بانک اطلاعاتی مشتریان چیست؟افزودن دیدگاه

بازاریابی پایگاه اطلاعاتی، فرآیند ایجاد حفظ و استفاده از پایگاه اطلاعاتی مشتریان و دیگر پایگاه های اطلاعاتی (دربارۀ مشتریان، فروشندگان، واسطههای فروش) به قصد برقراری تماس و انجام معامله بازاریابی پایگاه اطلاعاتی گویند.
بانک اطلاعاتی مشتریان یا پایگاه اطلاعاتی مشتریان مجموعهای سازمانیافته از دادههای اطلاعاتی جامع و کامل دربارهی مشتریان یا مشتری احتمالی است.
دادههای اطلاعاتی که به روز ، قابل استفاده و قابل دسترسی برای اهداف بازاریابی و برندینگ هستند، اهدافی نظیر:
دسترسی به مشتریان بار اول
تعیین مشتریان واجدالشرایط
فروش کالا یا خدمات
حفظ و نگهداری روابط خوب با مشتری
بازاریابی پایگاه اطلاعاتی، فرآیند ایجاد حفظ و استفاده از پایگاه اطلاعاتی مشتریان و دیگر پایگاه های اطلاعاتی (دربارۀ مشتریان، فروشندگان، واسطههای فروش) به قصد برقراری تماس و انجام معامله بازاریابی پایگاه اطلاعاتی گویند.
لیست مشتریان چه تفاوتی با پایگاه داده مشتریان دارد؟
بسیاری از مشتریان لیست پستی مشتری و پایگاه اطلاعاتی آنان را با هم اشتباه میکنند. لیست پستی مشتری فهرست سادهای از اسامی، آدرسها و شماره تلفنها است.
یک پایگاه اطلاعاتی مشتریان اطلاعات بیشتری را از ویژگیهای مشتری در بردارد. در بازاریابی صنعتی شرح مشخصات مشتری شامل این موارداست:
کالاها و خدمات خریداری شده توسط او
حجم خرید
قیمتهای فروش درگذشته
تصمیم گیرندگان اصلی( همراه با سن، تاریخ تولد، سرگرمی و غذای مورد علاقه،و…)
فروشندگان رقیب
وضعیت قراردادهای موجود
برآورد بودجه خرید مشتری در یکی دو سال آینده
یک برآورد کیفی از توانایی و نقاط ضعف شرکت در فروش کالا
ارائه خدمات به مشتری در بازاریابی مصرفی حاوی مشخصات جمعیت شناختی فرد، مشخصات روانشناختی ، خریدهای گذشته او ودیگر اطلاعات مربوطه است.
شرکتی که مجهز به اطلاعات در پایگاه اطلاعات مشتریان است، در مقایسه با بازاریابی انبوه، بازاریابی بخشبندی بازار یا بازاریابی تخصصی( که خلاءهای بازار را پر کند) با دقت بیشتری خواهد توانست به مشتریان بازار هدف خود دسترسی پیدا کند.
سرچشمه اطلاعات پایگاه اطلاعاتی کجاست؟
بازاریابان دادههای پایگاه اطلاعاتی خود را از کجا میآورند؟
و پس از تامین این دادهها چگونه انها را با هم تلفیق و طبقهبندی میکنند؟
وظیفه اول شما در بازاریابی اینترنتی تعیین نوع اطلاعات مورد نیاز و ابداع روشهایی برای جمع آوری این اطلاعات است. بسیاری از مدیران کسب و کار اینترنتی، وقتی فروش در کسب و کارشان ایجاد خواهد شد که به جمع آوری اطلاعات مبادرت کنند. اما روش برای جمعآوری اطلاعات مشتریان و تشکیل بانک اطلاعاتی مشتریان بسیار زیاد است.
شرکتهای صادرکننده کارتهای اعتباری و فروش با کاتالوگ برای جمعآوری اطلاعات به این شیوه توسل میجویند. شرکتهای تولیدکننده محصولات بستهبندی شده و کالاهای خانگی با استفاده از کوپن، شرکت در مسابقه و قرعه کشی، کارتهای ضمانت و انجام بررسیهایی از مصرف کننده، میخواهند تا اطلاعات لازم را برای آنها ارسال کنند.
افزون بر این دادههای اطلاعاتی در اسناد و مدارک عمومی نظیر گواهینامه رانندگی سوابق مربوط به مالیات املاک و مستغلات از جمله منابع اطلاعاتی موثق به حساب میآیند.
امروزه نیز نرمافزارهای کامپیوتری با استفاده از برنامههای آماری خیلی پیشرفته مجموعهای از دادههای اطلاعاتی را به یک پایگاه اطلاعاتی مربوط ارائه میدهند.
در کسب و کار اینترنتی از طریق طراحی صفحات فرود مختلف میتوان مدیران کسب و کار اینترنتی به جمع آوری مشتریان مبادرت کنند. همان طور که میدانید ما در بازاریابی مستقیم، نیازمند بانک اطلاعاتی مشتریان خود هستیم، تا بر اساس ویژگیهای مخاطبان بالقوه عملیات بازاریابی و برندینگ را پیادهسازی کنیم.
