چند ویژگی مدیر موفقافزودن دیدگاه
میثم هاشمی نژادبرای اینکه بتوانید هر یک از واحدهای فروش، بازاریابی، مالی و اجرایی را کنترل کنید باید به جریان اطلاعات در هر یک از این واحدها مسلط باشید. شما بعنوان مدیر یک کسب و کار باید مدیریت فروش هم بدانید؛ یک مدیر بازاریابی نسبتا آپدیت آشنا به حسابداری و دارای هوش مالی مثال زدنی؛ این را هم فراموش نکنید که یک مدیر موفق حتما در قسمت اجرا هم دستی بر آتش دارد. یعنی اگر کاری روی زمین مانده باشد و قرار باشد مدیر یک مجموعه آن کار را انجام دهد باید از همه بهتر به سرانجام برساند.
یک مدیر موفق برای اینکه بتواند خیلی خوب جریانات مختلف را مدیریت کند نیازمند تعامل با کارمندانش است؛ تعامل سازنده! کارکنان یک سازمان یا شرکت نباید مشکلاتشان را پیش از مطرح کردن با مدیر مستقیم یا مدیر ارشد در گوش بغل دستی پچ پچ کنند. یک مدیر موفق باید قابل اعتماد باشد و همه زیردستانش بتوانند روی او حساب کنند. در واقع یک مدیر موفق باید همدل باشد و همدلی زیادی از خودش نشان دهد. این شامل درک نیازها، نگرانی ها و دغدغه ها دیگر افراد شرکت می شود. این امر نه تنها باعث هماهنگی میان تمام افراد در تیمها و شرکت میشود، بلکه نشان دادن همدلی باعث به وجود آمدن احترام و اعتماد میان کارکنان و مدیر و همچنین کارکنان با یکدیگر میشود.
موضوع دیگری که یک مدیر موفق باید همیشه در نظر داشته باشد این است که توقع بیجا در کارمند ایجاد نکند. هر توقعی که در کارمند ایجاد می کنید باید پاسخگو باشید وگرنه احساس سرخوردگی و متعاقبا احساس اجحاف به کارمند القا می شود. توقع ترفیع درجه کاری، توقع اعطای پاداش، توقع افزایش حقوق و مواردی از این قبیل. مدیر موفق مدیری است که کارمندان به شدت به حرف هایش اطمینان دارند و توقع بیجا در کارمندانش ایجاد نمی کند، بلکه جساب شده و دقیق رفتار می کند. یک مدیر موفق از حق کارکنانش دفاع می کند، در عین حال به همه قوانین هم پایبند است.
به عنوان یک مدیر موفق، مهم است که به تواناییهای خود اعتقاد داشته باشید. وقتی اعتماد به نفس مناسبی از خود نشان میدهید، میتوانید باعث انگیزه در کارکنان شوید و همچنین به کارکنان آینده روشن آنها در شرکت را نشان دهید. شما باید بتوانید تصمیماتتان را با اعتمادبهنفس بگیرید و به دیگران نشان دهید که قادر به تصمیمگیریهای درست هستید. اعتمادبنفس شما به نفع کارکنان تان است و ناخودآگاه به آنها منتقل میشود. هر چه مصمم تر و قاطعانه تر رفتار کنید این حس قاطعیت و انگیزه در همه افراد تیم هم مضاعف خواهد شد. در واقع اگر مدیر از خودانگیزی برخوردار نباشد، نمیتواند به کارکنانش انگیزه بدهد. خودانگیزی یا به عبارتی، تواناییِ انگیزه دادن به خود و پذیرفتن وظایف، از ویژگیهای شخصی یک مدیر موفق است.
کلام آخر اینکه مدیریت موفق اصلا کار پیچیده ای نیست اما کار سختی است. سختی هم از آن جهت است که باید مصداق حرفی که می زنید باشید. اگر نظم می خواهید خودتان باید منظم باشید؛ اگر اعتماد می خواهید خودتان باید معتمد باشید؛ اگر انسجام می خواهید خودتان باید منسجم باشید؛ اگر تلاش می خواهید خودتان باشد سختکوش باشید. به همین سادگی!
مطالب مرتبط
خواندن مطالب زیر به شما پیشنهاد می شود
پربازدید ترین مطالب
-
مزایای نوشتن بیزینس پلن
اگر افکار و اهدافی که شما در ذهنتان دارید را یک محصول در نظر بگیریم، بیزینس پلن بستهبندی و دستورالعمل آن محصول است! هرچه این بستهبندی حرفهایتر باشد و هر چقدر دستورالعمل استفاده از آن واضحتر و شفافتر باشد، آن محصول در بازار سرانجام بهتری خواهد داشت!!
نظرات کاربران