شما در حال حاضر اینجا هستید :
مجله اینترنتی ناب آفرینیبرندینگ راهنمای جامع برندسازی: از صفر تا ساخت یک برند ماندگارراهنمای جامع برندسازی: از صفر تا ساخت یک برند ماندگارافزودن دیدگاه
میثم هاشمی نژادبرندسازی یکی از مهمترین فرایندهایی است که هر کسبوکاری باید به آن توجه کند. اما چگونه یک برند بسازیم؟ در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چگونه با استراتژیهای درست، یک برند ماندگار و موفق ایجاد کنید.
برندسازی چیست و چرا اهمیت دارد؟
برندسازی فرایندی است که به کسبوکار شما هویت میبخشد و آن را از رقبا متمایز میکند. این فرایند نه تنها شامل طراحی لوگو یا انتخاب نام برند است، بلکه شامل ایجاد یک تصویر ذهنی قوی در ذهن مشتریان نیز میشود. برندسازی یک فرایند مستمر است که هرگز متوقف نمیشود. "برند" تنها دستاوردی است که یک شبه به دست نمیآید!!
قدم اول: محصول یا خدمات درجه یک ارائه دهید!
اگر کارآفرین یا صاحب کسب و کار هستید یا حتی کارمند هستید و در فکر ساخت یک برند برای آیندهای روشن تر هستید، باید بدانید که ساخت برند بیشتر از هر چیزی به استمرار نیاز دارد! چرا که برندسازی یک فرایند کاملاً مستمر و همیشگی است. برای ساخت برند در ابتدا باید خدمات یا محصول درجه یک و متفاوت داشته باشیم. منظور از درجه یک بودن و با کیفیت بودن لزوماً کالای لوکس و لاکچری نیست. درجه یک بودن در واقع به دلیلی اطلاق میشود که مشتری حاضر است برای آن دلیل به ما پول پرداخت کند. لذا کالای درجه یک یعنی کالایی که جامعه هدف حاضر است بنا به دلایل مشخص محصول را متمایز و انتخاب کند. برای مثال گوشی موبایل شیائومی در هیچ یک از آیتمهای فنی و کیفی با برند اپل قابل مقایسه نیست اما به دلیل پایین بودن قیمت و دسترسی آسانتر، طیف وسیعی از طبقه متوسط و پایین جامعه آن را انتخاب میکنند و برند شیائومی اینگونه موجودیت خود را تعریف میکند. پس اولین قدم برای برندسازی اعلام موجودیت است. اما اعلام موجودیت برای چه چیزی؟ اعلام موجودیت برای چه خدماتی؟ اعلام موجودیت برای چه محصول متمایزی؟ در واقع پیش از آنکه به سراغ ابزارهای فنی برندسازی برویم ابتدا باید یک محصول قابل توجه داشته باشیم که دارای مزیت رقابتی باشد. چرا که اساساً محصولات و خدماتی برند میشوند که بتوانند احساس خوبی در ذهن و قلب مخاطب ایجاد کنند.
ایجاد تجربه خرید لذتبخش؛
برای ساخت برند باید تجربه خرید لذت بخش ایجاد کنید. به دلیل رقابت بسیار بالای صنایع امروزی و قدرت انتخاب بسیار بالای مشتری، سرعت جایگزینی ما با رقیب توسط مشتری بسیار بالا رفته است. به همین دلیل طیف وسیعی از مشتریها دیگر صرفاً کالا یا خدمات را خریداری نمیکند. مشتریها به دنبال تجربه خرید لذت بخشتری از سایرین هستند. باید توجه داشته باشید که تجربه خرید از زمانی که جرقه تصمیم به خرید در ذهن مشتری زده می شود تا موقعی که به جستجو میپردازد و در اینترنت سرچ میکند و خرید را انجام میدهد و یا زمانی که به صورت حضوری از شما خرید میکند و همینطور تجربه استفاده محصول پس از خرید و پشتیبانیهایی که بعضاً ممکن است انجام شود، همه و همه یک تجربه خرید را در ذهن مشتری رقم میزند. پس دقت داشته باشید که صرفاً یک محصول با کیفیت برای مشتری تجربه خرید خوبی را رقم نخواهد زد. هر محصول و خدماتی که دارید تجربه پیش از خرید، تجربه حین خرید و تجربه پس از خرید را برای آن ترسیم کنید و مو به مو در کسب و کارتان پیاده سازی کنید. بطور کلی احساس مشتریان و تصویر ذهنی که از یک محصول و یا برند خاص در ذهن دارند پیش از آنکه مستقیما درگیر استفاده از از محصول یا خدمات باشند را "تجربه پیش از خرید" یا تجربه برند می گوییم. به محض استارت فرآیند خرید (شامل خرید اینترنتی، استفاده از نمونه ها، تست کردن محصول، برخورد با فروشنده ها و کارکنان، نحوه تسویه، دریافت پروموشن های مختلف، دریافت احترام، بسته بندی و . . . ) را "تجربه خرید" می گوییم. "تجربه پس از خرید" نیز شامل راحتی استفاده از محصول، رفع دغدغه های احتمالی، راحتی ارتباط با واحد خدمات پس از فروش، شرایط گارانتی، شرایط ارسال و مرجوع شدن و . . . می گردد.
معرفی اصولی محصول به بازار؛
قدم بعدی برای ساخت یک برند معرفی اصولی محصول و خدمات به بازار است؛ هر محصول و خدماتی با توجه به جنبه های عملکردی و کارکردهای متفاوتی که ممکن است داشته باشد، جامعه هدف خاص خود را نیز دارد. لذا هر جامعه هدفی و هر محصولی را با یک روش خاص باید به جامعه معرفی کرد و برایش جایگاه سازی کرد. بطور کلی برای برندسازی از "ارتباطات یکپارچه بازاریابی" استفاده می کنیم. ارتباطات یکپارچه بازاریابی شامل هشت هسته اصلی: تبلیغات، روابط عمومی، فروش شخصی، بازاریابی مستقیم، پروموشن، بسته بندی، اسپانسرینگ و خدمات مشتری می باشد.
تفاوت برندسازی و تبلیغات
برندسازی با تبلیغات تفاوت بسیار زیادی دارد. شما با تبلیغات میتوانید فروش بسیار زیادی داشته باشید؛ اما برای کوتاه مدت! برای فروش محصول در بلند مدت باید برند ایجاد کنید چون در بازار رقابتی امروز براحتی توسط مشتری جایگزین می شوید. مگر آنکه در یک بازار انحصاری (مثل ایران خودرو یا سایپا) فعالیت کنید که نه نیاز به استراتژی دارید و نه نیاز به برندسازی و حتی نیاز به بازاریابی نیز نخواهید داشت!!
جمعبندی
ساخت یک برند موفق نیازمند زمان، استمرار و استراتژیهای درست است. با ارائه محصولات با کیفیت، ایجاد تجربه خرید لذتبخش و استفاده از ابزارهای بازاریابی مناسب، میتوانید برندی ماندگار ایجاد کنید.
اگر صاحب کسب و کار هستید یا خدمات منحصر به فردی را ارائه می کنید و احساس می کنید که توانایی رشد دارید و دوست دارید برند خودتان را بسازید، با ناب آفرینی تماس بگیرید. با ذوق هر چه تمام آماده شنیدن صدای صدای شما عزیزان هستیم و با گشاده رویی از تماس شما استقبال خواهیم کرد. شماره تماس 09128510215
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
چرا انگیزه فروشندهها کم میشود؟
به جرات می توان گفت، فروشندگی یکی از پرچالشترین شغلها در جهان است؛
نظرات کاربران