فروشیهای بزرگ و کوچک اینترنتی با تکنیکهای مختلفی به دنبال جمع آوری داده از مشتریانشان هستند، به شدت در حال سرمایه گذاری رو این موضوع هستند. پایگاه دادههای جمع آوری شده توسط خردهفروشان شامل دادههای فروش اینترنتی، اطلاعات خرید مشتری، دادههای برنامه تلفن همراه، اطلاعات پایهای مشتری، اطلاعات برنامههای وفاداری و اطلاعات مرتبط با کمپینهای تبلیغاتی و میزان اثربخشی آنها است.
این بانک اطلاعاتی مشتریان، بینش مفیدی را برای خرده فروشان اینترنتی فراهم میکند، تا با تغییر مدلهای ارائه خدمات، تجربه مشتریان شان را بهبود بخشند.
تکنولوژی CRM، ابزاری مفید در جمع آوری دادههای مشتریان، تجزیه و تحلیل بهتر و دقیقتر دادههای بانک پایگاه اطلاعاتی مشتریان است. به همین منظور نرمافزارهای آنلاین زیادی حتی در ایران طراحی شده است ، تا شما بتوانید در کمترین زمان به اطلاعات مشتریانتان دسترسی داشته باشید.
با استفاده از این برنامههای آنلاین در کسب و کار اینترنتی و فروشگاه اینترنتی خرده فروشی میتوانید به حجم عظیمی از دادهها و اطلاعات مشتریان دست یابید.
روشهای آفلاین تبلیغات و بازاریابی برای تشخیص دقیق رفتار مشتری، ردیابی و تجزیه و تحلیل مشتری مناسب نیستند. رفتار مشتریان اینترنتی به راحتی قابل تفسیر است.
برنامههای آنلاین مدیریت ارتباط با مشتریان، موجب دیجیتالی شدن فروشگاههای اینترنتی میشوند. اطلاعات مفیدی همچون تعداد بازدید مشتریان از فروشگاه، تعداد خرید مشتریان از فروشگاه، مدت زمان توقف هر مشتری در یک مکان خاص، رفتار خرید گذشته هر مشتری، تاریخ و مدت زمان حضور هر مشتری در داخل فروشگاه اینترنتی، نوع محصول خریداری شده توسط هر مشتری، و… را جمع آوری و ثبت میکند.
با تکنولوژی این برنامهها، خردهفروشان میتوانند برای افزایش فروش، افزایش آگاهی از برند و افزایش وفاداری مشتریان شان برنامهریزیهای دقیق داشته باشند و در این راستا تلاش کنند.
نقشههای حرارتی و ردیابی حرکت مشتری بر روی سایت
حرکت اشارهگر ماوس مشتری در فروشگاه اینترنتی بر اساس هدف خرید وی است. مشتریان بنا بر دلایلی در اطراف محصولی خاص تمرکز میکنند.
مثلا اگر پیشنهاد ویژه یا تخفیف خاصی روی آن محصول خاص در فروشگاه اینترنتی در حال اجرا باشد، یا صفحه محصول به صورت خاصی طراحی و معرفی شده باشد.
تجزیه و تحلیل و ردیابی حرکت مشتریان، با استفاده از این نرمافزارهای آنلاین میتواند به درستی و با دقت زیادی انجام شود و مناطقی که مشتریان بیشتر بر روی آن تمرکز کردند، محصولاتی که بیشتر مورد استقبال واقع شدند، صفحه محصولی که بیشتر مشتریان توقف داشتند و… مورد شناسایی قرار گیرد.
خرده فروشیهای آنلاین میتوانند بر اساس الگوی رفتاری و حرکتی مشتریان، تبلیغات مرتبط با موقعیت مشتری و محصول مورد نظر وی را در زمان خاص به وی ارسال کنند.
شناسایی مشتریان از طریق نرمافزارهای آنلاین
مشتریان را به محض ورودشان به داخل فروشگاه اینترنتی شناسایی میکند. بنابراین به راحتی میتوان مشتریان تکراری، مشتریانی که برای بار اول به فروشگاه اینترنتی مراجعه کردند، تعداد خریدهای مشتریان تکراری، مقدار زمان صرف شده مشتریان جدید و تکراری داخل فروشگاهاینترنتی، و غیره را تشخیص داد.
این اطلاعات و آمار و ارقام در هنگام اجرای برنامههای وفاداری و دادن پاداش به مشتریان وفادار، بسیار مهم هستند. به طور مثال با استفاده از این اطلاعات، پیامهای مناسبی را به مشتریانی که ۱۰ بار به فروشگاه اینترنتی مراجعه کردند، پیشنهادهای ویژه و تخفیفهای شگفت انگیز را به صورت پاپ آپ ارسال خواهند کرد.
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
چرا انگیزه فروشندهها کم میشود؟
به جرات می توان گفت، فروشندگی یکی از پرچالشترین شغلها در جهان است؛
نظرات کاربران