اهمیت اسپانسرینگ در برندسازیافزودن دیدگاه
میثم هاشمی نژاداسپانسرینگ یکی از ابزارهای کلیدی برندینگ و از اجزای "ارتباطات یکپارچه بازاریابی" است که نقش بسیار مهمی در فرآیند برندسازی دارد.
ظریف ترین نکته در اسپانسر شدن اینست که ما بعنوان اسپانسر انتخاب کنیم که حامی و اسپانسر چه رویدادی باشیم نه اینکه دیگران برای ما دعوتنامه بفرستند تا ما بررسی کنیم کدام رویداد شرایط بهتری جهت اسپانسرینگ یا حامیگری دارد!
نکته بسیار مهم و اساسی در اسپانسرینگ این است که محتوای رویداد مدنظر، قابلیت انتقال اِلمانهای برند ما را به مخاطب داشته باشد؛ یعنی ما بعنوان اسپانسر در جای درست و برای مخاطب هدف برندسازی کنیم و جایگاهمان را در ذهن مخاطب ارتقا دهیم.
برای مثال برند بسیار معتبر سیکو (SEIKO) که یک برند قدیمی ساعت ژاپنی میباشد، هر چهار سال یکبار فقط در رویداد ورزشی المپیک اسپانسر میشود. این برند ژاپنی با توجه به جایگاهی که طی سالیان مختلف برای خود در بازار تعریف کرده است اقدام به این کار میکند. ساعت سیکو از قدیم روی این ویژگی مانور میدهد که ساعتهای من بسیار دقیق هستند و هرگز عقب یا جلو نمیروند. در واقع ساعت سیکو روی ویژگی "دقت" تمرکز کرده است و برای اینکه اِلمان دقیق بودن ساعت را به مخاطبانش منتقل کند، سراغ جایی رفته که ارزش ثانیهها آنجا مشخص میشود: مسابقات المپیک، رشته دو و میدانی!! جایی که ثانیهها مشخص میکند یک ورزشکار از رفتن به مراحل بالاتر باز میماند یا موفق میشود. جایی که صدم ثانیه رنگ مدالها را تغییر میدهد. جایی که هزارم ثانیه پرچم و سرود ملی یک کشور را میتواند به اهتزار در بیاورد!! اگر خاطرتان باشد یوسین بولت (قهرمان افسانهای مسابقات دوی سرعت) برای اولین بار تنها با اختلاف 2 صدم ثانیه توانست آسافا پاول، رقیب قدرتمند هموطنش را شکست داده و لقب سریعترین مرد جهان را از وی بگیرد. در واقع وقتی بینندههای تلویزیونی یا تماشاگران حضوری در ورزشگاه با هیجان و ذوق وصف ناشدنی مسابقات دو میدانی المپیک را دنبال میکنند، بصورت ناخودآگاه تصویر برند ساعت سیکو و لوگوی ساده و منحصر به فردش را به موازات تصویر رقابت های دو میدانی در ذهنشان نقش میبندد. لذا هر جا ساعت سیکو را ببینند و یا در مورد ساعت سیکو مطلبی بخوانند یا اینکه در مورد ساعت سیکو تیزر تبلیغاتی ببینند، ناخودآگاه هیجان مسابقات المپیک و شمارنده ثانیهها و صدم ثانیهها در ذهنشان تداعی میشود بدون آنکه خودشان متوجه شوند!!
بطور کلی اسپانسرینگ به برندها کمک میکند تا به مخاطبان جدید و بخشی از جامعه هدفشان است دسترسی داشته باشند و خودشان و خدماتشان را به آنها معرفی کنند. ضمن اینکه ارتباط دائم با مخاطب باعث میشود که برند شما نسبت به رقبا جایگاه خود را از دست ندهد. برای مثال شرکت "همراه اول" بعنوان بزرگترین اپراتور تلفن همراه در ایران سالهاست که اسپانسر و حامی مالی باشگاه استقلال است؛ طیف وسیعی از طرفداران باشگاه استقلال را جوانانی تشکیل میدهند که مخاطب اصلی همراه اول هستند. جوانانی که بیشتر طول روز را مشغول صحبت کردن با تلفن همراه و یا استفاده از اینترنت موبایل هستند؛ دو خدماتی که توسط شرکت همراه اول به بازار عرضه میگردد.
همچنین اسپانسرینگ یا حامیگری به برندها کمک میکند که در قبال همکاری با شخصیتهای مختلف یا رویدادهای مختلف اعتبار بیشتری بدست بیاورند و اعتماد مشتریان را جلب کنند. برای مثال برند "نوین چرم" سالهاست که با "بهرام رادان" بعنوان یک بازیگر حرفهای و بدون حاشیه همکاری میکند. این همکاری باعث میشود که برند نوین چرم ویژگیهای "زیبایی" و "خوش تیپ بودن" و "موفقیت" و "ثبات" را از چهره و اِلمانهای ظاهری و شخصیتی بهرام رادان به مخاطبانش منتقل کند.
علاوه بر این اسپانسرینگ یا حامیگری به برندها کمک میکند تا بین برند و جامعه هدفشان یک ارتباط عاطفی برقرار کنند. برای مثال سالهاست که برندهای مختلف اقدام به اسپانسرینگ و حمایت مالی از موسسات خیریه مثل "محک" میکنند. با این اقدام هم به بخشی از مسئولیت اجتماعیشان عمل میکنند و هم به ایجاد و تقویت رابطه عاطفی با مخاطب کمک میکنند.
در نهایت اینکه اسپانسرینگ فوقالعاده موثر و بعنوان یکی از ابزارهای اصلی IMC میتواند در ارتقای جایگاه برند و هویت کسب و کار شما ایفای نقش کند.
در اینجا میتوانید برای افزایش یادگیری به فایل صوتی مکمل نیز گوش فرا دهید.
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
مزایای نوشتن بیزینس پلن
اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بستهبندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بستهبندی حرفهایتر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضحتر و شفافتر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!
نظرات کاربران