شما در حال حاضر اینجا هستید :

مجله اینترنتی ناب آفرینیبرندینگ جدیدترین مفاهیم برندسازی

جدیدترین مفاهیم برندسازیافزودن دیدگاه

میثم هاشمی نژاد

جدیدترین مفاهیم برندسازی در دنیای امروز شامل برندسازی تجربی، برندسازی پایدار، شخصی سازی، داستان گویی و برندسازی مبتنی بر جامعه است. لذا مطالعه این مقاله بشدت توصیه می‌گردد.

 


درادامه به برخی از حوزه­‌های بسیار جذاب و نوین برندسازی که کمتر راجع به آن بحث شده را می‌­توانید مطالعه کنید:

برندسازی تجربی (Experiential Branding) : تمرکز بر خلق تجربیات منحصر به فرد برای مشتریان که فراتر از محصولات و خدمات باشد. این مفهوم شامل تعاملات احساسی و حسی با برند است. در واقع در این روش برندها سعی می­‌کنند حول محور کارکردهای اصلی محصول­شان، برای مشتریان تجربه ­های لذت­‌بخشی را خلق کرده و ارتباط عاطفی و احساسی بین مشتری و برند را افزایش بدهند. مثل برند نایکی که با برگزاری رویدادهای ورزشی مختلف، سعی می­‌کند مخاطب را به ورزش و دویدن ترغیب کند.

در انتهای همین مقاله و در فایل صوتی مکمل راجع به برندسازی تجربی و برند نایکی مطالب بیشتری آورده شده است. جهت یادگیری بهتر حتما این فایل صوتی را به دقت گوش دهید.

 

برندسازی پایدار (Sustainable Branding): تأکید بر مسئولیت اجتماعی و محیط‌زیستی برندها. برندهایی که به مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی اهمیت می‌دهند، می‌توانند ارتباط بهتری با مشتریان برقرار کنند. نکته بسیار مهم درباره برندسازی پایدار این است که اگر شوآف کنید، مخاطب به سرعت متوجه می­‌شود؛ و البته نکته دیگر آنکه بصورت کلیشه‌­ای نباید انجام شود. مثلا برخی از برندها بصورت کلیشه‌­ای روی بسته بندی خودشان عبارت "دوست­دار محیط زیست" یا "حامی محیط زیست" را فقط چاپ می‌­کنند که این توصیه نمی‌­شود. در واقع استراتژی­‌های برند باید حول محور محیط زیست و پایداری اجتماعی باشد و این موضوع با شفافیت در ارائه طلاعات واضح و دقیقی درباره فرآیندهای تولید، تأمین منابع و تأثیرات اجتماعی و زیست‌محیطی به مخاطبان، مقدور نیست!! یکی از کارکردهای واحد روابط عمومی بعنوان یکی ابزارهای "ارتباطات یکپارچه بازاریابی" همین می‌تواند امر باشد. اطلاع رسانی از طریق رسانه و رویدادهای مختلف به مخاطبان در مورد تامین منابع اولیه و تاثیر اجتماعی و زیست محیطی مصرف درست یا غلط محصولات!

یکی از پیشگامان استراتژی برندسازی پایدار برند پاتاگونیا است که تولید کننده لباس و تجهیزات ورزشی است.

در انتهای همین مقاله و در فایل صوتی مکمل راجع به برندسازی پایدار و برند پاتاگونیا مطالب بیشتری آورده شده است. جهت یادگیری بهتر حتما این فایل صوتی را به دقت گوش دهید.

 

شخصی‌سازی (Personalization): استفاده از داده‌ها برای ارائه تجربه‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان. این روش به برندها کمک می‌کند تا ارتباط نزدیک‌تری با مشتریان خود برقرار کنند. برای مثال سالهاست که برند آمازون با استفاده از داده‌های مشتریان، پیشنهادات خرید شخصی‌سازی شده‌ای را ارائه می‌دهد که تجربه خرید را برای هر مشتری منحصر به فرد می‌کند.

