلی سخت و دست نیافتنی باشد ، و یا اینکه یک فناوری خاص که کپی برداری از آن برای رقیبان سخت است .

سنجه‌های کلیدی (Key Metrics):

از کجا بفهمیم که در مسیر درستی قرار داریم ، پیشرفتمان سریع است ، کند است یا یکنواخت ! شما نیاز به یک داشبورد اطلاعاتی دارید که نتایج فعالیت های شما را در عرصه توسعه مشتری و اعتبارسنجی استارتاپتان را برایتان نمایان کند .به این پارامتر های بنیادین ، سنجه ها یا متریک های کلیدی گفته می شود . چه چیزهایی را باید لحظه به لحظه رصد کنیم ، آیا تعداد کاربران ثبت نام شده از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ؟ یا کاربرانی که محصول را می خرند ؟ یا نسبت ثبت نام کنندگان به خریداران ؟ بطور کلی روش های مختلفی برای تعیین سنجه های کلیدی وجود دارد که در نوشته های آینده به انواع آنها اشاره خواهیم کرد. پیشنهاد میدم این مجموعه پست ها را برای درک بهتر این بخش مطالعه کنید!

 کانال ها (Channels):

شما به روش های گوناگونی می توانید به مشتری دسترسی داشته باشید ، باید از روز اول این راه ها یا به اصطلاح کانال ها را مد نظر قرار دهید و آنها را آزمایش کنید ،باید بررسی کنید و ببینید کدامیک از کانال ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند ، ممکنه برخی از کانالها بیهوده باشند و برخی دیگر بسیار مناسب باشند . این بخش از بوم شما را به جستجو و آزمایش در این زمینه هدایت می نماید.کانال های شما ممکن است مجانی و یا پرداختنی، درون گرا یا برون گرا (درون گرا مانند بلاگ، SEO، کتاب الکترونیکی و برون گرا مانند تبلیغات چاپی یا تلویزیونی، نمایشگاه و SEM) و مستقیم یا غیر مستقیم باشند.

ساختار هزینه ها (Cost Structure):

هزینه های اولیه چقدر هستند و از کجا ناشی می شوند ؟حتی‌الامکان هزینه های اصلی را تعیین و هزینه های ثابت و متغیر را از یکدیگر متمایز کنید. در بوم مدل کسب و کار هم این بخش را داشتیم ، ولی در این بوم ، یعنی بوم ناب شما باید کمی با اعداد واقعی کار کنید ، نه فقط سرفصل هزینه ها ، موارد را لیست کنید و بصورت واقعی به آنها بپردازید.حتما سعی کنید تحقیقاتی در مورد نقطه سربرسر و نحوه محاسبه آن انجام دهید و ببینید که در استارتاپتان چگونه باید آن را محاسبه کنید . این بخش رابطه مستقیمی با بخش جریان های درآمدی شما دارد. و بکارگیری این دو بخش در نهایت تعیین می کند که آیا استارتاپ شما سود ده هست یا خیر!

جریان درآمد (Revenue Stream):

چگونه قرار است پول بدست آورید ؟ مشتری چگونه و قرار است در قبال چه چیزی ، چه مبلغی را پرداخت نماید . حجم این درآمد چقدر خواهد بود ؟ در چه زمانی حدس میزنید که بتوانید به چنین درآمدی دست یابید . سرویس های مشابه شما از چه روشهایی برای ارایه خدمات و دریافت پول از مشتریان استفاده می کنند ؟قیمت گذاری به چه صورت است. کدامیک از بخش ها و روشهای درآمدی ، درآمد وسود استارتاپ شما را تعیین می کنند ، باز هم تاکید می کنید در اینجا نیز باید به عدد برسید نه اینکه فقط سرفصل ها را مشخص نمایید.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

هوش مالی

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

اگر می خواهید پول پارو کنید این 8 روش را به کار ببندید!

استارت آپ

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

چارچوب ارزیابی فرصت‌ها و ایده‌های کسب و کار

هوش مالی

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

کتاب صوتی: پدر پولدار پدر بی پول

فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

صوت آموزشی؛ آموزش تکنیک های فروش تلفنی

مدیریت بازاریابی

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

وفادارسازی مشتریان با گیمیفیکیشن یا بازیکاری

مدیریت فروش

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

ده پرسش کلیدی برای آنکه فروش خود را متحول کنید؟

مدیریت بازاریابی

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

بازاریابی اصولی در 10 مرحله

کارآفرینی زنان

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

توصیه های یک زن کارآفرین میلیونر برای موفقیت

مدیریت مالی شخصی

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

چهار حساب طلایی؛ بهترین روش مدیریت هزینه ها و پس انداز

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

  • چهار اشتباده رایج در اینستاگرام

    چهار اشتباده رایج در اینستاگرام

    اگر میخواهید حساب اینستاگرام خود را توسعه دهید و دنبال کننده های زیادی داشته باشید و بخشی از فروش خود را روی آن قرار دهید، در اینجا برخی از اشتباهات رایج که ممکن است انجام دهید و موفقیت شما را دچار چالش کند را اشاره می کنیم.

شبکه فناوری اطلاعات و ارتباطات فاواکو | طراحی سایت