شما در حال حاضر اینجا هستید :
مجله اینترنتی ناب آفرینیمدیریت بازاریابی بازاریابی نسل زد: راهنمای جذب نسل جوان در دنیای دیجیتالبازاریابی نسل زد: راهنمای جذب نسل جوان در دنیای دیجیتالافزودن دیدگاه
میثم هاشمی نژاد
بازاریابی نسل زد، یک سبک و رویکرد جدید در دنیای مارکتینگ و تبلیغات است که به منظور جلب توجه بیشتر نسل جوان امروز ابداع شده است. بطور کلی این سبک بازاریابی روی محتوای جذاب، غیر جدی و نوآورانه تاکید دارد. این نسل جوان، با ویژگیهای منحصر به فرد خود، نیازمند رویکردهای جدیدی در بازاریابی است. در این مقاله به بررسی استراتژیهای بازاریابی برای جذب نسل زد میپردازیم.
این نسل که متولدین 1377 تا 1389 را شامل میشود، به عنوان آخرین نسلی محسوب می شود که وارد بازار کار شده و به جمع فعالین اقتصادی اضافه شده اند. طبق برآورد در سال 2024 حدود 4 میلیارد دلار معادل 40 درصد کل مصرف کنندگان را این نسل تشکیل داده اند. این بدان معنی است که اگر تولید کننده یا فروشنده کالاهای مصرفی و روزمره هستید حدود نیمی از مخاطبین نهایی محصول شما را این نسل جوان تشکیل می دهد!!
1- نسل زد را جدی بگیرید؛
یکی از جالب ترین نکات در مورد نسل زد، فرصت بسیار کم برای جلب توجه این نسل است. طبق تحقیقات انجام شده در حوزه بازاریابی شما فقط 8 ثانیه فرصت دارید تا با یک محتوای تبلیغاتی نظر مخاطب نسل زد را جلب کنی؛ این عدد برای نسل Y یا نسل هزاره (تقریبا متولدین سال 1360 تا 1375) حدود 30 ثانیه الی یک دقیقه بود. این شاخص نشان می دهد فرآیند بازاریابی و تبلیغات برای نسل زد بشدت با سبک های قبلی متفاوت است و شما فقط 8 ثانیه برای جلب توجه فرصت دارید! با علم بر اینکه مردم بطور میانگین در معرض حدود 1500 پیام تبلیغاتی آنلاین و آفلاین هستند و 99 درصد تبلیغات و محتوای بازاریابی را فقط با چشمشان اسکن می کنند و تجزیه و تحلیل نمی کنند! لذا با این حجم از پیام های مختلف تبلیغاتی و با این سطح از کم حوصلگی مخاطب و البته پیچیدگی فرهنگی شما می بایست فعالیت های مارکتینگ و بازاریابی را برای نسل زد انجام دهید، پس با دقت بیشتری ادامه مطلب را مطالعه کنید و فایل صوتی مکمل را نیز با دقت گوش کنید!!
2- کمی شوخ طبع باشید؛
مهمترین نکته برای فعالیت های بازاریابی و انتقال پیام به نسل زد، استفاده از ابزارهای غیر جدی و محتوای سرگرم کننده است. نسل زد هنوز به پوشیدن لباس رسمی عادت ندارد؛ نسل زد زیاد اهل تعارف نیست؛ نسل زد فرهنگ معاشرتی و روزمره غربی را بیشتر می پسندد لذا برای انتقال پیام از لحن کاملا جدی اجتناب کنید؛ البته دقت کنید که چهره برندتان هم بواسطه لحن غیرجدی و محاوره ای امروز، مخدوش نشود. از فونت های قدیمی و رسمی به هیچ وجه استفاده نکنید. فونت های جذاب و جدید به راحتی در دسترس هستند که می توانید استفاده کنید. در رویدادهایی اسپانسر شوید که فضای شاد و پر انرژی داشته باشد.
3- با مخاطب نسل زد تعامل کنید؛
یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم نسل زد، اهل تعامل بودن این نسل است. جوانان امروز عادت دارند پیش از خرید با فروشنده تعامل کنند؛ در مورد محصول گپ و گفت کنند و ساعت ها در چت باکس سوال بپرسند و جنبه های مختلف محصول و خدمت را بررسی کنند! همینطور به فعالیت های اجتماعی مثل حضور در رویدادها بسیار علاقه مند تر هستند؛ از این فرصت استفاده کنید و تجربه چند حسی را برای این گروه مشتریان رقم بزنید! این نسل به دنبال هیجان است لذا این این پتانسیل استفاده کنید و سفیر برند تربیت کنید.
۴- استفاده از رسانههای اجتماعی
نسل زد به شدت به رسانههای اجتماعی وابسته است. برای جذب این نسل، باید در پلتفرمهایی مانند اینستاگرام، تیکتاک و اسنپچت فعال باشید. محتوای خود را به صورت ویدئوهای کوتاه، استوریها و پستهای تعاملی ارائه دهید.
۵- شخصیسازی محتوا
نسل زد به دنبال تجربههای شخصیسازی شده است. از دادهها و تحلیلهای رفتاری استفاده کنید تا محتوای خود را به صورت شخصیسازی شده به مخاطبان ارائه دهید. این کار باعث افزایش تعامل و وفاداری مشتریان میشود.
جمعبندی
بازاریابی نسل زد نیازمند رویکردهای نوآورانه و خلاقانه است. با استفاده از محتوای سرگرمکننده، تعامل با مشتری و شخصیسازی محتوا، میتوانید توجه این نسل جوان را جلب کنید و در دنیای پررقابت امروز موفق عمل کنید.در نهایت این تعامل با نسل زد است که به شما کمک می کند که در دنیای پرتلاطم و تکنولوژی محور امروز بتوانید آینده نگر باشید و موفق عمل کنید.
در پایان پیشنهاد می کنم حتما فایل صوتی مکمل را نیز گوش کنید تا به یادگیری بهترتان کمک کند.
فایل صوتی مکمل "بازاریابی نسل زد":
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
چرا انگیزه فروشندهها کم میشود؟
به جرات می توان گفت، فروشندگی یکی از پرچالشترین شغلها در جهان است؛
نظرات کاربران