 

داستان‌گویی (Storytelling) : برندها از داستان‌ها به عنوان ابزاری برای ارتباط با مخاطبان استفاده می‌کنند. داستان‌های جذاب می‌توانند احساسات را تحریک کرده و برند را به یاد ماندنی‌تر کنند.

یک مثال معروف از استوری‌تِلینگ در برندسازی، کمپین "Just Do It" برند نایکی (Nike) است. نایکی با استفاده از استوری‌تِلینگ توانسته است تصویری از عزم و اراده را در ذهن مخاطبان خود ایجاد کند. در این کمپین، نایکی نه تنها بر روی محصولات ورزشی خود تأکید کرده، بلکه داستان‌هایی از ورزشکاران مختلف را نیز به نمایش می‌گذارد که با چالش‌های شخصی و حرفه‌ای خود روبرو شده‌اند.

 

عناصر داستان گویی یا استوری تلینگ:

1- شخصیت‌ها: ورزشکارانی از رشته‌های مختلف، از قهرمانان المپیک گرفته تا افرادی که به تازگی شروع به ورزش کرده‌اند؛

2- مشکل یا چالش: هر ورزشکار داستانی از چالش‌های خود دارد، مانند آسیب‌دیدگی، عدم اعتماد به نفس یا فشارهای اجتماعی؛

3- راه‌حل: نایکی به عنوان یک برند، ابزار و لباس‌های ورزشی را ارائه می‌دهد که به این ورزشکاران کمک می‌کند تا بر چالش‌های خود غلبه کنند؛

4- احساسات: داستان‌ها احساساتی مانند عزم، امید و انگیزه را در مخاطب برمی‌انگیزد؛

5- پیام واضح: پیام کلی این کمپین این است که هر کسی می‌تواند به آرزوهای خود دست یابد، فقط کافی است که اقدام کند؛

این نوع روایت نه تنها به فروش محصولات نایکی کمک کرده، بلکه برند را به عنوان نماد عزم و تلاش در جهان ورزش معرفی کرده است. این ارتباط عاطفی با مخاطب باعث شده که نایکی یک برند ماندگار و معتبر در صنعت ورزشی باشد.

 

 

برندسازی مبتنی بر جامعه (Community-Based Branding) : تمرکز بر ایجاد و تقویت جوامع اطراف برند. این مفهوم به برندها کمک می‌کند تا ارتباطات عمیق‌تری با مشتریان و طرفداران خود برقرار کنند.

این مفاهیم به برندها کمک می‌کند تا در دنیای رقابتی امروز متمایز شوند و ارتباطات مؤثرتری با مشتریان خود برقرار کنند.

مطالب مرتبط

خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود

توسعه کسب و کار

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

توسعه کسب و کار یعنی توسعه فروش

کارآفرینی زنان

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

مادر نمونه یا کارمند ایده آل

هوش مالی

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

چه زمانی ثروتمند خواهیم شد؟ با چه جریان درآمدی؟

مشاهیر

کاش زودتر شروع می‌کردم

کاش زودتر شروع می‌کردم

مدیریت فروش

کدام استراتژی فروش درآمدزایی بیشتری دارد؟

کدام استراتژی فروش درآمدزایی بیشتری دارد؟

راه اندازی کسب و کار

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

چرا ایده هایم دیگر جواب نمی دهد؟

فروش حضوری

بهترین مشاور فروش

بهترین مشاور فروش

هدف گذاری

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

چرا باید اهدافمان را بنویسیم

خلاقیت و نوآوری

چگونه متفاوت باشیم

چگونه متفاوت باشیم

نظرات کاربران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربازدید ترین مطالب

  • مزایای نوشتن بیزینس پلن

    مزایای نوشتن بیزینس پلن

    اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بسته‌بندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بسته‌بندی حرفه‌ای‌تر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضح‌تر و شفاف‌تر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!

ناب آفرینی | مشاور برند، توسعه محصول و نوآوری در کسب و کار