شما در حال حاضر اینجا هستید :
مجله اینترنتی ناب آفرینیبیزینس مدل اهمیت تعیین جامعه هدف: چرا باید مخاطبان خود را بشناسیم?اهمیت تعیین جامعه هدف: چرا باید مخاطبان خود را بشناسیم?افزودن دیدگاه
میثم هاشمی نژاد
تعیین جامعه هدف یکی از مهمترین مراحل در بازاریابی و فروش است. اما چرا باید جامعه هدف داشته باشیم؟ در این مقاله به بررسی دلایل اهمیت تعیین جامعه هدف و چگونگی انجام آن میپردازیم.
بنظر شما آیا داشتن جامعه هدف بهتر است یا فروش محصول به همه مردم؟
۱. چرا باید جامعه هدف داشته باشیم؟
موضوعی که ممکن است برای خیلیها سوال باشد این است که اگر من جامعه هدف خود را کوچک کنم ممکن است خودم را محدود کنم و فروشم کم شود و در نهایت درآمد و سودآوری من هم کاهش یابد. نکته بسیار مهم این است که ما منعی برای فروش به همه اقشار جامعه نداریم اما برای آنکه بتوانیم بهرهوری خود را در تبلیغات و بازاریابی بالاتر ببریم و جایگاه منحصر به فردتر و البته والاتری را در ذهن مخاطب خود داشته باشیم برای خودمان جامعه هدف تعیین میکنیم. از آنجا که بودجه بازاریابی ما محدود است و امکان فعالیت بازاریابی برای تمام سلیقهها و تمامی اقشار جامعه و همینطور تولید نکردن محصولی برای همه را نداریم، اقدام به انتخاب جامعه هدف میکنیم. از قضا اگر جامعه هدف خود را به دقت انتخاب کنیم هرچه جامعه هدف محدودتر باشد و بازار گوشه یا نیچ مارکت را هدف بگیریم رآمد هم بیشتر میشود. دلیلش هم این است که ب و کارهای زیادی همانند ما فکر میکنند و همانند ما عمل میکنند اگر به صورت کلی فعالیت کنیم یک بیزینس کپی شده و یک رفتار و خدمات کلیشهای که در سطح شهر بسیار رایج است را به مشتری ارائه خواهیم داد.
تعیین جامعه هدف به ما کمک میکند تا بازاریابی و تبلیغات خود را به صورت موثرتری انجام دهیم. با شناخت دقیق مخاطبان خود، میتوانیم پیامهای بازاریابی خود را به صورت شخصیسازی شده ارائه دهیم و بازدهی کمپینهای خود را افزایش دهیم.
۲. مزایای تعیین جامعه هدف
- افزایش بهرهوری تبلیغات: با تمرکز بر جامعه هدف، میتوانیم بودجه بازاریابی خود را به صورت موثرتری خرج کنیم.
- ایجاد ارزش افزوده: ارائه محصولات و خدمات تخصصی به جامعه هدف، باعث ایجاد ارزش افزوده و امکان قیمتگذاری بالاتر میشود.
- برندسازی بهتر: شناخت دقیق مخاطبان به ما کمک میکند تا برند خود را به صورت موثرتری معرفی کنیم.
برای آنکه بتوانیم یک فروش موفق و آسان را داشته باشیم بسیار مهم است که بتوانیم بهترین مشتریهای خود را شناسایی کنیم. برای انجام این کار ابتدا باید چند سوال کلی را بنویسیم و با دقت و در طول چند روز فکر کرده و به آنها پاسخ بدهیم.
مطالعه بیشتر: فرش بیشتر با مدلهای کسبوکار جدید و نوآورانه
۳. چگونه جامعه هدف خود را تعیین کنیم؟
برای داشتن فروش موفق این سوالات را از خودتان بپرسید:
- مشتری یا مشتریان من دقیقاً چه کسانی هستند ؟
- سطح تحصیلات مشتری چقدر است ؟
- سطح درآمد مشتری چقدر است ؟
- مرد است یا زن؟
- کودک است یا نوجوان؟
- پیر است یا جوان؟
- مشتری من برای خرید با چه کسانی مشورت میکند ؟
- سرگرمیاش چیست ؟
- بیشتر در چه رسانهای وقت میگذراند؟
- اگر قرار است پیش من بیاید با چه وسیلهای میآید و چطور میآید ؟
- برای کسب اطلاعات بیشتر چطور اقدام میکند ؟
- از چه چیزی لذت میبرد ؟
- به چه چیزی راحت پول میدهد ؟
- محصول مرا چگونه سرچ میکند؟
- در حال حاضر چه کسانی محصول مرا میخرند ؟
- چه کسانی ممکن است در آینده محصول مرا خرید کنند ؟
- چه کسانی در گذشته محصول مرا خریدهاند ؟
- آنهایی که محصول مرا میخرند چرا این کار را میکنند ؟
- بدون اینکه ویژگی محصولم را در نظر بگیرم، محصولم چه منفعتی برای مشتری دارد ؟
- من در چه زمینههایی بر رقبا برتری دارم ؟ (پیشنهاد فروش انحصاری من چیست)
- من چه چیزی برای ارائه به مشتریانم دارم که دیگران آن را ارائه نمیدهند ؟
۴. دلایل تعیین جامعه هدف
- کارایی و اثربخشی در ارائه خدمات و محصولات به جامعه هدف باعث رونق گرفتن بازاریابی دهان به دهان و برندسازی بهتر برای محصول و خدمات و در نهایت کسب و کار ما خواهد شد.
- داشتن جامعه هدف باعث میشود که در بازار رقابتی بتوانیم عاقلانهتر رقابت کنیم؛
- داشتن جامعه هدف باعث میشود که محصول و خدمات ما به صورت کاملاً تخصصی عرضه شود و بتوانیم بابت ارزش افزوده ایجاد شده که به واسطه تخصص ما روی محصول یا خدماتمان اعمال میشود قیمت بالاتری را به مشتری پیشنهاد بدهیم؛
- داشتن جامعه هدف به ما کمک میکند که اثرات کمپین بازاریابی را به دقت بررسی و ارزیابی کنیم و بازخورد بگیریم؛
جمعبندی
تعیین جامعه هدف یکی از مهمترین مراحل در بازاریابی و فروش است. با شناخت دقیق مخاطبان خود، میتوانیم بازاریابی موثرتری انجام دهیم، ارزش افزوده ایجاد کنیم و برند خود را به صورت بهتری معرفی کنیم.
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
چرا انگیزه فروشندهها کم میشود؟
به جرات می توان گفت، فروشندگی یکی از پرچالشترین شغلها در جهان است؛
نظرات کاربران